Comportamentul românilor față de reciclare: seniorii pensionari (84%) și familiile moderne (76%) declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură

Compania de cercetare de piață Reveal Marketing Research a realizat un studiu reprezentativ la nivel național urban pe 847 de participanți pentru a descoperi care sunt comportamentele românilor față de reciclare și colectare selectivă. Iată principalele concluzii.

reciclare

„Procentul ridicat al pensionarilor care arată o grijă mai mare față de mediu se poate explica prin tendința lor de a reutiliza materialele folosite, tocmai pentru a evita risipa. Aceștia sunt mult mai preocupați de conservarea resurselor și pun accent pe consumul cumpătat.

Pe de o parte, acest comportament poate fi corelat cu veniturile reduse (aproximativ 800 lei pensia minima și 1400 lei pensia medie, conform Ziarul Finaciar) și de aceea, pensionarii doresc să își maximizeze fiecare resursă. Pe de altă parte, obișnuința de a păstra și a refolosi obiectele este o altă explicație pentru care pensionarii arată această grijă pentru colectarea selectivă.

Contradicția apare în cazul milenialilor și tinerilor profesioniști care, deși sunt cei care vor experimenta cel mai mult efectele încălzirii globale, nu sunt la fel de interesați de reciclare. Aceștia cad pradă percepției greșite că pericolul este unul îndepărtat. Astfel, se pot justifica rezultatele studiului din care reiese implicarea mai redusă a tinerilor, în comparație cu cea a vârstnicilor, în colectarea selectivă.” a declarat Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

Au românii apetit pentru reciclare?

Românii se arată dornici să recicleze (74%), după cum arată studiul derulat recent de către Reveal Marketing Research. Multora le lipsesc, însă, mijloace adecvate pentru a face asta (35%). Pretențiile romanilor din partea brandurilor încep și ele să crească, 43% nu se mulțumesc doar cu promisiuni și încurajări și își schimbă alegerea la nivel de produs, preferându-le pe cele din materiale reciclate.

Absența centrelor de depozitare sau a spațiilor speciale din apropierea locuinței reprezintă cel mai mare obstacol ce îi împiedică pe români să colecteze selectiv deșeurile (24%).

Context reciclare

În contextul actual al schimbărilor climatice, acțiunile în vederea combaterii acestora devin tot mai necesare. Există politici în scopul reducerii poluării și sancțiuni pentru nerespectarea acestora, însă nu par a fi întotdeauna eficiente. Chiar dacă la nivel individual, cetățenii cunosc importanța protejării mediului, nu acționează ca atare. De ce? Lipsa de instrumente furnizate de autoritățile locale reprezintă un mare impediment.

Brandurile: motor al educării eco-friendly

Tinerii profesioniști (88%) sunt de părere că brandurile au un rol important în educarea și încurajarea populației pentru reciclare, mai ales în direcția colectării selective. Atunci când vine vorba despre decizia de cumpărare, brandurile care utilizează materiale reciclate au un avantaj. Abordarea eco-friendly a unui brand cântărește drept factor de decizie în achiziție pentru respondenți, 43% dintre aceștia fiind influențați în mare și în foarte mare măsură de comportamentul responsabil și sustenabil al companiilor de pe piață.

În comunicarea de brand, companiile au avut mai mult succes în modelarea deciziei de cumpărare a tinerilor profesioniști (49%), comparativ cu segmentul familiilor moderne ce este într-o foarte mică măsură influențat de mesajele eco-friendly transmise (12%).

Cine sunt românii care colectează selectiv?

Seniorii pensionari (84%) și familiile moderne (76%) declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură.

Milenialii (61%), comparativ cu segmentul persoanelor în vârstă, reciclează cel mai puțin.

Cum?

Principala modalitate de colectare selectivă a românilor o reprezintă recipientele special amenajate oferite de primărie, peste jumătate dintre respondenți optând pentru această opțiune.

Seniorii pensionari (65%) apelează la aceste recipiente. Se observă importanța spațiilor puse la dispoziție în interiorul centrelor comerciale (hypermarket, supermarket, magazine, mall), deoarece aproximativ o treime dintre respondenti preferă să selecteze deșeurile aici, mai ales milenialii (38%).

În schimb, cea mai puțin utilizată metodă de reciclare de către respondenți este colectarea în saci negri de la REBU, colectarea fiind inclusa în prețul de achiziție (10%).

De ce nu sortează românii deșeurile?

Cea mai mare barieră (24%): lipsa unui spațiu destinat special în proximitatea locuinței.

Alte obstacole: distanța față de centrele de colectare – 12% dintre respondenți nu locuiesc în proximitate Milenialii nu reciclează – 21%.

Doar 4% dintre români consideră că reciclarea e un proces anevoios.

Doar 1% dintre români nu cred în beneficiul reciclării.

Soluții pentru reciclare

Punerea la dispoziție în mod gratuit de către autorități a unor saci speciali și posibilitatea de a-i transporta la locul de colectare a deșeurilor ar încuraja românii să aibă un comportament mai responsabil (62%). Seniorii pensionari (74%) ar fi cei mai motivați să recicleze daca ar avea aceasta posibilitate. Penalitățile ridicate nu ar influența într-o mare măsură decizia de a colecta selectiv, astfel încât doar 8% dintre respondenti ar fi motivați de existența lor.

În urma studiului derulat de Reveal Marketing Research, rezultatele ne arată deschiderea romanilor de a colecta selectiv într-o mai mare măsură în condițiile unui ajutor semnificativ din partea autorităților locale sau a unor facilitați gratuite care să ușureze procesul selectării deșeurilor. În atragerea atenției asupra problemelor despre mediu, brandurile joaca un rol important în încurajarea comportamentelor responsabile. Totodată, acțiunile brandurilor de protecție a mediului înconjurător influențează în mod pozitiv percepția consumatorilor despre aceștia.

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 847 interviuri online pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban. Perioada de colectare a datelor a fost 10-18 iunie 2020. Eroarea de eșantionare: ±3.4%.

Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață, cu o echipă passionately curious, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 7,062 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » Studii de piata » Comportamentul românilor față de reciclare: seniorii pensionari (84%) și familiile moderne (76%) declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: