În 2020, industria de retail din Europa de Est a fost nevoită să gestioneze mai multe tipuri de crize, de la lockdownul generat de pandemie, o situație nouă și imprevizibilă, la problemele ecomice sau scăderea prețurilor petrolului, factori ce au dus la scăderi ale vânzărilor pentru unii retaileri, dar și creștearea unor alte canaluri de vânzare, precum eCommerce-ul. Câteva concluzii prezentate de Cosmin Dan, Consultant Euromonitor International, în cadrul evenimentului retailArena.
În ceea ce privește piața de retail din România, după ce la finalul anului trecut, Euromonitor International estima o creștere de 5,2% pentru industria locală de retail în 2020, în plină criză s-a revizuit dinamica de creștere, cu scădere de -1,3% în luna iunie 2020.
Din acest moment, companiile s-au adaptat rapid, cererea și-a revenit parțial, iar ca urmare, la momentul actual, scăderea așteptată pentru 2020, pentru piața de retail din România, s-a redus la doar -0,4%.
Siguranța și conveniența, cele mai importante în contextul actual
Canalul de eCommerce a trecut cel mai bine prin criză, la fel cum formatele mai restrânse ca suprafață de vânzare din retailul alimentar, precum convenience sau cele cu prețuri mai atractive, precum discounterii, au reușit, de asemenea, să rămână pe plus. Hipermarketul, un format mai matur, cu magazine mai greu acesibile și cu un timp prelungit pentru shopping pe timp de pandemie, au pierdut din atractivitate în această perioadă.
Se observă, în schimb, o scădere abruptă pentru retailerii non-food, pe fondul închiderilor forțate de magazine sau centre comerciale, a tele-muncii, a limitării călătoriilor, a lipsei mobilității etc. Pentru acești retaileri, 2020 este un an, mai degrabă, de supraviețuire, iar una dintre soluțiile pe care le-au avut a fost concentrarea pe omnichannel.
Pandemia accelerează digitalizarea și online, dar și offline, iar trei dintre cele mai importante și vizibile tendințe în retail pe această coordonată a digitalizării sunt: augmented reality, contactless retail și artificial intelligence.
eCommerce, vedeta acestei perioade
Canalul de vânzări eCommerce a reprezentat unul dintre polii de creștere din retail, pe fondul distanțării sociale, a lipsei mobilității, a tele muncii și a măsurilor de siguranță implementate în această perioadă.
Euromonitor International estimează că piața de eCommerce din România va crește cu 32% în 2020, iar ca urmare, ponderea de eCommerce în total retail a crescut la 10% în acest an, de la 7% în anul precedent.
De asemenea, în 2020, valoarea comerțului online cross border din România a continuat să crească, păstrându-și ponderea de 8% din total eCommerce, chiar dacă în primele luni de pandemie au existat probleme în lanturile de aprovizionare. La nivel de Europa de Est, cumpărăturile cross border reprezintă circa 25% din vânzările totale în eCommerce.
Produsele alimentare înregistrează cele mai mari creșteri în vânzările online
Astfel, în 2020, categoria cu cea mai rapidă creștere în vânzările online din România a fost, de departe, cea a produselor alimentare și a băuturilor, de 115%. De menționat, în acest context de creștere, și baza de la care a crescut această categorie de produse, în 2020 aceasta ajungând la o pondere de 4% din totalul pieței de eCommerce din România.
În 2020, au fost vizibile, de asemenea, mai multe parteneriate între retaileri și anumite platforme de delivery sau operatori de eCommerce.
Ce urmează pentru retail & eCommerce în următorii 5 ani?
Pandemia a generat schimbări în comportamentul consumatorilor, care și-au revizuit valoarea achizițiilor și modul de shopping, iar multe dintre aceste schimbări vor deveni permanenete în următorii ani.
55% dintre cumpărători susțin că această creștere a cumpărăturilor online este o tendință pe termen lung, ceea ce confirmă previziunile potrivit cărora, în următorii 5 ani, cumpăraturile online vor avea o pondere mai mare în totalul vânzărilor din retail.
Conform Euromonitor International, în Europa de Est, Cehia si Polonia vor înregistra cele mai ridicate adopții pentru comerțul online, România va avea cea mai rapidă dinamică în acest sens, îar Rusia va genera cea mai mare creștere în valoare absolută a comerțului online, având în vederea dimensiunea acestei piețe.
Pentru retail, în general, în Europa de Est, estimările arată o revenire în 2021 a vânzărilor, continuând cu o creștere până în 2025.
Concluzii:
Piața de retail alimentar va avea o dinamică pozitivă, dar cu transformări în formatele de magazine, iar conveniența va ramâne o prioritate.
În zona de comerț non-food, revenirea este dependentă de evoluția pandemiei, iar focusul companiilor din această zonă ar trebui să fie pe dezvoltarea omnichannel, pe inovație și pe produse „vedetă”.
Digitalizarea este din ce în ce mai prezentă în offline, susține conveniența și siguranța consumatorilor și generează noi experiențe de cumpărare.
De asemenea, sustenabilitatea este prioritatea absolută, având în centrul său oamenii – clienți, angajați, societatea, în general.
eCommerce-ul accelerează transformarea în retail, iar schimbările de comportament ale consumatorilor devin permanente.
Credit foto: Shutterstock
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
Pingback: eCommerce în România 2020 - Challenges & Solutions - Selectsoft