Interviu Claudiu Ciobanu, Editor Coordonator revista retail-FMCG.ro, pentru revista All Retail din Ucraina

La rugămintea colegilor de breaslă de la revista All Retail din Ucraina, o publicaţie ce se adresează inclusiv unor pieţe precum Rusia sau Bielorus, Editorul nostru coordonator, Claudiu Ciobanu, a răspuns la câteva întrebări privind caracteristicile pieţei de retail alimentar din România, în comparaţie cu situaţia pieţei de retail alimentar din Ucraina.

interviuAici este interviul din revista All Retail, în limba rusă dar îl puteţi citi, în întregime, în cele ce urmează:

All Retail: Salut, Claudiu! ce părere ai despre situaţia actuală din Ucraina? (nr. interviul a fost realizat înainte de ultimele evenimente legate de doborârea pe teritoriul ucrainean a avionului malaesian).

Claudiu Ciobanu: Sunt la curent cu evenimentele din Ucraina dar evit – în general – să vorbesc despre politică şi geo politică. Un lucru este sigur: ucrainienii îşi vor găsi drumul.

Cum ai descrie situaţia actuală a pieţei de retail alimentar din România?

În ciuda scăderii încrederii consumatorului român, una dintre cele mai scăzute din europa Centrală şi de Est, 2013 a fost primul an în care comerţul modern l-a depăşit pe cel tradiţional: 53% versus 47%, cu o creştere de 3%, în 2013. Conform previziunilor GfK, dacă se va menţine o rată anuală de creştere de 3%, în 2015, România va avea un procent de 60% pentru comerţul modern.

Două formate de magazine sunt, în acest moment, în plină dezvoltare: magazinele tip convenience şi supermarketurile. Pe convenience, principalii jucători sunt: Shop&Go (Mega Image), Profi City (PROFI), Express (Carrefour) şi La2Pasi (Metro). Pe supermarketuri, principalii jucători sunt: BILLA, Market, (Carrefour), PROFI, Mega Image şi DM (drogerie markt).

Aceste două formate sunt urmate, ca dezvoltare, de către discounteri, format reprezentat, în România, de doar doi retaileri: Lidl şi Penny Market, reţea ce include şi magazinele de dimensiuni mai mari XXL Mega Discount. Formatul de hypermarket este stabil şi nu a înregistrat foarte multe deschideri de magazine, în ultimii doi ani, format reprezentat de Kaufland, Auchan, Carrefour, cora şi real (cele 4 magazine neachiziţionate de către Auchan). Formatul cash&carry a ajuns, se pare, la maturitate, acoperind suficient de bine principalele oraşe din România, prin cei doi reprezentanţi ai săi: Metro şi Selgros.

Alt trend din retailul alimentar autohton îl reprezintă e-commerce-ul, în spiritul strategiei multichannel pe care retailerii au abordat-o de curând, adică ataşarea unor servicii de cumpărături online. Primii paşi în această direcţie au fost făcuţi de către Metro (magazinul online), Carrefour (carrefour-online.ro), cora (coraDrive.ro), Selgros (prin parteneriatul cu MegaMarket.ro), iar mai nou Mega Image (abcoolfood.ro).

Prin ce fel de proces trece piaţa de retail şi FMCG din România, odată cu aderarea din 2007 la Uniunea Europeană?

În primul rând, după deschidere, retailerii au avut posibilitatea să-şi importe singuri produse din UE, fie ca parte a unei achiziţii centralizate, fie direct, ceea ce a dus la crearea unei competiţii pentru producătorii locali, dar care la rândul lor, au beneficiat de acceaşi deschidere, ieşind cu produsele lor la export. Pe de altă parte, importurile fără taxă vamală au avut un uşor impact în scăderea preţurilor la raft. In concluzie, piaţa liberă europeană rămâne una cu o dezvoltare continuă şi cu o multitudine de oportunităţi.

Retailul alimentar ucrainean este dominat de doi mari jucători: „ATB” and „Fozzy Group”, într-o piaţă nu foarte consolidată, cu alţi 100 de retaileri mai mici. Către cine este înclinată balanţa „puterii”, în retailul din România?

Următorul infographic vă va răspunde la această întrebare, arâtându-vă evoluţia retailului din România, cu situaţia magazinelor la finalul lui 2012, al lui 2013 şi o prognoză pentru întreg anul 2014:

Retail evolution 2012-2014

Suntem mândri să declarăm că retailul din Ucraina este format, în cea mai mare proporţie, din retaileri locali, iar reţelele internaţionale au o cotă mică de piaţă. Care este situaţia în România?

În retailul alimentar din România nu există jucători locali cu prezenţă la nivel naţional. În timp, toate tentativele de extindere a unor retaileri autohtoni s-au terminat cu insolvenţe sau cei care au dezvoltat sănătos au fost achiziţionaţi de către companii străine. Cei care au mai rezistat îşi dezvoltă reţeaua la nivel local (oraş sau regiune) dar sunt în vizorul marilor reţele pentru a fi cumpăraţi sau francizaţi.

Aşadar, din acest punct de vedere, raportul de forţe este exact invers, în România, faţă de Ucraina.

Ce rol mai au pieţele şi bazarurile în comerţul din România?

Conceptul de open market, de piaţă, este încă puternic reprezentat dar doar la nivel de vânzare legume şi fructe, pe fondul trendului de consum al alimentelor sănătoase. Se mai vând încă şi altfel de produse în pieţe dar la un nivel foarte scăzut. Era chioşcurilor, buticurilor şi bazarelor e de mult apusă. Acum marile centre comerciale tip Mall şi magazinele specializate sunt la putere, în România, cel puţin în mediul urban.

Ce crezi, cât de dificil este pentru o companie din Ucraina să intre pe piaţa de retail din România, dat fiind faptul că Ucraina nu este membru UE?

Este foarte dificil pentru o companie din Ucraina să lucreze direct cu retailerii din România. Chiar greu de crezut. Singura soluţie viabilă este să se lucreze cu o companie locală de import şi distribuţie, o companie din FMCG care este deja furnizor al marilor reţele de magazine. Principalele avantaje sunt de ordin economic şi vin din faptul că poate „împărţi” cu această companie taxele de listare şi nu în ultimul rând serviciile logistice, de marketing şi vânzări.

Desigur că noi putem să facem cunoscute aceste intenţii ale companiilor ucrainiene de a intra pe piaţa din România, prin articole dedicate şi explicative, inserţii în newsletter şi comunicarea prin Social Media, într-o campanie susţinută de awareness.

Spune-ne câteva cuvinte, te rog, despre revista retail-FMCG.ro: când a fost fondată, care este audienţa şi cu ce se diferenţiază aceasta?

Fondată cu aproape 4 ani în urmă, revista retail-FMCG.ro este prima revistă exclusiv online din România dedicată retailului alimentar şi industriei bunurilor de larg consum şi reprezintă o platformă de comunicare şi de publicitate pentru această nişă. Motto-ul nostru e „Spune-ne povestea produselor sau serviciilor tale, iar noi o facem cunoscută tuturor factorilor de decizie din retail şi din industrie FMCG!”

Şi pentru că suntem o revistă online, mediu care reprezintă prezentul şi viitorul, folosim foarte eficient pentru promovare instrumentele de Social Media, mai ales LinkedIn, iar newsletterul nostru este citit în fiecare zi de peste 2.700 de abonaţi.

În încheiere, ce le urezi poporului ucrainean şi retailerilor din Ucraina?

Pentru ucraineni – nu o să fiu original – le spun: “Stay the course, stay the course, the future is yours” (Bill Clinton), iar pentru retailerii ucrainieni: să-şi păstreze poziţia puternică pe care o au în piaţă, să încurajeze producătorii locali şi să fie mult mai deschişi faţă de ei.

 În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Depositphotos

Un comentariu la „Interviu Claudiu Ciobanu, Editor Coordonator revista retail-FMCG.ro, pentru revista All Retail din Ucraina”

  1. Pingback: News from romanian food retail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *