Serviciile de livrare rapidă din România realizează venituri anuale de aproximativ 1 miliard de euro. Ca exemplu, industria a realizat venituri de peste 970 de milioane de euro în 2023, de peste zece ori mai mult față de suma realizată în 2019 (74,5 milioane de euro în 2019). În cifre, sectorul a contribuit (direct și indirect, cumulat) cu aproximativ 0,18% (600 de milioane de euro) la construcția PIB-ului României, în anul 2023, potrivit studiului realizat de PwC România referitor la impactul ecosistemului economic construit în jurul platformelor de livrare rapidă în ansamblul economiei locale.
Concluziile studiului au fost prezentate în cadrul conferinței cu tema “Platformele de livrare rapidă: Motorul creșterii economice, digitalizării și antreprenoriatului”, organizată de catre Coaliția pentru Economia Digitală care reprezintă principalele platforme digitale de transport alternativ Bolt, Lime și Uber și principalele platforme digitale de livrare de alimente și bunuri Bolt Food, Bringo, Glovo și Wolt.
„Cifrele prezentate în studiu indică o creștere exponențială a afacerilor locale ajutate de expansiunea și popularitatea serviciilor de livrare rapidă. Obiceiurile de consum ale românilor s-au modificat datorită platformelor care intermediază serviciile de livrare, iar bugetul de stat beneficiază de pe urma expansiunii și popularității acestor servicii, atât direct dar și indirect.” spune Cătălin CODREANU, Președintele Coaliției pentru Economia Digitală.
Ecosistemul serviciilor de livrare rapidă este alcătuit din trei segmente principale: platformele de livrare online care conectează clienții cu furnizorii și coordonează comenzile și livrările prin intermediul livratorilor; operatorii logistici sau de livrare, care sunt responsabili de efectuarea livrărilor și partenerii, care furnizează produsele, incluzând restaurante, cafenele, restaurante fast-food-uri, magazine alimentare și non alimentare precum și orice alți operatori economici care desfășoară activități comerciale prin intermediul platformelor de livrare.
„Transformările tehnologice și schimbările aduse de pandemie au accelerat dezvoltarea serviciilor de livrare rapidă, deschizând noi perspective pentru afacerile locale. Cererea în creștere pentru livrările de la restaurante, pentru produse alimentare și alte bunuri creează premisele pentru o adopție la scară largă a acestor servicii. În ultimii cinci ani, ecosistemul serviciilor de livrare rapidă a avut o contribuție tot mai importantă la economia națională, sprijinind dezvoltarea afacerilor și generând noi oportunități de creștere. ” a declarat Dinu Bumbăcea, Partener și Lider Consultanță pentru Afaceri, PwC România.
În acest ecosistem, partenerii (restaurante, cafenele etc) au generat peste 70% din totalul veniturilor, operatorii logistici au generat circa 15%, iar restul de aproape 15% a fost generat de activitatea platformelor. Datele sunt cuprinse în studiul „Analiza amprentei socio-economice a serviciilor de livrare rapidă din România” realizat de PwC România pentru Coaliția pentru Economia Digitală.
Serviciile de livrare rapidă – contribuția directă la PIB
Evolutiv, contribuția directă la PIB, în termeni de valoare adăugată brută, a crescut de 18 ori, de la puțin peste 17 milioane de euro, în 2019, la peste 315 milioane de euro în 2023. Contribuția este amplificată și mai mult atunci când este considerată componenta economică indirectă (respectiv efectele asupra altor industrii din lanțul valoric), care a crescut de la 19 milioane de euro în 2019, la aproximativ 266 de milioane de euro în 2023.
Conform datelor din raport, pentru fiecare 1 leu generat de ecosistemul serviciilor de livrare rapidă, un impact economic total de 1,8 lei este generat, din care 0,8 lei sunt creați indirect de-a lungul lanțului valoric.
În termeni de contribuție la bugetul de stat, constând în impozite și taxe (atât directe cât și indirecte), aportul industriei se estimează la peste 192 de milioane de euro, o creștere substanțială de 11 ori față de anul 2019. Taxele și contribuțiile directe sunt estimate în anul 2023 la peste 131 de milioane de euro, o creștere de 11,4 ori mai mare comparativ cu cele aproape 11 milioane de euro din 2019. La acestea se adaugă contribuția indirectă (taxele pe muncă și impozitul pe profit) care în 2023 sunt estimate la peste 61,4 milioane de euro, de la aproape 6 milioane de euro în 2019.
„Ne dorim, la nivel de industrie, să contribuim în continuare la dezvoltarea ecosistemului, iar acest lucru este posibil doar prin înțelegerea de către factorii de reglementare a specificului acestei industrii”, spune Cătălin CODREANU, Președintele Coaliției pentru Economia Digitală.
Asociația Coaliția pentru Economia Digitală
Coaliția pentru Economia Digitală reprezintă principalele platforme digitale de transport alternativ Bolt, Lime și Uber și principalele platforme digitale de livrare de alimente și bunuri Bolt Food, Bringo, Glovo și Wolt. Coaliția este un catalizator pentru digitalizarea economiei României și un avocat al inițiativelor și programelor inovatoare, ce încurajează serviciile digitale în folosul unei Românii competitive. Susținem inovarea digitală și impactul său pozitiv asupra societății.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail
Înregistrare




