Wines of Romania: producția globală de vin a crescut cu 3% în 2025, în timp de România a înregistrat o creștere semnificativă de 29%

Potrivit raportului anual al Organizației Internaționale a Viei și Vinului (OIV), analizat de Wines of Romania, producția globală de vin a înregistrat în 2025 un avans de 3%, fapt ce marchează doar o recuperare modestă, după recolta extrem de slabă din 2024. Volumul total estimat pentru 2025 este de 232 de milioane de hectolitri, cu 5% sub media ultimilor cinci ani. România se numără printre puținele țări care înregistrează o creștere semnificativă, după un 2024 extrem de secetos și afectat de fenomene meteorologice severe.

Wines of Romania

Primele cifre pentru Uniunea Europeană indică o creștere de 2% a producției, până la 14 milioane de hectolitri, un nivel ce rămâne însă cu 8% sub media pe cinci ani. Franța se confruntă cu încă un an dificil, producția sa fiind cu 1% mai mică decât cea de anul trecut când a înregistrat cea mai scăzută producție din 1957 până în prezent.

În schimb, Italia a înregistrat o creștere de 8%, ajungând la 47,4 milioane de hectolitri, cu 2% peste media ultimilor cinci ani. În ciuda semnelor timide de revenire din 2024, producția Spaniei rămâne mică – 29,4 milioane de hectolitri, cu 6% mai puțin decât anul trecut, marcând astfel al treilea an consecutiv mult sub nivelul de 35–40 de milioane de hectolitri din 2020–2022.

Piața din România

Pentru România, estimările pentru producția de vin din 2025 indică un total de 4,1 milioane de hectolitri, cu 29% mai mult decât în 2024, când au fost produși 3,1 milioane de hectolitri, și cu 3% peste media ultimilor cinci ani. Deși primăvara a fost marcată de geruri târzii, urmate de episoade de grindină și o vară secetoasă în anumite zone, România a beneficiat de o toamnă excelentă, cu diferențe de peste 10°C între zi și noapte, dar și cu ploi înainte de recoltă, condiții care au contribuit la struguri de calitate în mare parte din țară.

În Europa, creșteri procentuale mai mari se regăsesc doar în țări cu producție foarte mică și cu variații anuale mari: Slovenia (+64%, 0,8 milioane hl) și Cipru (+31%, aprox. 0,1 milioane hl). Austria (+17%) și Croația (+21%) depășesc, de asemenea, media pe cinci ani, cu 6%, respectiv 4%.

La nivel global, experții OIV consideră că producția mai redusă în raport cu ultimii ani nu ar trebui privită cu îngrijorare, ci ca o posibilitate de echilibrare a stocurilor: „Creșterea limitată a producției în 2025 este de așteptat să contribuie la stabilizarea stocurilor, într-un context de scădere a consumului pe piețele mature și de incertitudine accentuată în condițiile comerțului global.”

Oportunitate a producătorilor locali pentru o prezență mai puternică pe piețele internaționale

În condițiile în care modificările climatice afectează tot mai sever țările producătoare de vin tradiționale, iar defrișările de suprafețe de viță-de-vie continuă, mai ales în Franța, se conturează tot mai clar o fereastră de care România ar putea profita. Documentând exporturile de vin din România, în perioada 2014–2024, se constată că, deși valoarea acestora aproape s-a dublat, de la 22 la 42 milioane de dolari, volumele rămân în general constante, între 16 și 20 de milioane de litri.

Marinela Ardelean, fondatoare Wines of Romania:

„Pe de o parte vorbim despre inflație, iar pe de altă parte, despre faptul că România a început – timid, dar sigur – să exporte vinuri de top. Acestea atrag tot mai mulți cunoscători și pasionați, datorită raportului excelent dintre preț și calitate. Dincolo de vinul accesibil, de zi cu zi, România trebuie să demonstreze că oferă, în categoria 10–25 de euro, o calitate aparte, confirmată atât de critici de vin prestigioși, cât și de palmaresul obținut la concursurile internaționale. Evident, acest lucru nu se poate întâmpla decât cu un consens și un efort comun al industriei – un mesaj pe care mă bucur să îl văd repetat de tot mai mulți producători de vin români.”

În contextul unei producții globale încă sub nivelul mediei ultimilor ani, evoluția vinului românesc din 2025 indică nu doar o revenire după un an agricol dificil, ci și un potențial real de consolidare pe piețele externe. Calitatea tot mai ridicată a vinurilor, interesul crescut pentru soiurile autohtone și rezultatele bune ale producătorilor români la nivel internațional conturează premisele unei poziționări mai puternice a României în industria globală a vinului în anii următori.

Wines of Romania

Wines of Romania este un proiect 100% privat, puternic ancorat în dezvoltarea sustenabilă a succesului local și internațional al vinului românesc. Fondată de Marinela Ardelean, expert în vin și co-organizator al festivalului RO-Wine, platforma Wines of Romania reprezintă un univers digital dedicat vinurilor autohtone, iubitorilor de vin, achizitorilor, producătorilor și investitorilor.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te gratuit la newsletter

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *