De ce digitalizarea în retail este mai importantă acum ca niciodată?

COVID-19 a avut un impact major asupra modului în care consumatorii trăiesc, cumpără și călătoresc. Companiile din industria de turism, operatorii foodservice (baruri, cafenele, restaurante), precum și magazinele cu produse neesențiale au înregistrat scăderi semnificative ale afacerilor ca urmare a restricțiilor de călătorie sau a închiderilor temporare în încercarea controlării răspândirii virusului în primul val al epidemiei. Lunile următoare au adus o revenire și o redeschidere parțială a economiilor, dar și o redefinire a normalului. Însă creșterea previzibilă a numărului de noi cazuri în prezent, întâmpinată cu strategii noi ale guvernelor și un comportament diferit de consum al populației, aduce noi provocări. Iar digitalizarea este una dintre soluții. O analiză efectuată de Euromonitor International, un material al cărui autor este Cosmin Dan, Consultant Euromonitor International.

Criza coronavirus accelerează tranziția spre e-commerce

Deși operând într-un mediu cu instabilitate maximă, unele sectoare ale industriei de retail concentrate pe vânzarea de produse esențiale au beneficiat de noul context (carantină, distanțare socială, muncă de acasă), în timp ce multe alte achiziții au fost amânate.

Credit foto: Shutterstock

Datorită limitărilor de mișcare și a recomandărilor de distanțare socială, vânzările online în special au găsit loc pentru creșteri peste așteptările inițiale. E-commerce reprezintă de departe canalul de retail câștigător al acestei crize. Dinamica deja ridicată a acestuia a fost accelerată suplimentar în 2020. Mutarea spre online a majorității bunurilor și serviciilor a forțat adopția acestui canal de vânzări de către categorii de consumatori care anterior ezitau să cumpere online din motive de securitate sau ca urmare a lipsei de încredere în tehnologie. Foarte important, rezultatele studiilor Euromonitor arată că aceste modificări de comportament vor fi într-o mare măsură permanente.

retail

Facilitand o tranziție rapidă către un model omnichannel a vânzărilor desfășurate anterior preponderent offline, platformele marketplace se bucură de imens success, oferind soluții tehnice, logistice și de marketing. În contextul actual, o dezvoltare care ar fi necesitat ani este comprimată într-o perioadă de luni.

În continuă creștere înainte de criza coronavirus, vânzările cross-border în e-commerce au înregistrat sincope ca urmare a perioadelor de lockdown în diverse părți ale lumii, care au provocat lipsa stocurilor sau întârzieri semnificative ale livrării. Odată cu redeschiderea economiilor și restabilirea legăturilor logistice, vânzările cross-border au reintrat pe un trend ascendant.

Trenduri și inovații digitale în era coronavirus

Cu multe dintre activitățile zilnice având loc în online în era coronavirus, comunicarea brandurilor s-a concentrat pe canalele digitale. Ca urmare, interacțiunea cu publicul țintă continuu conectat se întâmplă acum în timp real prin social media.

Prezentarea și vânzarea produselor prin livestreaming s-a dovedit foarte populară și eficientă mai ales în Asia, unde 6.18 a fost primul eveniment de shopping din China după izbucnirea epidemiei coronavirus. Brandurile au fost susținute de executivi, celebrități și influenceri care au comunicat în timp real, peste 50,000 de retaileri folosind livestreaming în timpul evenimentului pentru a ajunge la publicul țintă.

Mixul de social commerce, video streaming și influencer marketing este noul experiment în e-commerce. O demonstrează lansările recente ale marilor jucători din tehnologie: Facebook Shops, Amazon Live sau Google Shoploop.

Ca urmare a preferinței cumpărătorilor de a limita vizitele sau timpul petrecut în magazine, experiența fizică de cumpărare și-a pierdut din importanța pe care o câștigase în anii precedenți. Astfel, companiile au trebuit să găsească alte metode de interacțiune. Adopția mai rapidă a unor unelte virtuale a fost facilitată de nevoia de distanțare socială, fie că vorbim de magazine virtuale, tehnologii de încercare virtuală a unor produse sau cursuri virtuale. Atât retailerii, cât și consumatorii au îmbrățișat beneficiile acestora.

Fiind sinonimă cu minimizarea riscurilor în era coronavirus, fluidizarea procesului de cumpărare devine prioritară. Alternative de check-out individual (ex. case automate, soluții scan&go), magazine automatizate fără personal, eficientizarea logisticii pentru livrări (ex. inteligență artificială), sau plățile contactless cu cardul sau telefonul sunt doar câteva exemple de digitalizare care țintesc această necesitate.

retail

Digitalizarea, motor al transformării în industria de retail

Anumite formate de retail (în special non-grocery) sau categorii de produse (ex. îmbrăcăminte și încălțăminte) au înregistrat scăderi semnificative ca urmare a pandemiei coronavirus. Totuși, dinamica industriei de retail per ansamblu este așteptat să sufere mai puțin comparativ cu evoluția PIB a economiilor din statele lumii. Un motiv este reprezentat de diferitele forme ale măsurilor guvernamentale de susținerea a consumului, a companiilor și de păstrare a locurilor de muncă.

Chiar și în condițiile revenirii la vechiul normal, este așteptat ca o bună parte a modificărilor în comportamentul cumpărătorilor să se păstreze, favorizând menținerea unui ritm de creștere accelerat pentru vânzările e-commerce.

Deoarece dezvoltarea unor modele omnichannel eficiente este puțin probabil să se întâmple peste noapte, implementarea componenței digitale și în magazinele offline reprezintă un alt pas necesar pentru atingerea noilor nevoi ale consumatorilor. Prezența fizică rămâne importantă pentru majoritatea companiilor, ducând la consolidarea încrederii în brandurile respective și oferind posibilitatea cumpărătorilor de a avea contact direct cu mărcile lor preferate.

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

2Performant

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *