După o vizită la Liliac, crama din Batoș, județul Mureș, am reușit să înțelegem mai bine de ce o cramă tip butic reușește să-și fidelizeze atât de bine clienții, care înțeleg că „uneori, mai puțin înseamnă mai mult”, iar calitatea este primordială. Zona unică în care este situată crama Liliac și climatul răcoros sunt factori care oferă un stil de vin foarte revigorant, ușor de băut și cu o mineralitate bogată. Dacă mai adaugăm câteva elemente inconfundabile legate de identitatea de brand și, mai ales, oamenii, echipa din jurul brandului, reușim să ne completăm și mai bine imaginea. Despre toate aceste lucruri am stat de vorbă cu Miron Radic, General Manager Liliac.
Cum vă diferențiați în piața locală de vin și care sunt elementele cheie care definesc identitatea cramei dvs?
Piața vinului din România este dominată de marii jucători, așa că, încă de la început, ne-am concentrat exclusiv pe calitate. Datorită zonei unice și a climatului răcoros, am avut oportunitatea să oferim un stil de vin diferit față de ceea ce există pe piață – foarte revigorant, ușor de băut, cu o mineralitate bogată.
Pe lângă asta, am lucrat la identitatea brandului încă de la început. Liliacul a fost inclus în fiecare aspect al comunicării noastre, combinat cu o abordare minimalistă în design. Consumatorii ne-au recunoscut vinurile destul de repede, dar și stilul, în special vinurile albe și rosé.
Ce strategii adoptați pentru a menține și consolida reputația vinurilor Liliac într-un mediu competitiv?
Niciodată nu facem compromisuri când vine vorba de calitate. În cazul în care considerăm că un vin nu se conformează standardelor noastre, nu-l îmbuteliem, preferăm să sărim peste un an de recoltă și să pierdem câteva vânzări decât să ne dezamăgim clienții.
De asemenea, cheia succesului din povestea noastră o reprezintă oamenii din echipă. De-a lungul anilor, am reușit să păstrăm nucleul echipei noastre și am adăugat membri care au adus plus valoare imediat.
Nu în ultimul rând, am îndrăznit să facem lucrurile diferit, lansând vinuri care nu existau pe piață. Elementul de noutate a menținut dinamica brandului și a bucurat întotdeauna consumatorii.
Care sunt criteriile de selecție a tehnologiilor de producție pentru a asigura calitatea superioară a vinurilor dvs?
Calitatea oricărui vin începe în vie. De la modul în care tratăm plantele, la limitarea randamentului pe hectar, fiecare etapă se concentrează pe optimizarea calității strugurilor, calitate de la care pleacă secretul vinurilor noastre. Uneori, mai puțin înseamnă mai mult, și acest principiu este valabil și pentru cantitatea de struguri pe hectar.
După ce ne-am asigurat că am cultivat cei mai buni struguri, procesăm recolta cu tehnologie de ultimă generație, care se ridică la standardele celor mai bune crame din lume. De asemenea, ne consultăm cu experți internaționali de top, care ne oferă o perspectivă suplimentară cu privire la îmbunătățirea calității.
Cum abordați aspectele durabilității și responsabilității sociale în producția și distribuția vinurilor dvs?
Orice business în industria vinului solicită o gândire pe termen lung, așa că abordarea noastră este una sustenabilă încă de la bază. Viile pe care le-am plantat trebuie să rămână sănătoase și productive și pentru generațiile viitoare, așa că le gestionăm într-un mod durabil.
Pe lângă asta, suntem activi într-o zonă rurală, fiind cel mai mare angajator local, ceea ce implică o mare responsabilitate socială, dar suntem mândri să vedem efectul pozitiv asupra comunității și regiunii noastre.
Cum vă implicați în promovarea și educarea clienților în legătură cu vinurile Liliac, în particular dar și cu cultura viticolă asociată, în general?
Educarea în domeniul vinului începe cu echipa noastră, în care investim pentru a fi mai bine informată. Le oferim colegilor acces gratuit la cursurile WSET, astfel încât să devină tot mai buni în cunoașterea și transmiterea informațiilor despre vin.
Pe lângă acest aspect, investim considerabil în formarea personalului locațiilor HoReCa și încercăm să includem o componentă educațională despre vin în general în cadrul degustărilor noastre, fără a face procesul prea „arid”, deoarece învățarea despre vin ar trebui să fie și o plăcere.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpinați în menținerea standardelor înalte ale vinurilor dvs și cum le gestionați?
În primul rând, o mare influență asupra calității vinurilor o au condițiile climatice de peste an. Și chiar și cu cele mai bune tehnici și cunoștințe, este dificil să salvezi un an rău, dar abilitățile echipei de experți cresc șansele de reușită.
De asemenea, este foarte important know-how-ul pentru a ține piept provocărilor impuse de mama natură și pentru a ști cum să reacționezi în situații dificile. Pe termen lung, schimbările climatice și efectele lor reprezintă o provocare majoră, dar și lipsa de forță de muncă necesară pentru a menține un nivel înalt de calitate în munca din vie. De aceea investim în calitatea și retenția oamenilor noștri dar și în automatizarea parțială a muncii în vie și în cramă.
Ce direcții și inovații vedeți pentru viitorul vinurilor și cum vă adaptați pentru a rămâne relevant pe piață?
Inovația este importantă, însă este clar că de-a lungul deceniilor au rămas doar cramele care au produs vinuri de o calitate remarcabilă, și aceasta este strategia noastră principală – să creăm vinuri de calitate superioară și să le oferim o notă personală care nu poate fi recreată în alte regiuni viticole.
Mai mult decât atât, suntem mereu deschiși să încercăm lucruri noi, așa cum am făcut cu vinul Orange sau conceptul young.LILIAC – credem că vinurile fără alcool sau cu conținut redus de alcool reprezintă o nișă interesantă, dar și vinurile naturale sau cele cu intervenție minimă, care fac un pas înapoi către modul original de producție a vinului. Vom vedea ce aduce viitorul, dar sunt sigur că vom rămâne în topul domeniului în care activăm.
Liliac
Liliac, crama din Batoș, județul Mureș, păstrează vie moștenirea terroir-ului transilvănean prin vinurile sale cu spirit tânăr, revitalizând regiunea viticolă Lechința. Înființată în anul 2010, crama-butic folosește tehnici moderne de vinificație ce scot la iveală esenţa strugurilor autohtoni, copți sub soarele blând al Transilvaniei și culeşi manual din via care se întinde pe 52 de hectare, pe dealurile din Batoș (jud. Mureș) și Lechința (jud. Bistrița).
Anul acesta, Liliac a făcut o investiție de 3.4 milioane de euro în extinderea spațiului de producție – jumătate din investiție a venit din fonduri europene. Crama Liliac are acum o suprafață de 1.500 mp, adăugând 400 mp la spațiul deja existent.
Extinderea cramei de la Batoș a crescut capacitatea de producție de la 450.000 de sticle la 600.000, adăugând liniei de producție și alte funcții. Acum, producția, îmbutelierea, etichetarea și depozitarea produselor se întâmplă într-un singur loc.
Odată cu extinderea capacității de producție de la Batoș, crama se așteaptă la creșterea vânzărilor în anul următor cu 20%, adică un număr de 550.000 de sticle vândute.
Investiția de anul acesta aduce și posibilitatea de a acomoda noi sortimente de vin premium, butoaie de 2.000 litri pentru fermentare, modernizarea laboratorului, o nouă sală de baric pentru butoaiele de stejar, dar și un nou sistem de încălzire și răcire.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail