Care sunt factorii ce favorizează creșterea mărcilor private în România?

Evoluţia mărcilor private la nivel mondial, de-a lungul anilor, are un trend crescător. Ponderea produselor marcă privată din UK se ridică la 40%, iar media Europei de Est e de 20%. În România ponderea este de 15%. Produsele marcă privată nu exista aproape deloc in Asia-Pacific, conform conclutiilor GfK România, prezentate în cadrul evenimentului retailArena.

Factorul care contribuie la explozia fenomenului marcă privată este inflaţia, mai ales în perioade de recesiune dar surpriza este că după ce economia îşi revine, marca privată continuă să crească. Acest lucru se întâmplă deoarece în recesiune retailerii continuă să investească, în schimb producătorii sunt mai precauţi şi îşi reduc cheltuielile de comunicare şi initiativele de a inova.

PLRomania

În România, faţă de 2010, cota de piaţă a mărcilor private s-a dublat de la 7-8%, la 15%. După cum se vede, în 2013, mărcile private au fost cumpărate, în majoritate, de la discounteri (40%), apoi de la hypermarketuri (32%).

Categoriile de produse în care marca privată a fost tot timpul importantă o reprezintă comodities (produsele de bază). Retailerii încep să investească în marcă privată dincolo de categoriile comodities: pe lactate, de exemplu, e invazie de marcă privată.

Segmentul mediu este cel mai afectat de creşterea mărcilor private. Pe de altă parte, mărcile economice cresc odată cu mărcile private. Segmentul Premium rămâne nemişcat, nu se clatină, mai ales datorită acelor mărci care continuă să investească în inovaţie şi în comunicare, mărci care aduc valoare adaugată consumatorului.

pL2

Marca privată creşte peste tot, nu doar pe anumite categorii. Retailerii investesc nu doar pe marcă privată economy ci şi pe segmentul care oferă o calitate consumatorului.

Promoţiile sunt o reacţie firească şi rapidă a producătorilor la ceea ce se întamplă azi cu marca privată şi reprezintă o cotă importantă în coşul de cumpărături, alături de marca privată. Atunci când se fac promoţii este foate important să se urmărească intensitatea şi coerenţa lor. Nu neaparat diferenţa mare de pret dintre preţul obişnuit şi preţul din promoţie este elementul caştigător. Diferenţa mare de preţ loveşte foarte mult, însă, în valoarea brandului.

pl3

Pentru a ne da seama ce urmează, este nevoie să determinăm care sunt factorii pe care un producător îi are la indemână pentru a putea construi mai departe valoare în marcile lui şi care să se traducă şi în coşul de cumpărături: inovaţia – acolo unde producătorii inovează, marca privată are şanse mai mici să crească; încrederea în mărci – este nevoie să se construiască o relaţie cu consumatorii; întărirea valoarii mărcii; investiţiile în comunicare reprezintă singura ieşire cu capul sus după ce trece criza; packagingul – cu cât ambalajul este mai asemănător cu cel al mărcii private şi poate fi copiat mai uşor, cu atât şansele sunt mai mari să se întâmple mutarea de la marcă privată către brandul naţional.

Pentru a vedea care este situaţia e-commerce-ul FMCG în România, mai ales în contextul primilor paşi făcuţi în această direcţie de către Carrefour, prin magazinul online carrefour-online.ro şi de către cora, prin coraDrive.ro, GfK ne propune să ne aruncăm o privire la ce se întâmplă în Franţa, comparând, pe canale, cota de piaţă a mărcilor private:

Drive

În Franţa, Drive-ul favorizează mărcile private, pentru că pe primele pagini ale magazinului online sunt mărcile private. Pe de altă, pentru europeni, comerţul online favorizează loialitatea faţă de mărci, pentru că drive înseamnă cumpărături rapide, motiv pentru care ei acceseaza, cu precădere, doar primele pagini ale site-ului, fără să navigheze prea mult.

În schimb, în Asia, comportamentul este diferit, consumatorul caută pe mai multe site-uri până îşi gaseste exact preţul şi calitatea dorite (best deal), ceea ce defavorizează loialitatea faţă de mărci.

În România, modelul va fi, cel mai probabil, cel asemanator francezilor.

Părerea ta despre revista retail-FMCG.ro contează pentru noi. Te rugăm să completezi acest chestionar şi să ne dai un feed-back. Durează doar 30 de secunde. Mulţumim!

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

În perioada noiembrie – decembrie 2013, campaniile de publicitate de pe site-ul retail-FMCG.ro au discounturi semnificative. Dacă doriți o estimare a costurilor pentru campania dvs. pe site-ul retail-FMCG.ro, accesaţi pagina de Publicitate.

Pentru un conținut unic, accesați AICI secțiunea Premium.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,989 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Esențial » Care sunt factorii ce favorizează creșterea mărcilor private în România?
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: