Studiu: În ultimele trei luni, așteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate țările europene

Consumatorii europeni nu sunt la fel de optimiști ca în luna iunie în ceea ce privește viitorul. În ultimele trei luni așteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate țările în care este derulat studiul, cu scăderi substanțiale în anumite zone. Tendința ascendentă prezentată de așteptările privind veniturile și dorința de cumpărare pare să fi dispărut și ea în multe țări. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 țări) se situează în prezent la 4,2 puncte, comparativ cu 9,1 puncte în trimestrul anterior. Acestea sunt rezultatele studiului GfK Climatul de Consum Europa.

starea-economieiGfKDezvoltarea economică în majoritatea țărilor Uniunii Europene (UE) a fost semnificativ mai mică decât cea anticipată în primăvară de organismele economice și de guverne. În unele țări, performanța economică a început de fapt să scadă din nou, din motive diferite.

Germania nu mai este forța motrice a creșterii economice în Europa, economia acesteia scăzând ușor, cu 0,2 procente în trimestrul al doilea. Potrivit experților, creșterea va reveni în trimestrul al treilea, rămânând însă relativ slabă. Deși consumatorii germani continuă să facă cumpărături cu plăcere, sectorul orientat către export al economiei a fost afectat de cererea externă slabă. Acest lucru afectează statele UE, însă și națiunile emergente, cum ar fi Brazilia, China și Rusia. În ultimii ani, economiile acestor regiuni au înregistrat o creștere foarte puternică în unele sectoare. Însă, între timp, ratele de creștere au încetinit, înregistrând valori sub 10%. Consumatorii și-au acoperit în mare parte nevoia de bunuri materiale și nu mai consumă la fel de mult ca în trecut.

Două dintre cele mai mari economii din Europa, Franța și Italia, continuă să aibă probleme structurale majore. Nu există până în prezent indicații că acest lucru se va schimba în lunile care urmează sau că guvernele vor începe să introducă și, mai presus de orice, să aplice cu strictețe reforme majore.

Acest studiu arată că un alt aspect demn de avut în vedere sunt conflictele semnificative care au dominat recent scena internațională. Acestea includ tensiunile și sancțiunile economice dintre Rusia și UE, războiul din Orientul Mijlociu, amenințarea prezentată de Statul Islamic (SI) și tranziția politică din Turcia. Toate aceste evenimente contribuie la creșterea stării de nesiguranță în rândul consumatorilor. Firmele și băncile s-au abținut de la a face investiții și a acorda împrumuturi. La rândul lui, acest lucru a avut un impact direct asupra performanței economice a diferitelor țări.

Nivelul coborât al inflației este și el un factor important. În septembrie, inflația la nivel european era de 0,3 procente. Este cea mai mică valoare înregistrată în aproape cinci ani. O serie de țări luptă deja împotriva deflației, ceea ce înseamnă că prețurile de consum sunt în scădere.

Această situație dificilă este reflectată și în Indicele IFO al mediului de afaceri. În septembrie, acesta a coborât la cea mai mică valoare înregistrată în Germania din aprilie 2013. În multe țări est-europene climatul de afaceri este în prezent mai puțin prielnic decât acum zece ani. Pe lângă sancțiunile economice, declarațiile făcute de președintele rus, Vladimir Putin, afectează și ele economia est-europeană.

Consumatorii europeni împărtășesc punctul de vedere al firmelor, respectiv că economia nu mai este la fel de stabilă ca la începutul verii. În iunie, indicele climatului de consum GfK pentru toate cele 28 de țări din UE a urcat la 9,1 puncte, cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008. Între timp a coborât cu aproape cinci puncte. În septembrie, indicatorul se situa la numai 4,2 puncte.

În 2013, economia românească a înregistrat o creștere de 3,5 procente. Este puțin probabil ca această rată de creștere să continue și în 2014. Ca de fiecare dată în perioada campaniilor electorale, consumatorii devin tot mai optimiști, fiind de părere că în următoarele câteva luni vor beneficia de performanța economică în creștere. La -3,7 puncte, așteptările privind starea economiei continuă să fie negative, înregistrând însă o creștere constantă pe parcursul acestui an.

În ceea ce privește veniturile, acestea au crescut deja cu mult peste media pe termen lung de zero, situându-se la 5,3 puncte. Consumatorii români se așteaptă deci la o ușoară creștere a salariilor și tarifelor. În iunie indicatorul a atins o valoare maximă de 6,5 puncte, cea mai ridicată valoare înregistrată din noiembrie 2008.

Aceste evoluții pozitive au favorizat și dorința de cumpărare. Indicatorul se situa la -6,9 puncte în septembrie, ceea ce marchează o creștere de 7 puncte pe parcursul trimestrului al treilea. Indicatorul a crescut cu circa 14 puncte față de valoarea de anul trecut.

 În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,845 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » Studii de piata » Studiu: În ultimele trei luni, așteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate țările europene

Spune-ți părerea

  1. […] Studiu GfK Climatul de Consum Europa: În ultimele trei luni, așteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate țările europene. […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: