Canalul online este într-o dezvoltare rapidă în întreaga Europă. În timp ce vânzările formatelor mari de magazine stagnează, o strategie multichannel devine din ce în ce mai importantă pentru retaileri pentru a ajunge la noi consumatori și pentru a crește volumul de vânzări. În orice caz, pentru o parte dintre cei mai mari retaileri europeni, mai mult de 50% din creșterea pentru următorii 5 ani va proveni din canalul online, conform noului raport LZ Retailytics.
Aceste date arată că puterea multichannel-ului nu mai este doar o opțiune pentru ca marii retaileri să-și păstreze supremația pe piață, ci este o oportunitate atât pentru retaileri cât și pentru furnizori de a-și optimiza procesele de vânzare.
Credit Foto: shutterstock.com
În orice caz, odată cu costurile ridicate pentru retaileri legate de procesarea comenzilor, ambalarea și livrarea produselor, ar fi o strategie riscantă pentru aceștia să se bazeze doar pe online. Acest lucru ar putea să explice de ce retailerii caută parteneriate noi și de ce liderii pieței, precum Tesco, își diversifică canalele de vânzare pentru a balansa riscurile.
Datele raportului LZ Retailytics arată că marii retaileri, unii dintre ei lideri în comerțul online din Europa, se bazează foarte mult pe canalul online pentru creșterea vânzărilor pentru următorii 5 ani. Retailerii din piețe mature precum Marea Britanie, Franța sau Olanda, vor fi cei mai afectați de această tendință, dar trendul acesta va avea totuși impact și pe celelalte piețe.
Europa: Vânzările online ale principalilor retaileri, în 2023 (miliarde euro)
Astfel, șase dintre cei mai importanți retaileri multichannel din Europa și-au setat să genereze peste 30% din creșterea vânzărilor în următorii 5 ani din online, cu Sainsbury și Casino lideri cu peste 50% din creșterea vânzărilor din comerțul online provenit din vânzarea produselor alimentare și nealimentare.
Implicația costurilor
Puterea multichannel este esențială pentru stategia de creștere a celor mai puternici retaileri europeni. Aceasta crește consumul, loialitatea consumatorilor și îi atrage în magazine. Totuși, operațiunile online, alături de cele ale magazinelor fizice, crește costurile legate de procesarea comenzilor, ambalarea și livrarea produselor. Și în timp ce vânzările cresc procentual și retailerii încep să se bazeze pe asta pentru creștere, acest lucru începe să aibă impact asupra marjelor de profit.
Procentajul creșterii vânzărilor din comerțul electronic 2018 – 2023:
Retailerii evidențiați cu portocaliu și galben vor face mai mult de o treime din câștigurile realizate din vânzare doar din online, în următorii 5 ani.
Câteva exemple
Problema se poate vedea mai clar în Marea Britanie, unde online-ul va ajunge la 24% din vânzările totale, până în 2023, pentru retaileri precum John Lewis și la 19% pentru Sainsbury. În Franța, unde modelul cu costuri reduse click&colect domină piața, procentul din total vânzări este mai mic. Totuși, creșterea pentru acești retaileri se bazează pe online, iar unul dintre exemple este serviciul cu livrare rapidă din Paris.
Aflându-se la mijloc, între aceste provocări aduse de costuri și expansiunea agresivă a discounterilor, marii retaileri din Marea Britanie au ajuns să închidă unele magazine și să reducă din personal.
O oportunitate de creștere
Dar acum retailerii caută soluții să mențină un echilibru în legătură cu creșterile. Recenta achiziție a retailerului Bokker de către Tesco se traduce prin faptul că liderul multichannel britanic, care a generat 74% din creștere doar din vânzările online, în ultimii 4 ani, va genera o creștere de 29% până în 2023, creștere echilibrată a vânzărilor realizate în magazinele proprii de tip convenience și centrele en-gros.
Sainsbury’s are oportunitatea iminentă de a-și crește marjele de profit prin fuzionarea operațiunilor online ale retailerilor Sainsbury’s, Argos și Walmart, iar pentru John Lewis diferențierea magazinelor și a serviciilor este o prioritate.
Așteptările consumatorului vor continua să fie setate în online de către gigantul Amazon, lăsând putin spațiu de manevră pentru retailerii clasici. Pentru furnizori, însă, este o oportunitate de a identifica acei retaileri cu un potențial mare de creștere pentru a lucra în parteneriat cu aceștia cu scopul de a-și crește câștigurile.
Între timp, piețele din țările nordice, din Centru și Estul Europei și din Italia prezintă un nou potențial de creștere în online.
Întregul raport LZ Retailytics îl puteți achiziționa gratuit de AICI.
LZ Retailytics este un grup internațional de analiști care sprijină industria de retail & FMCG cu date și analize detaliate pentru a facilita planificarea afacerii și luarea deciziilor. Grupul oferă aceste informații sub forma unei platforme digitale inovatoare, precum și prin ateliere de lucru, traininguri interne și proiecte consultative. LZ Retailytics face parte din Lebensmittel Zeitung (LZ), cea mai importantă publicație B2B dedicată retailului și industriei FMCG din Germania.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.