Românii au în 2025 o putere de cumpărare medie, de 11.105 euro pe cap de locuitor, în creștere față de anul precedent, dar încă la aproximativ 45% sub media europeană, conform studiului anual „NIQ GfK Purchasing Power Europe 2025”. Țara noastră ocupă locul 31 din 42 de state analizate în Europa. Bucureștiul este de peste patru ori mai bogat decât Vasluiul – România pe locul 31 în clasamentul european NIQ GfK 2025.
Deși decalajele rămân semnificative, tendința este pozitivă – România se menține pe un trend de creștere nominală a veniturilor disponibile. Studiul NIQ GfK arată că diferența dintre regiunile bogate și cele sărace se reduce treptat, chiar dacă contrastul economic intern rămâne accentuat.
Bucureștiul – lider detașat în topul județelor
Municipiul București se situează, ca în fiecare an, pe primul loc în topul național, cu o putere de cumpărare de 22.676 euro per capita, adică de peste două ori media României.
La polul opus, județul Vaslui are cea mai scăzută putere de cumpărare, de 5.379 euro pe cap de locuitor, ceea ce înseamnă că bucureștenii dispun de aproximativ 4,2 ori mai mult pentru cheltuieli și economii.
În top 10 județe cu venituri peste medie intră, pe lângă București, Cluj, Timiș, Ilfov, Sibiu, Brașov, Argeș, Constanța, Prahova și Arad. Județul Alba se situează cel mai aproape de media națională.
România în context european
La nivel continental, puterea medie de cumpărare în Europa a crescut în 2025 la 20.291 euro, o creștere nominală de 4% față de anul anterior. Țările din top sunt Liechtenstein (71.130 €), Elveția (53.011 €) și Luxemburg (38.929 €).
România se situează sub Polonia (14.156 €) și Cehia (15.928 €), dar peste Bulgaria și Ucraina.
Tendință pozitivă, dar discrepanțe mari între regiuni
„Deși România rămâne sub media europeană, vedem o consolidare a puterii de cumpărare în regiunile urbane și o reducere treptată a decalajului față de Europa Centrală”, explică Markus Frank, expert în soluții Geomarketing NIQ. „Totodată, diferențele interne rămân mari – Bucureștiul are de peste patru ori mai multă putere de cumpărare decât județele din estul țării.”
Contextul economic european
La nivel european, Irlanda este una dintre țările cu cea mai rapidă creștere, urcând cinci poziții în clasament, până pe locul 7, cu o putere de cumpărare de peste 30.000 de euro per capita.
Studiul confirmă că, deși decalajele persistă, țările cu venituri mai mici înregistrează creșteri peste medie, ceea ce reduce gradual diferențele în interiorul continentului.
Studiul „NIQ Purchasing Power Europe 2025”
Studiul „NIQ Purchasing Power Europe 2025” este disponibil pentru 42 de țări europene la niveluri regionale detaliate, precum localități și coduri poștale, împreună cu date despre locuitori și gospodării, precum și hărți digitale.
Puterea de cumpărare este o măsură a venitului disponibil după deducerea taxelor și a contribuțiilor caritabile, incluzând și orice beneficii de stat primite. Studiul indică nivelurile de putere de cumpărare per persoană, per an, în euro și ca indice. NIQ Purchasing Power se bazează pe venitul nominal disponibil al populației, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate la inflație.
Calculele se realizează pe baza veniturilor și câștigurilor raportate, statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum și prognozelor economice furnizate de institute economice.
Consumatorii folosesc puterea lor generală de cumpărare pentru a acoperi cheltuieli legate de alimentație, locuință, servicii, energie, pensii private și planuri de asigurare, precum și alte cheltuieli, cum ar fi vacanțele, mobilitatea și achizițiile de consum.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail
Înregistrare




