Asociația Berarii României lansează campania „Salvează berea!” având ca obiectiv scăderea accizelor la bere

Volumul vânzărilor de bere în România a înregistrat în 2013 un declin de 7%, ajungând la o cifră absolută de 18 milioane hl. Piața a coborât la cel mai scăzut nivel din 2008. 

Banner-1-300x250pxScăderea a fost determinată de creșterea economică slabă și de puterea de cumpărare redusă, de creșterea șomajului și de atitudinea reținută a consumatorilor în ceea ce privește cheltuielile lunare. Această scădere a volumului a fost, de asemenea, corelată cu creșterea bruscă (calculată în euro) cu 10% a accizei și cu vremea schimbătoare.

În România, taxele reprezintă aprox. 50% din prețul de la raft al unei sticle de bere, un nivel deja foarte ridicat, ceea ce înseamnă că orice creșteri suplimentare ale taxelor vor duce la alte creșteri ale prețului și, prin urmare, la o scădere a consumului și, deci, a veniturilor încasate din taxe.

Plecănd de la această realitate, Asociaţia Berarii Romăniei lansează campania „Salvează berea!”, prin care iubitorii de bere din Romănia sunt invitaţi să semneze o petiţie online, obiectivul demersului fiind stabilirea accizelor la bere la minimul european.

Cifre cheie:

– ACCIZA LA BERE PLĂTITĂ ÎN LEI A CRESCUT CU 50%, DIN 2008 PÂNĂ ÎN PREZENT. ASTFEL, PUNÂND LA SOCOTEALĂ ȘI ALTE IMPOZITE ȘI TAXE, DE FIECARE DATĂ CÂND UN ROMÂN BEA O BERE, CAM JUMĂTATE DIN FIECARE PAHAR MERGE LA BUGETUL STATULUI- CA URMARE A CREȘTERII ACCIZEI, DIN 2008 PÂNĂ ÎN 2013 PRODUCȚIA DE BERE A SCĂZUT CU APROAPE 25%, IAR NUMĂRUL LOCURILOR DE MUNCĂ GENERATE DIRECT ȘI INDIRECT DE SECTORUL BERII S-A DIMINUAT CU APROXIMATIV 23%.

– DEȘI SUPUS PRESIUNILOR, SECTORUL BERII ÎNREGISTREAZĂ ZERO EVAZIUNE FISCALĂ, IAR PRODUCȚIA LOCALĂ DE BERE ACOPERĂ 97% DIN BEREA CONSUMATĂ DE ROMÂNI

SEMNEAZĂ ACEASTĂ PETIȚIE! CERE STABILIREA ACCIZEI LA BERE LA MINIMUL EUROPEAN.

DOAR AȘA VEI ÎNCURAJA PRODUCȚIA LOCALĂ DE BERE CARE ASIGURĂ LOCURI DE MUNCĂ ÎN ȚARA TA.

SALVEAZĂ BEREA!

9 motive pentru care această campanie merită susţinută:

1.     Cam jumătate din prețul unei beri merge deja la bugetul României, sub formă de taxe.

Prețul pe care un român îl plătește pentru un pahar de bere include o serie de taxe cum sunt: acciza, taxa pe valoarea adăugată, precum și alte impozite și taxe legate de procesul de producere a berii.

Toate aceste taxe, cumulate, ajung la aproape jumătate din prețul unei beri. Sectorul berii virează integral aceste taxe la bugetul statului. Dacă nivelul accizei ar fi stabilit la minimul european, berea ar fi mai accesibilă românilor.

Sursă: calcul Berarii României pe baza datelor din studiul “Contribuția berii la economia României – 2013”, studiu realizat de Regioplan după o metodologie EY și Regioplan.

2.     Berea are tot dreptul să aibă nivelul minim de acciză conform legislației UE

Legislația UE* privind băuturile alcoolice impune niveluri minime diferențiate de taxare. Acciza la vin este în prezent la nivelul minim stabilit de legislația europeană, adică zero.

În acest context, în spiritul unui regim fiscal echitabil este necesară reintroducerea și în cazul berii a nivelului minim pentru acciză permis de UE.

*Directiva europeană 84/ 1992.

3.     Un român muncește deja 20 de minute pentru a-și putea cumpăra o bere, în timp ce un german muncește doar 7 minute.

Nivelul puterii de cumpărare a românilor își spune cuvântul și în cazul berii. Astfel, cu un salariu mediu brut deja de 6 ori mai mare decât cel al unui român, unui german îi sunt suficiente în medie 7 minute pentru a-și putea savura berea alături de prieteni și familie, la sfârșitul unei zile de muncă. Un român are nevoie însă de 20 de minute în medie pentru a se bucura de un pahar de bere în compania celor dragi.

Sursă: calcul Berarii României pe baza datelor din studiul “Contribuția berii la economia României – 2012” EY și Regioplan pentru prețul mediu de vânzare și UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) pentru salariul mediu brut pe economie.

4.     Românii au pierdut deja 7.000 de locuri de muncă în 2013 din cauza creșterii accizei la bere. Împreună le putem recâștiga.

Sectorul berii creează direct și indirect locuri de muncă pentru români. Aceste locuri de muncă sunt create atât în activitatea de producție a berii, cât și în cadrul activităților conexe: agricultură, producția de ambalaje, distribuție, comercializare. Mai mult, pentru fiecare loc de muncă în producția de bere sunt generate alte unsprezece în restul economiei.

În 2013, din cauza creșterii accizei, piața berii a scăzut cu 10%. Această scădere a pieței a condus la o reducere a numărului locurilor de muncă generate direct și indirect de sectorul berii pentru români. Astfel, numărul locurilor de muncă a scăzut cu 7.000, de la un total de 76.700 în 2012, la 69.700 la sfârșitul anului 2013.

Sursă: “Contribuția berii la economia României – 2013”, studiu realizat de Regioplan după o metodologie EY și Regioplan, și “Contribuția berii la economia României – 2012”, studiu realizat de EY și Regioplan.

5.     În sectorul berii se înregistrează zero evaziune fiscală pe lanțul de producție.

Sectorul berii este un bun platnic la bugetul României, contribuțiile sale sub formă de taxe și impozite fiind plătite integral, fără excepție, nivelul de colectare în sector fiind de 100%.

Nivelul contribuției sectorului berii la bugetul României ar echivala, doar în 2013, cu bugetul necesar pentru a finanța lucrări publice de anvergură, cum ar fi construcția a trei stadioane Național Arena

Sursă: „Evaluarea impactului pieței ilicite”, studiu AT Kearney, martie 2014

6.     Berea contribuie deja la bugetul României cu 60% din totalul accizei colectate de pe piața  băuturilor alcoolice, în timp ce media europeană este de doar 30%

Din categoria băuturilor alcoolice fac parte însă și alte produse care fie înregistrează un grad scăzut de colectare, fie sunt exceptate de la plata accizei, cum este cazul vinului. Un regim fiscal echitabil, fără discriminări și un grad sporit de colectare sunt aspecte care nu pot fi decât în beneficiul economiei românești.

Sursă: calcul Berarii României pe baza datelor de la Comisia Europeană, Direcția Generală: ”Venituri din impozite pe consum (accize și alte taxe, altele decât TVA)”.

7.     Deși menită să sporească veniturile la bugetul României, o acciză mai mare la bere generează, de fapt, încasări mai mici la buget

În 2013, în urma creșterii presiunii fiscale, piața berii s-a contractat cu 10%, iar veniturile colectate din acciză au crescut aparent cu 9%. Această creștere s-a dovedit a fi înșelătoare, ea nereflectând realitatea și efectele negative ale intensificării presiunii fiscale.

Astfel, deși veniturile colectate din acciză au înregistrat o creștere de 9% în 2013 față de 2012, această creștere a fost anulată de evoluțiile negative privind încasările din TVA și contribuții sociale ale angajaților din industrie și sectoarele conexe, rezultând o evoluție negativă globală a veniturilor încasate de -4,4%.

Sursa datelor: “Contribuția berii la economia României în 2013”, un studiu realizat de Regioplan după o metodologie EY și Regioplan

8.     Berea este o băutură fabricată exclusiv din ingrediente naturale, slab alcoolizată, considerată un aliment

Pentru fabricarea berii se folosesc exclusiv patru ingrediente naturale: cereale, hamei, drojdie de bere și apă. În multe țări ale lumii berea este considerată un aliment, făcând parte din conținutul coșului zilnic de consum.

9.     Pentru români, berea înseamnă momente plăcute petrecute alături de familie și prieteni

Berea face parte din viața de zi cu zi a românilor, însoțindu-i aproape în toate momentele de sărbătoare petrecute alături de cei dragi. Astfel, 82% din adulții români, consumatori de băuturi alcoolice, spun că berea este băutura lor favorită atunci când se întâlnesc cu prietenii, iar 1 din 2 români afirmă că berea nu le lipsește din frigider pe perioada verii.

Sursa: studii efectuate de Gfk România, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional, de peste 1.000 persoane, bărbaţi şi femei, cu vârsta peste 18 ani, în mai – iunie 2012 și 2013.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Depositphotos

3 comentarii la „Asociația Berarii României lansează campania „Salvează berea!” având ca obiectiv scăderea accizelor la bere”

  1. Pingback: Lucian Ghinea, Director General Bergenbier SA, este noul Președinte al Asociatiei Berarii României

  2. Pingback: Top 10 evenimente din industria FMCG din România, în 2014

  3. Pingback: 10.000 de români au semnat deja petiția online Salvează Berea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *