România, locul 31 în clasamentul european după puterea de cumpărare, cu 60% sub media europeană

Europenii au o putere de cumpărare medie pe cap de locuitor de 13.894 EUR în 2020. Cu toate acestea, venitul net disponibil în cele 42 de țări studiate variază semnificativ. Liechtenstein, Elveția și Luxemburg au cel mai mare venit net disponibil, în timp ce Kosovo, Moldova și Ucraina au cel mai mic venit. România este pe locul 31 în clasamentul european, cu aproximativ 60% sub media europeană. Acestea sunt câteva dintre rezultatele noului studiu publicat „GfK Purchasing Power Europe 2020”. Anul acesta, studiul include și Indexul de Impact Corona, care ilustrează impactul COVID-19 asupra țărilor europene.

Puterea de cumpărareEuropenii au la dispoziție puțin sub 9,5 trilioane de euro în 2020.

Credit foto: Shutterstock

Această sumă corespunde unei puteri medii de cumpărare pe cap de locuitor de 13.894 EUR. Puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor arată o scădere de aproape 5,3% în 2020 comparativ cu anul trecut, scădere care poate fi atribuită în principal răspândirii COVID-19 și impactului economic rezultat.

Clasamentele arată diferențe substanțiale între țările studiate în ceea ce privește suma disponibilă europenilor pentru hrană, servicii, energie, pensii private, asigurări, vacanță, mobilitate și cumpărături de bunuri de larg consum și de folosință îndelungata.

Black Friday la eMAG

Irlanda intră în top 10

Liechtenstein ocupă din nou primul loc printre cele 42 de țări europene cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 64.240 EUR. Acestă cifră depășește cu mult valorile celorlalte țări și este de peste 4,6 ori mai mare în comparație cu media europeană. Urmatoarele țări incluse în top sunt Elveția și Luxemburg, situație similară cu cea de anul trecut.

Elvețienii au 41.998 € pe cap de locuitor disponibili pentru cheltuieli – de peste trei ori media europeană – în timp ce luxemburghezii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 34.119 euro. Aceasta este de peste 2,5 ori mai mare în comparație cu media europeană.

Toate celelalte țări din Top zece au, de asemenea, o putere de cumpărare per capita semnificativ peste medie – cu cel puțin 50% mai mare decât media europeană. Irlanda se clasează în top zece anul acesta cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 21.030 EUR, plasându-se pe locul nouă și eliminând Finlanda din top zece.

Șaisprezece dintre țările examinate în cadrul studiuui au o putere de cumpărare per capita peste medie, în timp ce douăzeci și șase scad sub media europeană. Ucraina ocupă ultimul loc cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 1.703 EUR.

Markus Frank, expert în domeniul soluțiilor de Geomarketing GfK:

„GfK Purchasing Power Europe este un punct de referință recunoscut pe piață pentru calcularea potențialului consumatorului și arată distribuția regională a venitului disponibilă atât la nivel de țări, precum și la nivel de orașe într-o țară. În mijlocul pandemiei de coronavirus, este important să fie cunoscută puterea de cumpărare până la nivel regional, pentru a putea participa la optimizarea utilizării resurselor.

Puterea de cumpărare este un reper important pentru puterea economică a unei regiuni și ajută companiile în lunarea deciziilor de afaceri în marketing, managementul vânzărilor, precum și în planificare și evaluarea performanțelor.”

Indexul de Impact Corona reflectă efectul COVID-19 asupra țărilor europene

Prin Indexul de Impact Corona, GfK a calculat măsura în care au suferit țările europene ca urmare a efectelor COVID-19. Indexul de Impact Corona arată diferențele în ceea ce privește pierderea prosperității în rândul gospodăriilor private ca urmare a crizei coronavirusului, facilitând astfel comparațiile naționale și regionale din Europa.

În top zece tări din perspectiva puterii de cumpărare, Liechtenstein și Elveția ocupă pozițiile cu cel mai mare venit net disponibil pe cap de locuitor din Europa. De asemenea, acestea sunt cele două țări care au suferit cel mai puțin ca urmare a crizei. Impactul coronavirusului în Liechtenstein este cu aproximativ 85% sub media europeană, în timp ce în Elveția este cu aproximativ 74% sub media europeană.

În Islanda și Norvegia, tări care ocupă locurile patru și a cinci în clasamentul puterii de cumpărare, Indexul de Impact Corona este cu 58, respectiv, 63% mai mare în comparație cu media europeană. Ambele țări au fost grav afectate de pandemia de coronavirus, unul dintre motive fiind devalorizarea monedelor naționale față de euro. Ultimul loc dintre cele 42 de țări din clasament este deținut de Turcia, unde Indexul de Impact Corona este de peste 2,8 ori mai mare decât media europeană.

„Criza generata de coronavirus a avut un efect semnificativ asupra venitului net disponibil al gospodăriei”, explică expertul GfK Markus Frank. „Cu toate acestea, există diferențe regionale. Prin urmare, Indexul de Impact Corona oferă companiilor date utile care ilustrează „decalajul prognozat”, cu alte cuvinte decalajul dintre trendul de creștere a venitul disponibil al gospodăriilor private înainte de izbucnirea COVID-19 în Europa și noua putere de cumpărare așteptată conform prognozei pentru anul 2020. Aceste date permit identificarea regiunilor care au suferit cel mai mult ca urmare a crizei și a celor care au suferit mai puțin.”

Comparație între țările și regiunile selectate

Mai jos este prezentată o analiză a distribuției puterii de cumpărare în Italia, Spania, Republica Cehă, Polonia și Ungaria. Comparația acestor țări oferă informații despre distribuția regională a potențialului de cumpărare în țările respective.

România: Capitala are de departe cea mai mare putere de cumpărare

România este pe locul treizeci și unu în clasamentul european, chiar sub Ungaria, cu aproximativ 60% sub media europeană.

Puterea de cumpărare România

La fel ca Polonia, România are un decalaj foarte mare între bogați și săraci. Capitala, București, conduce clasamentul cu o diferență semnificativă. Locuitorii din capitală au puterea de cumpărare cu peste 81% mai mare în comparație cu media națională. Bucureștenii au veniturile pentru cheltuieli și economii de trei ori mai mari în comparație cu locuitorilor din județul cu cea mai mică putere de cumpărare, Vaslui.

Județele Arad, Argeș și Prahova cresc fiecare cu un loc în top zece din perspectiva puterii de cumpărare, ocupând pozițiile de la șapte la nouă, în timp ce Hunedoara iese din top în acest an. Pe locul al zecelea este judetul Alba.

Pentru România datele cu privire la puterea de cumpărare sunt disponibile cu detaliere până la nivel de oraș pentru fiecare dintre urmatoarele categorii: produse alimentare, băuturi nealcoolice, băuturi alcoolice, produse din tutun, produse de sănătate și igienă, îmbrăcăminte, încălțăminte și produse din piele, mobilier, produse de uz casnic, sticlă, porțelan; electrocasnice, electronice de larg consum, IT&C, foto, ceasuri și bijuterii, cărți și rechizite, echipamente sportive, hobby-uri și recreere, articole pentru renovarea locuinței.

Despre studiu

Studiul „GfK Purchasing Power Europe 2020” este disponibil pentru 42 de țări europene cu granularitate până la nivel de municipalități și coduri poștale, cu detaliere a datelor despre locuitori și gospodării, precum și hărți digitale.

Puterea de cumpărare reprezintă venitul disponibil după deducerea impozitelor și contribuțiilor caritabile și incluzând orice beneficiu de stat primit. Studiul indică nivelurile de putere de cumpărare per persoană, pe an, în euro și ca indice (index). Puterea de cumpărare GfK se bazează pe venitul nominal disponibil al populației, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate cu inflația.

Calculele se efectuează pe baza veniturilor și câștigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum și a previziunilor economice furnizate de institutele economice. În cazurile în care există diferite scenarii de la institutele de cercetare economică, este selectat întotdeauna scenariul mediu pentru calculul indicatorilor GfK Purchasing Power 2020, care presupune o recuperare târzie în anul viitor generată de disponibilitatea tratamentelor medicale eficiente pentru coronavirus la mijlocul anului 2021.

Puterea de cumpărare

Puterea de cumpărare a consumatorilor acoperă cheltuielile legate de alimentație, transport, utilități, servicii, energie, pensii private și planuri de asigurare, precum și alte cheltuieli, cum ar fi concediul de odihnă, mobilitatea și achizițiile consumatorilor.

Anul acesta, GfK lansează, de asemenea, Indexul de Impact Corona, care arată diferențele dintre venitul net disponibil pierdut din cauza crizei de coronavirus la nivel național și regional. Calculele se efectuează pe baza celor mai recente informații și previziuni privind venitul net al gospodăriei, cheltuielile de consum ale gospodăriilor private și modificările produsului intern brut. Aceste valori sunt evaluate luând în considerare și prognozele disponibile înainte de COVID-19. Abaterea rezultată este urmărită si relfectă efectele crizei provocate de coronavirus. Modificările cursului de schimb sunt, de asemenea, incluse în calcul.

Datele despre structura industriei din regiuni împreună cu valorile cu privire la munca cu program redus și șomajul de la începutul pandemiei sunt utilizate în scopul calculării Indexului de Impact Corona la nivel regional. Șomajul și programul redus de munca pot ilustra impactul asupra puterii de cumpărare a populației.

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

exporetail2022

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *