Promoțiile, între amenințări și oportunități

Pe fondul unei scăderi a încrederii consumatorilor din România, una dintre cele mai mici din Centrul şi Estul Europei (CEE), 2013 a fost primul an când comerţul modern devansează comerţul tradiţional: 53% versus 47%, o creştere de 3% înregistrată în acest an, conform unui studiu GfK prezentat la evenimentul Promotions 360.

Prognoza GfK arată că dacă ritmul actual de creştere de 3% pe an se va menţine, în 2015 o să avem o pondere a comerţului modern de cca 60%.

Tot în acest an, ponderea mărcilor private a crescut în România de la 13%, la 15%, iar pe de altă parte consumatorii sunt mai atenţi la valoarea adusă de promoţii, se informează online şi cumpără online şi offline şi caută cel mai bun raport calitate-preţ.

Conform GfK, în prima parte a acestui an, 91% dintre gospodăriile din România au cumpărat măcar o singură dată un produs FMCG aflat în promoţie. 14% din vânzarea produselor FMCG s-a realizat în timpul promoţiilor.

private label UE

 

Cele mai întâlnite categorii care fac obiectul unor promoţii în spaţiul CEE sunt cafeaua instant, cu procente de 26% în Polonia şi 78% în Cehia, detergenţii şi balsamurile de rufe, cu procente de 38% în Polonia şi 77% în Cehia, produsele de îngrijire corporală, cu o pondere de 30% în Polonia şi berea, cu 44% în Cehia.

În România, cele mai întâlnite categorii care fac obiectul unor promoţii sunt: pasta de dinţi (33%), iaurtul simplu (25%), chipsurile (24%), gelul de duş (23%), cafeaua prăjită şi măcinată (23%), băuturile carbogazoase ( 23%), detergenţii (22%), produsele de igienă feminină (20%) şi sucurile naturale (20%).

Pe de altă parte, faţă de 2012, în 2013 are loc o scădere a loialităţii faţă de brandurile din categoriile de produse cele mai promovate:

scaderea loialitatii

Cel mai popular tip de promoţie este promoţia de preţ, cu o pondere valorică de 57%, urmată de promoţia de tipul cantitate mai mare la acelaşi preţ, cu o pondere valorică de 42% şi de promoţia cu cadori, cu doar 1% pondere valorică.

Cota de piaţă a promoţiilor diferă de la un canal de retail la altul, astfel încât hypermarketurile au cea mai mare cotă de piaţă din total produse FMCG, de 21%, urmate de discounteri cu 15%, supermarketuri cu 14%, magazine de proximitate cu 8% şi băcănii (magazinele mici) cu 7%.

channels

Promoţiile: ameninţări şi  oportunităţi

Promoţiile pot avea un impact negativ asupra profitabilităţii, obişnuiesc consumatorii ca brandurile să desfăşoare mereu şi mereu promoţii, încurajează dezvoltarea mărcilor private, în detrimentul brandurilor, pot duce la eroziunea brandului şi la scăderea loialităţii faţă de brand şi pot canibaliza restul portofoliului de produse.

La polul opus, promoţiile pot aduce un plus faţă de competiţie, pot loializa consumatorii, pot scoate din context un brand din portofoliu ce nu a performat până atunci şi se pot customiza pe fiecare canal de retail în parte în funcţie de obişnuinţa de consum şi de tipologia consumatorului. Nu în ultimul rând, promoţiile trebuie planificate cu atenţie, apoi măsurate şi evaluate.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

BLACK WEEKdiscount de 50% la rate card-ul revistei pentru serviciile de publicitate! Dacă doriți o estimare a costurilor pentru campania dvs. pe site-ul retail-FMCG.ro, accesaţi pagina de Publicitate.

Pentru un conținut unic, accesați AICI secțiunea Premium.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,880 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » Studii de piata » Promoțiile, între amenințări și oportunități
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: