Saptămâna trecută, în perioada Black Friday, am desfășurat un studiu de caz legat de vânzările magazinelor online, care fac marketing afiliat, cu sprijinul companiei de tehnologie 2Performant, care operează cea mai mare platformă de marketing afiliat (publicitate plătită la cost pe vânzare) din România. Studiul, care a monitorizat date în timp real, a scos în evidență potențialul marketingului afiliat și a arătat, în termeni pe înțelesul oricui, puterea marketingului afiliat de a contribui la creșterea cotelor de piață ale retailerilor români.
Și dacă pe parcursul campaniei de Black Friday am avut acces la date în timp real – rate de conversie, valori medii ale comezilor online, numărul de click-uri, topuri de vânzări pe categorii de produse etc – acum, după finalizarea campaniilor de Black Friday organizate de magazinele online afiliate, avem posibilitatea de a trage câteva concluzii foarte interesante.
Anul asta, Black Friday-ul a fost unul atipic, nu doar în legătură cu contextul pandemic, ci și din punct de vedere al duratei campaniilor, pentru că, până la urmă, vorbim de o săptămâna întreagă de promoții Black Friday, în perioada 9 – 15 noiembrie 2020.
Durata mai mare a fost determinată de unele magazine online, care au dat startul campaniilor de Black Friday mai devreme, cu oferte foarte bune, dar și pentru că au fost mulți cumpărători noi în online, care nu au așteptat ziua de vineri ca să-și cumpere ce urmăreau, pentru că nu aveau experiența anilor trecuți.
Top 5 categorii de produse care au performat în acest an de Black Friday
Astfel, prima concluzie a studiului arată că valorile vânzărilor generate într-o săptămână (perioada 9 – 15 noiembrie 2020) de afiliații 2Performant, în top 5 categorii de produse care au performat în România de Black Friday, au fost următoarele:
1. Electronics IT&C = 1,102,475.40 euro
2. Books Movies & Music = 763,527.68 euro
3. Fashion = 723,856.41 euro
4. Home & Garden = 687,369.16 euro
5. Beauty = 536,156.15 euro
Au fost notabile creșterile din categoriile Beauty (peste 90%) și Home & Garden (peste 35%) influențate direct de pandemie. Tot în contextul pandemiei anul acesta au fost creșteri spectaculoase în categoria Pharma, peste 200%, care nu este una dintre vedetele Black Friday-ului tradițional.
Evoluția coșului de cumpărături
Evoluția AOV-ului (valoarea coșului de cumpărături) în top categorii, comparativ cu 2019:
Electronics IT&C: scădere cu -8.2%
Books Movies & Music: creștere cu +0.40%
Fashion: creștere +15.4%
Home & Garden: creștere cu +24.8%
Beauty: scădere cu -1.0%
Categoria Electronics IT&C a înregistrat o scădere în valoare a coșului, din cauza faptului că s-au cumpărat produse mai ieftine, în medie, inclusiv produse resigilate.
În categoria Fashion, traficul și valoarea vânzărilor au scăzut, dar a crescut AOV-ul cu 15,4%. Cu alte cuvinte, s-au cumpărat haine de calitate mai bună și branduri de lux.
Categoria Beauty a crescut atât ca număr de vânzări (creștere de +92,7%) cât și ca valoare vânzări (creștere cu +90,7%). În plus, s-a diversificat semnificativ conținutul coșului. Deși s-a simțit prezenta clienților obișnuiți cu branduri premium (coșuri de peste 1.300 euro), numărul lor nu a fost suficient pentru a contrabalansa numărul clienților care au căutat reduceri la produsele de masă de cosmetice și de îngrijire personală.
Campionul categoriei în rețeaua 2Performant este retailerul online BestValue.ro, care a desfăsurat campania Black Friday pe parcursul unei singure zile, pe 13 noiembrie.
Categoria Home & Garden a crescut valoarea vânzărilor (creștere de +35.3%) și AOV-ul (creștere de +24,8%).
Când a fost vârful de cumpărături?
Anul acesta, cele mai multe cumpărături s-au făcut vineri, 13 noiembrie, între orele 9:00 și 10:00 dimineața, încă un vârf comparabil înregistrându-se vineri seara între orele 23:00 și 00:00, în termeni de număr de vânzări.
Vânzări totale de 21,2 milioane de lei (TVA inclus)
În ceea ce privește magazinele online, acestea au venit cu inovații în materie de oferte. Săptămâna 9-15 noiembrie 2020 a adus creșteri importante pentru magazinele online înscrise în platforma de afiliere 2Performant: 63,6 mii vânzări online, în creștere cu 14,2% față de 2019, în valoare totală de aproape 21,2 milioane de lei (TVA inclus), ceea ce înseamnă cu 12% mai mult decât anul trecut.
Pentru fiecare euro investit, advertiserii au câștigat, în medie 15,1 EURO + TVA și au plătit 0,084 EUR per click
De asemenea, pentru fiecare euro investit în afiliere, un magazin online a câștigat în această perioadă în medie 15,1 euro + TVA. Peste 2,8 milioane de click-uri au fost înregistrate în această săptămână în platforma 2Performant.com, în creștere cu 5,8% față de 2019.
Alte concluzii
Uitându-ne la comportamentul cumpârătorilor, de Black Friday românii s-au aflat în număr mai mare în online, au făcut cumpărături din categorii de produse adaptate la noua realitate.
În plus, pentru că în afiliere se plătește performanța, în acest an a crescut și numărul de afiliați, adică a celor care promovează magazine online/ trimit trafic, aceștia generând vânzări mai mari decât anul trecut pentru magazinele online.
Români care au făcut bani de Black Friday: peste 1.200 de români au câștigat în total 1,17 milioane de lei
Munca la distanță și mutarea obiceiurilor de cumpărare în online i-a determinat pe mulți români să privească cu interes sporit către domeniul afilierii, care le poate aduce venituri semnificative dacă reușesc să genereze vânzări pentru magazinele online.
Săptămâna Black Friday nu a făcut excepție, astfel că platforma 2Performant a înregistrat o creștere cu 17,22 % a numărului de afiliați care au câștigat comisioane în această perioadă: 1.225 de nativi digitali care au promovat ofertele magazinelor au generat bani raportat la vânzările pe care le-au adus acestora.
Per total, în săptămâna 9 – 15 noiembrie, românii care au făcut afiliere prin 2Performant au realizat comisioane în valoare de 1,17 milioane de lei, în creștere cu 15,25% față de anul trecut. În același timp, rata de conversie a crescut și ea la 2,29%, ceea ce înseamnă că reclamele pe care le fac afiliații pentru magazinele online sunt din ce în ce mai relevante pentru publicul țintă.
Interesul crescut pentru domeniul afilierii, care devine o oportunitate pentru tot mai mulți, se remarcă și în activitatea intensă în platforma 2Performant.com. Astfel, numărul afiliaților logați în interfață este în creștere cu 18,39% în perioada 9-15 noiembrie, față de anul precedent, ajungând la 2.801. În același timp, și numărul de afiliați care au trimis trafic către magazinele online în această săptămână este mai mare față de 2019 cu 14,8 %, ajungând la 2.730.
2Performant
Compania românească de tehnologie 2Performant, liderul pieței de marketing afiliat din România, ale cărei acțiuni urmează să intre la tranzacționare pe piața AeRo a BVB anul acesta, dezvoltă și operează 2Performant.com – platformă integrată de marketing afiliat și influencer marketing.
Prin această platformă business-urile pot apela la parteneri, afiliați și influenceri, cu care pot lucra prin cele 2 modele de colaborare disponibile în acest moment: marketing afiliat și influencer marketing. Conform datelor companiei, 2Performant este cea mai mare sursă locală de trafic pentru magazinele online din România, aducând lunar aproximativ 5 milioane de clickuri pentru clienții din portofoliu.
Cu o activitate de 12 ani, compania este cea care a lansat în România prima rețea de marketing afiliat sub denumirea 2Parale.ro. Trei ani mai târziu a urmat intrarea în piața din Bulgaria. În 2016 platforma și operațiunile migrează pe 2Performant.com, o nouă soluție tehnică și un mod nou de operare care pun accentul pe self-service și prepay ca soluție de plată. Compania a investit până acum peste 1 milion de euro în tehnologie pentru creșterea performanțelor, eficientizarea proceselor, lansarea unei platforme de influencer marketing, ușurarea și îmbunătățirea experienței de utilizare.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.