Discounterii sunt într-o continuă dezvoltare, chiar și pe cele mai dificile piețe europene

Cele mai dificile piețe alimentare din Europa au fost dintotdeauna acelea în care doi retaileri sunt lideri, dominând prin dimensiunea lor. Dar acum, această supremație este în scădere, iar discounterii câștigă teren. LZ Retailytics prevede că până și cei mai mari retaileri aflați la putere vor pierde teren în fața discounterilor. În timp ce cei mai importanți jucători și-au diminuat câștigurile de pe urma expansiunii, retailerii de tip discount se bucură de dezvoltare prin deschiderea de magazine noi și prin creșterea vânzărilor.

LidlÎn ciuda unor rezultate financiare bune pentru cei mai importanți retaileri naționali, discounterii reușesc să rămână pe piață, reușind să facă profit pe piețele internaționale și să-și mărească volumele, odată cu scăderea costurilor operaționale. Chiar și în cele mai mici piețe, discounterii și-au dezvoltat propriile mărci, adaptându-se la preferințele consumatorului domestic, iar acum culeg roadele.

Acest lucru demonstrează faptul că discounterii au abilitatea de a schimba obișnuințele de cumpărare în toate piețele unde sunt prezenți și poate în special pe piețele unde liderii se complac într-o stare generală confortabilă.

Dacă ne uităm la graficul de mai jos, cu piețele europene în care cei mai mari doi retaileri locali își revendică cea mai mare cotă de piață (în procente), la nivelul lui 2018, observăm că primele două țări sunt Elveția și Finlanda, cu o cotă de piață cumulată de cca. 80% în dreptul celor doi lideri din retail.

* Piața totală constă în toate operațiunile de retail (inclusiv cele nealimentare) ale retailerilor alimentari

E loc doar pentru cei mai buni

Dar de ce piețele se concentrează foarte mult doar pe câte doi retaileri importanți? Densitatea scăzută a populației (țările nordice), piețele în general mici (Luxemburg, Islanda), alături de alte aspecte geografice sau protecționiste (Elveția, Norvegia) au realizat o infrastructură logistică sofisticată necesară pentru a opera la nivel național.

Doar câțiva retaileri au fost „recompensați” cu reduceri pentru volumele mari cumpărate, în special de cei mai mari furnizori locali, care au o putere de negociere mai mare. Pentru a asigura o acoperire cât mai bună a piețelor, inclusiv la nivel rural, discounterii au urmărit tranzacțiile companiilor locale, iar un bun exemplu este achiziționarea Suomen Lähikauppa de către Kesko, în Finlanda, în 2016.

Având în vedere acestea, este din ce în ce mai impresionant faptul că discounteri precum Aldi, Lidl, Rema 1000 sau Netto „mușcă” din cotele de piață ale celor mai puternici 2 retaileri din aproape toate piețele. Acest lucru este posibil datorită profiturilor realizate pe piețele internaționale și prin achiziția de produse în cantități imense, la costuri reduse.

În același timp, liderii naționali observă o scădere a câștigurilor din expansiune din cauza canibalizării și a saturației pieței. Faptul că cele mai multe piețe precizate în acest raport sunt printre cele mai mici pentru Lidl și Aldi, nu este, de asemenea, nicio coincidență. Este nevoie de timp pentru a face cunoscut brandul de retail și pentru a avea bune poziționări ale magazinelor în țările în care există câte doi retaileri lideri. Mai mult, este nevoie de câteva trucuri având în vedere că aceste piețe sunt dezvoltate, cu o cotă redusă a vânzărilor de produse alimentare.

Totuși, în timp ce aceștia își fac loc pe piață, noi vedem cât de bine „dotați” sunt discounterii printre acești lideri. Aici, retalierii s-au adaptat unei stări generale de confort și cu greu mai reacționează la noi provocări. Chiar dacă amenințarea este chiar în fața lor.

Iată cum arată top cei mai mari doi retaileri vs. discounteri, în piețele menționate în raport, ce arată modificările procentuale ale cotei de piață, în perioada 2018-2023:

discounterii

Întregul raport LZ Retailytics îl puteți achiziționa gratuit de AICI.

 

 

LZ Retailytics este un grup internațional de analiști care sprijină industria de retail & FMCG cu date și analize detaliate pentru a facilita planificarea afacerii și luarea deciziilor. Grupul oferă aceste informații sub forma unei platforme digitale inovatoare, precum și prin ateliere de lucru, traininguri interne și proiecte consultative. LZ Retailytics face parte din Lebensmittel Zeitung (LZ), cea mai importantă publicație B2B dedicată retailului și industriei FMCG din Germania.

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,913 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Analize » Discounterii sunt într-o continuă dezvoltare, chiar și pe cele mai dificile piețe europene

Spune-ți părerea

  1. Foarte interesant studiul, multumesc pentru informatie.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: