Ce măsuri de reevaluare a strategiei de preț pot lua companiile din industria FMCG care se confruntă cu creșteri ale unor costuri

În prezent, lanțul de aprovizionare cu bunuri de larg consum este supus unor presiuni majore: cererea a crescut, dar și costurile de livrare s-au ridicat (+300% față de anul trecut), prețul materiilor prime (+33%) și al energiei (+20%) s-au majorat pe fondul reducerii livrărilor de gaze și petrol. Într-un mediu din ce în ce mai competitiv, industria FMCG se confruntă cu creșteri inevitabile ale prețului și trebuie să urgenteze luarea unor măsuri de reevaluare a strategiei de preț.

retail industria FMCG

Cum pot naviga producătorii aceste turbulențe și cum pot colabora cu retailerii pentru a avea succes a fost topicul unui recent webinar al Nielsen IQ: “How to land price increases during turbulent times”.

Credit foto: Shutterstock

Webinarul, la care au participat companii din Europa, Orientul Mijlociu și Africa, a fost un real succes și o foarte bună oportunitate pentru clienții NielsenIQ de a reevalua strategiile de preț și pentru a distruge mituri care s-au instalat în jurul activităților din zona de prețuri și promoții.

Iată câteva dintre ideile de reținut de la webinar:

Companiile de top înțeleg importanța contribuției profitului în managementul unei strategii proactive de preț. Crearea spațiului pentru dezvoltare este un rezultat al stabilirii jocului potrivit de preț și promoție și al dezvoltării unei structuri de preț care îl are în centru pe consumator, ceea ce va permite în final menținerea profitabilității și construirea unui plan câștigător pentru mixul de produse.

Sunt cinci pași cheie pentru implementarea unei strategii de preț, descriși de către experții NielsenIQ:

industria fmcg

Potrivit lui Agnes Szűcs-Villányi, Analytics Leader NielsenIQ CEE, comparațiile prețurilor au devenit extrem de importante: “Acum, mai mult că niciodată, retailerii și producătorii trebuie să-i ajute pe consumatori să își gestioneze cheltuiala cu coșul de cumpărături. Dorim să ne ajutăm clienții să aplice strategii de preț sustenabile, să monitorizeze oportunitățile și le oferim insight-uri pentru a-și formulă cea mai bună opțiune de a menține profitabilitatea.”

În contextul creșterilor de prețuri din Europa, Orientul Mijlociu și Africa, consumatorii își schimbă comportamentul de cumpărare și consum, adaptându-se acestor vremuri turbulente. Experții NielsenIQ au identificat similitudini între regiuni. De exemplu, în multe dintre țările din regiune elasticitatea prețurilor se situează la valori medii spre mari:

industria fmcg

În timp ce un mare număr de consumatori în Europa Centrală și de Est sunt foarte atenți la preț, există și o foarte puternică loialitate față de branduri.

“Prin urmare, investiția în inovații nu ar trebui să se oprească din moment ce deschiderea către produse noi nu s-a schimbat, chiar și în pandemie” precizează Agnes Szűcs-Villányi.

Mai specific, vedem un număr mare de consumatori – 60% în Polonia și 58% în Cehia și România – care sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse de calitate sau considerate sănătoase. Produsele BIO au revenit la creșterile cu două cifre pe care le înregistrau înaintea declanșării pandemiei, deoarece sănătatea și calitatea sunt atribute cheie pentru consumatori.

Și în Cehia, 68% dintre consumatori schimbă magazinul de la care fac cumpărături sau brandul datorită promoțiilor, deci comportamentul de cumpărare este puternic afectat de activitatea promoțională. Mai mult de atât, 61% dintre cumpărătorii cehi (și 67% dintre cei români), declară că știu prețurile majorității produselor pe care le cumpără în mod regulat și de asemenea, când aleg un magazin, prețul este unul dintre factorii cei mai importanți.

Ce relație avem cu prețurile?

Variația în elasticitatea prețului produselor se aplică și prețului promoțional. Consumatorii au început să-și adapteze comportamentul împărțindu-și bugetul între online și offline. 

În timp ce promoțiile rămân o metodă cheie pentru creșterea vânzărilor, nu putem aplica aceeași strategie tuturor categoriilor de produse. Este important să reținem că dinamica poate fi diferită în funcție de categorie, segmente, branduri și că totul este dependent de consumatorul țintă și de modul cum acesta a fost afectat de pandemie” a explicat Szucs-Villanyi.

În același timp, este evident cum consumatorii fac schimbări strategice în ce privește cheltuirea banilor și devin din ce în ce mai atenți în deciziile de cumpărare din industria FMCG. Cum prețurile cresc, Mărcile Private devin o soluție viabilă în special acolo unde ele activează în mai multe segmente de preț. Nu doar în CEE, dar și în Africa și Orientul Mijlociu, mărcile private au devenit una din noile strategii de diminuare a costului coșului de cumpărături.

În România de exemplu, în prima jumătate a anului 2021, mărcile private au câștigat 0.8% cota de piață în valoare față de aceeași perioada a anului trecut:

În concluzie, observăm că în această perioadă afectată economic de pandemie, sensibilitatea la prețuri din industria FMCG crește în timp ce elasticitatatile se schimbă în funcție de categoria de produse și de nevoi. Consumatorii sunt mult mai atenți cu cheltuielile, își schimbă comportamentul de consum sau preferă produse mai ieftine.

În același timp este de reținut că elasticitatea prețului nu este egală cu sensibilitatea la preț și trebuie înțelese câteva tipare de consum: creșterea preferinței pentru mărcile private sau ambalaje mai mari ori scăderea frecvenței de cumpărare. Categoriile de produse dictează și ele modul în care cumpărătorii reacționează la preț – calitatea, siguranță și beneficiile pentru sănătate rămânând în continuare atribute ce primează în alegerile consumatorilor.

NielsenIQ

NielsenIQ este o companie globală de măsurare și analiză de date care livrează cea mai completă imagine asupra consumatorilor și piețelor din întreagă lume. Alimentată de o formidabilă platforma de date de consumator și cu capacități de analiză sofisticate, NielsenIQ facilitează decizii de business clare și îndrăznețe pentru producători și retaileri de top din industria FMCG mondială.

Folosind seturi de date complexe și măsurând toate tipurile de tranzacții în mod unitar, NielsenIQ oferă clienților săi o perspectiva completă asupra comportamentului cumpărătorilor, ceea ce le permite să își optimizeze performanță la nivelul tuturor platformelor de retail.

NielsenIQ, o companie în portofoliul Advent Internațional, are operațiuni în aproape 100 de piețe acoperind mai mult de 90% din populația planetei.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

2performant.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *