Experții Kantar, una dintre cele mai mari companii de cercetare de piață la nivel global, au identificat cele zece tendințe care vor modela marketingul în 2026, în raportul anual “Marketing Trends”. În esență, marketingul viitorului nu mai este o simplă previziune anuală – este o realitate în continuă transformare, unde creativitatea și tehnologia se întâlnesc pentru a redefini succesul brandurilor.
Carmen Pătrașcu, Director General al Kantar România, declară: „2025 a învățat industria să seteze o nouă fundație din punct de vederea al tehnologiei, demonstrând că tehnologii precum Gen AI pot ajuta marketerii să înțeleagă mai bine oamenii și să ia decizii mai inteligente pentru a stimula creșterea și valoarea brandurilor lor.
Acum, agenții AI, recomandările bazate pe algoritmi și căutarea GenAI schimbă fundamental modul în care oamenii interacționează cu lumea. Când inteligența artificială va deveni limbajul pe care îl vorbim cu toții, va fi esențial să ne asigurăm că brandurile continuă să creeze conexiuni umane autentice și de încredere.”
„Succesul trebuie construit pe o fundație de date de calitate și culese cu responsabilitate și susținut prin inovare și experimentare,” continuă Carmen Pătrașcu. „Brandurile care vor prospera în 2026 vor fi cele care folosesc tehnologia pentru a stimula creativitatea, a promova incluziunea și a susține creșterea, dar fără să uite ce le diferențiază.”
Cele zece tendințe care vor influența anul 2026 sunt:
- Folosirea agenților AI pe scară largă: Aproximativ 24% dintre utilizatorii AI folosesc deja un asistent de cumpărături bazat pe AI. Pe măsură ce oamenii utilizează tot mai mult agenții AI pentru a îi ajuta să descopere produse, iar aceștia influențează ceea ce se cumpără, brandurile vor trebui să servească în mod activ acești consumatori non-umani, continuând totodată să interacționeze cu oamenii și să îi convingă prin canalele tradiționale.
- Conexiunea umană filtrată de AI: Modelul nu alege decât ceea ce cunoaște. În 2026, sarcina directorilor de marketing va fi să se asigure că brandurile lor sunt prezente în conținutul modelelor din care învață AI-ul. Astfel, când oamenii cer o recomandare – fie că este vorba de o rețetă, de un ghid practic sau de o recenzie – va apărea brandul potrivit. Acest lucru va necesita un accent pe Generative Engine Optimization (GEO) ca parte a strategiei lor de marketing: cele mai puternice branduri vor fi cele care modelează povestea pe care o va spune AI-ul.
- Date sintetice, audiențe augmentate: Augmentarea targetului studiat cu ajutorul AI-ului va aprofunda cunoașterea marketerilor, ajutându-i să creioneze strategii mai eficace, dar acest lucru va depinde de calitatea datelor. În 2026, vor evolua tehnologiile de tip Digital Twins, dar și integrarea rapidă a textului, vocii, imaginii și realității virtuale (VR) . Pentru a se pregăti, companiile vor trebui să dezvolte capabilități solide și repere puternice și să colaboreze cu parteneri de încredere.
- Transformarea testărilor de reclame de la optimizarea lor una câte una la creative intelligence: Cu 74% dintre marketeri entuziasmați de GenAI, următorul pas este ca ea să fie folosită acolo unde contează. Directorii de marketing trebuie să testeze și să învețe pentru a se asigura că ceea ce comunică trezește atenția, stârnește emoții și influențează intenția de achiziție. Aceasta necesită seturi de date extinse, de calitate ridicată, antrenate pe studii cu consumatori, pentru a atinge o eficacitate creativă mai mare și implicare umană pentru a aduce autenticitate.
- Delectarea cu o recompensă în fiecare zi: “Treatonomics”, cultura micilor răsfățuri, este legată de o infuzie de optimism și control prin mici plăceri. Atunci când reperele majore în viață sunt prea greu de atins sau nu mai sunt dezirabile, oamenii marchează borne mai mici doar pentru a avea ce să sărbătorească. De pildă, conform studiului MONITOR, 36% dintre oameni și-ar lua credite pe termen scurt pentru a cheltui banii pe lucruri care le fac plăcere. Directorii de marketing ar trebui să își pună întrebarea dacă brandurile îi întampină pe consumatori acolo unde se află ei, pentru a le oferi bucurii în momentele de zi cu zi.
- Experimentarea în scopul accelerării și inovarea ca motor de creștere: Este demonstrat faptul că inovarea este un multiplicator de creștere, brandurile disruptive generând o valoare de 6.6 trilioane USD în ultimii 20 de ani. Companiile care nu își vor asuma riscuri în 2026 vor constata că acest lucru le va costa din punct de vedere al creșterii în viitor. Mărcile vor avea succes dacă vor transforma experimentarea în modul lor standard de acțiune. Creați o cultură a asumării de riscuri calculate, în care echipele au permisiunea să împingă granițele, unde explorarea are loc într-un mod structurat, iar experimentarea este recompensată. Este crucial ca inovațiile să fie ghidate de brand, nu de tehnologie, și să fie ancorate în ceea ce reprezintă marca și în motivațiile și tensiunile consumatorilor.
- Brand-urile la răscruce de drumuri; incluziunea autentică generează creștere: Marketingul incluziv este un marketing al creșterii – conform studiului MONITOR, 65% dintre oameni apreciază companiile care promovează diversitatea și incluziunea, un procent mai ridicat față de cel de 59% din 2021. În 2026, brandurile orientate către viitor vor lăsa în urmă promisiunile lipsite de substanță și își vor întări angajamentul către inovare incluzivă, programe fluente cultural și reprezentare autentică în interiorul și exteriorul organizației. În contextul unui climat de riposte ale consumatorilor, brandurile trebuie să conducă prin siguranță și claritatea implementării valorilor pe care le reprezintă.
- Expansiunea canalelor proprii magazinelor (Retail Media Networks): acestea devin critice pentru a ajunge la cumpărători; conform studiului Kantar Media Reactions, 38% dintre marketeri își propun să crească investiția în retail media în 2026. Va fi nevoie ca mărcile și retailerii să colaboreze îndeaproape în 2026 pentru a crea reclame centrate pe consumatori, succesul lor depinzând de integrarea datelor din diverse touchpoint-uri de retail.
- Este momentul în care creatorii de conținut își vor câștiga locul la masa eficacității: 61% dintre marketeri plănuiesc să își crească investiția în creator content în 2026, așa încât crește presiunea de a demonstra rentabilitatea investiției și impactul în brand. Ideile coerente, aplicabile pe mai multe canale, sunt de 2.5 ori mai importante pentru succesul unei campanii față de acum zece ani, dar doar 27% din conținutul generat de creatori este ușor de conectat cu brandul. În 2026, este nevoie de o schimbare de la execuții izolate ale creatorilor de conținut la platforme creative pe termen lung care aliniază conținutul generat de brand cu cel al creatorilor. Pentru directorii de marketing, acest lucru înseamnă setarea de repere și KPI clari cu creatorii, astfel încât ei să își poată executa misiunea într-un mod autentic.
- Micro-comunitățile, o forță importantă în marketingul pe rețelele sociale: Algoritmii feed-urilor recompensează conținutul generic, orientat direct spre vânzare. Puși în fața unor spații aglomerate și impersonale, oamenii se îndreaptă către micro-comunități, unde pot dezvolta un sentiment de apartenență într-un mod mai semnificativ. Autenticitatea și relevanța vor genera mai degrabă implicare decât acoperire, așa că brandurile vor câștiga dacă vin cu ceva cu valoare tangibilă pentru consumatori și trezesc constant și autentic interesul oamenilor.
Accesați raportul complet aici
Kantar
Kantar este liderul mondial în domeniul datelor și analizelor avansate de marketing și un partener indispensabil în materie de insight-uri de brand pentru companiile de top din lume. Combinăm cele mai relevante date despre atitudinile și comportamentele oamenilor cu o expertiză profundă și modelari (analytics) avansate pentru a dezvălui mecanismele gândirii și acțiunilor umane. Asistăm clienții în înțelegerea evenimentelor, motivelor acestora și a modalităților de configurare a strategiilor de marketing care le vor influența viitorul.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail
Înregistrare




