Ultimul intervievat al celor de la Lebensmittel Zeitung este Clive Woodger, director de gestiune, SCG Londra, companie de consultanta strategica. Răspunzând la aceeşi întrebare:
„Care credeţi că va fi cea mai spectaculoasă dezvoltare în domeniul retailului sau al industriei FMCG, precum şi cea mai importantă provocare pe care o va aduce viitorul?”,
acesta spus: „Transparenţa internaţională şi provocările încurajate de către social media au schimbat dinamica marketingului şi a relaţiilor publice. Internetul şi proximitatea imediată a canalelor de comunicare media de pe întregul Glob au conferit control consumatorului. Companiile care nu sunt obişnuite să reacţioneze pozitiv la critici şi părerile consumatorilor pot avea neplăceri.
Axioma ’fă ceea ce spui că faci’ nu a fost niciodată mai relevantă. Comunităţilor de relaţii cu presa de tip ’cut and paste’ trebuie să li se răspundă şi sunt mult mai numeroase şi mai receptive decât agenţiile de presă tradiţionale, mult mai lente/încete. Cercetătorii de pe internet se transformă în noua prima linie a retailerilor şi producătorilor.
Astăzi este important să aveţi fani pe Facebook, pe Twitter, precum şi episoade care să vă înfăţişeze într-o manieră pozitivă pe Youtube. Cu toate acestea, de cele mai multe ori concurenţa este neloială, iar ştirile negative sunt mai interesante decât cele pozitive; prin urmare, o atenţie sporită este necesară, iar reacţiile, vitale. Toată lumea ştie că cea mai bună strategie de marketing este recomandarea personală; pericolul vine din partea social media care poate condamna în masă.
Testul constă în aprecierea unui tweet negativ drept feedback pozitiv şi de a reacţiona în consecinţă. Relaţiile cu publicul şi marketingul au devenit activităţi inseparabile, distincţia dintre livrarea promisiunilor şi gestionarea unei crize fiind tot mai neclară.”