Studiu Nielsen: cum s-au modificat obiceiurile culinare ale consumatorilor din mediul urban

„În bucătăria românilor – de la raft în farfurie” este cel de-al zecelea raport de cercetare SMARK Research, realizat de Nielsen România. Cercetarea oferă coordonatele necesare observării drumului parcurs de alimente din raftul magazinelor până în farfuria consumatorilor, identificând tendinţele în consumul alimentar şi aşteptările consumatorilor referitoare la produse.

Studiul este esenţial companiilor ce activează în industria alimentară, ajutându-le să-şi contureze strategia de comunicare şi să-şi optimizeze promoţiile şi activările in-store.

nielsen-spotlightCercetarea a fost realizată în luna octombrie 2013 şi a avut 2 componente: una calitativă, constând în 12 etnografii şi una cantitativă, pe un eşantion de 816 respondenţi din mediul urban.

Raportul „În bucătăria românilor. De la raft în farfurie” a identificat trenduri şi afinităţi, printre care se numără şi următoarele:

– 42% dintre consumatorii din mediul urban consideră că nu mănâncă nici sănătos, nici nesănătos.

– Bucătăriile românilor din mediul urban se schimbă, atât în ceea ce priveşte felurile de mâncare gătite, cât şi ustensilele şi aparatele deţinute.

– Trei sferturi dintre consumatorii din mediul urban apreciază că mâncarea gătită în casă este mai sănătoasă decât cea cumpărată. 89% dintre cumpărătorii de alimente optează pentru produse proaspete neprocesate, doar 11% alegând preponderent semipreparate sau mâncare gătită.

– Produsele bio trebuie să fie mai convingătoare. 36% dintre respondenţi apreciază că acestea sunt mai sănătoase decât alimentele ce nu sunt considerate bio, în timp ce 28% cred ca această afirmaţie nu este adevărată. În plus, 36% dintre respondenţi nu pot exprima o poziţie clară pe acest subiect.

– Aproape o treime din respondenţi nu iau micul dejun, motivând această decizie prin lipsa unei nevoi de a mânca, precum şi prin lipsa de timp. Ca urmare, brandurile se pot asocia cu medici şi nutriţionişti recunoscuţi pentru a comunica şi susţine importanţa micului dejun pentru o alimentaţie echilibrată.

– Unul dintre rolurile în care sunt alocaţi mai mult bărbaţii în bucătărie este acela de a tăia ceapa. De asemenea, s-a observat o implicare mai mare a bărbaţilor în bucătărie odată cu înaintarea în vârstă. Şi asta pentru că le place să încerce reţete experimentale, iar atunci când au reuşite culinare se simt mai încrezători în forţele proprii.

– Bucătăria şi ritualurile specifice (gătitul şi aşezatul mesei) sunt factori de atracţie pentru copii. Bucătăria devine un teatru de interacţiune familială şi o scenă propice pentru educare, pentru căpătarea unor deprinderi şi transmiterea unor valori de la părinţi la copii. O farfurie golită şi apreciată de copil rămâne o mare victorie a femeii în peisajul casnic.

– Adolescenţii oferă susţinere la cumpărături. Ei cunosc brandurile şi află primii de promoţii şi oferte. Mamele sunt cel mai adesea responsabile de pregătirea pachetului zilnic pe care îl iau la şcoală mai puţin de 2 treimi dintre adolescenţi, optiunea numărul 1 rămânând sandvişul.

Au fost analizate toate momentele de consum (atât mese principale, cât şi gustări intermediare), precum şi tipurile de alimente şi băuturi asociate cu fiecare dintre acestea.

Cercetarea calitativă a folosit o tehnică de observaţie participativă prin etnografie vizuală, bazată pe un mix de patru pretexte diferite pentru a avea o imagine completă asupra întregului proces de alimentaţie (de la achiziţia în magazin, informare, preparare şi consum). Partea calitativă a inclus 12 etnografii cu femei (şi bărbaţi pentru cei aflaţi în cuplu) cu vârste cuprinse între 18-65 ani – singure, cuplu fără copii, copii mici, copii adolescenţi şi familii extinse unde locuiesc şi bunicii.

Metoda cantitativă a constat în 816 interviuri online cu bărbaţi şi femei cu vârste cuprinse între 18-64 de ani din urban mare (peste 200.000 de locuitori), urban mediu (50.001 – 200.000 locuitori) şi urban mic (sub 50.000), folosind un eşantion selectat probabilistic printr-o abordare stratificată.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

BLACK WEEKdiscount de 50% la rate card-ul revistei pentru serviciile de publicitate! Dacă doriți o estimare a costurilor pentru campania dvs. pe site-ul retail-FMCG.ro, accesaţi pagina de Publicitate.

Pentru un conținut unic, accesați AICI secțiunea Premium.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,885 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » Studii de piata » Studiu Nielsen: cum s-au modificat obiceiurile culinare ale consumatorilor din mediul urban
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: