Începutul de an 2021, mai exact perioada ianuarie – februarie 2021, a înregistrat un demaraj mai lent al vânzărilor din retailul modern (IKA) față de anii anteriori, atingând 6,3% față de 2020, în timp ce pentru începutul anului 2020 avansul vânzărilor a fost de +17,2% vs 2019, conform celui mai recent raport, ediția cu numărul 14, a Jurnalului de vânzări RetailZoom, companie dedicată raportării datelor de vânzări din comerțul modern prin tehnologie avansată business intelligence. Cele mai dinamice grupe de produse au fost: mâncarea pentru animale 21,7%, băuturile alcoolice 17,5% și mâncarea semi și gata preparată 13,1%. Deschiderile de magazine dețin o contribuție mai mică la creștere în 2021 față în anii anteriori (cauzate de vânzările medii pe magazin mai mici).
Toate informațiile se referă la Indexul de date scanate al RetailZoom compus din peste 3.350 de magazine din comerțul modern (IKA), format din: canalul de proximitate (convenience și supermarket) – Carrefour Market, Carrefour Express, dm, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, XPress și din canalul de magazine cu format mare – Cora, Carrefour hypermarket, Metro.
Total FMCG acoperit se referă la 194 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei, tutun & țigări.
Dinamica vânzărilor de început de an înregistrează un avans moderat al vânzărilor, inferior evoluției vânzărilor din magazine de la începutului anului 2020 vs 2019.
În 2021, primele 7 săptămâni au adus o creștere de 8% față de aceeași perioadă a anului 2020, urmate de un recul generat de comparația vânzărilor cu prima explozie a comportamentului de stocare, premergător stării de urgență din 16 martie 2020, în ultima săptămână a lunii februarie 2020 (24.02-1.03).
Ariile de creștere la nivel național se consolidează în zonele rurale și de urban mic (localități sub 50.000 de locuitori), atât în termen de expansiune, cât și din punct de vedere al potențialului de creștere organică pe categorii neexplorate până acum in acest segmental pieței.
Dinamică FMCG de +6.3% în perioada Ianuarie – februarie 2021 vs 2020
Dinamica sectorului de produse pentru casă o depășește pe cea a sectorului alimentar, atât la nivel total piață, cât și pentru același univers de magazine.
Cele mai dinamice grupe de produse au fost: mâncarea pentru animale 21,7%, băuturile alcoolice 17,5% și mâncarea semi și gata preparată 13,1%.
Mâncarea pentru animale, băuturile alcoolice și mâncarea semi/gata preparată aduc, astfel, o contribuie de 27% la creșterea totală a vânzărilor monitorizate. Ele dețin o dinamică a vânzărilor care le depășește detașat pe celelalte.
Produsele dedicate îngrijirii personale și a casei și-au redus semnificativ dinamica din anii anteriori, consolidând la început de an 2021, în plină pandemie, orientarea spre protecție (dezinfectare) și confort în casă.
Importanța promoțiilor este crescuță pentru toate zonele țării, mai puțin pentru București; ponderea cea mai mare a promoțiilor se regăsește în comunitățile urbane mici și in rural. Prețul pentru un produs din categoriile de bază (alimentare și nealimentare) este în medie cu 21% mai mare în București decât în restul țării, iar în rural este la paritate cu prețurile din mediul urban. Cafeaua și hârtia igienică înregistrează valori opuse între cele două indexuri prin prisma sortimentației diferite.
Concluzii
1. Consumul de la începutul acestui an continuă să crească, dar într-un ritm mai lent față de aceeași perioadă a anului trecut (6,3% vs 17,2%).
Explicațiile pot fi multiple, susținute de o reducere generală a contribuțiilor consumului în retail, influențate de mai multe situații preliminare valului 3 al pandemiei:
- O parte din consum a migrat către comenzi și livrări online
- Restricțiile pentru horeca s-au menținut, apoi s-au extins
- Redeschiderea școlilor s-a realizat pe 8 februarie 2021, cu decizii descentralizate; multe clase și școli au continuat sistemul online din cauza creșterii cazurilor covid
2. În universul matur de magazine (like-for-like) lunile ianuarie și februarie au adus stagnare: +0,1% vs 2020 (față de 11% în 2020 vs 2019)
3. Sectorul alimentar rămâne de departe dominant în totalul vânzărilor din comerțul modern, însă cea mai bună dinamică o înregistrează produsele de casă (6,6%) a căror cerere rămâne puternic influențată de grija dezvoltată pentru igienă, sub influența pandemiei.
4. Patru dintre top 25 cele mai vândute categorii cresc în top față de anii anteriori, pentru primele luni din an. Mâncarea semipreparată și cea preambalată gata pentru consum au urcat mai mult de 10 poziții pe parcursul ultimilor 2 ani, dar îndeosebi în ultimul an, ca urmare printre altele, a mutării ocaziei de consum (prânzul de la birou este acum mult mai frecvent acasă). De asemenea băuturile alcoolice dețin acum pozitii favorabile din punct de vedere vânzări, dar și număr produse listate.
5. Cele mai puțin impactate categorii ocupând poziții fruntașe în clasamentul dinamicii în valoare sunt cafeaua, ceaiul, cacaua și băuturile alcoolice, al căror progres este foarte apropiat de cel al anului trecut. Comerțul modern a câștigat astfel din recrutarea consumatorilor HoReCa, dar și din diversificarea ocaziilor de consum acasă.
Jurnalul de vânzări RetailZoom
Jurnalul de Vânzări RetailZoom, ediția cu numărul 14, este un produs creat în scopul monitorizării și înțelegerii evoluției consumului în retailul modern, în timpul pandemiei. Prima ediție a fost lansată pe 19 martie 2020.
Pentru a primi edițiile lunare și pentru cei ce nu au completat deja chestionarul nostru, vă invităm să vă înregistrați prin completarea unui scurt chestionar, la următorul link: Jurnal de Vânzări pe timp de pandemie – RetailZoom, ediția a 14-a.
Întregul raport se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) din 2021 – perioada 04.01.2021 – 28.02.2021 versus aceeași perioadă a anului 2020 (06.01.2020 – 01.03.2020).
Pentru detalii suplimentare vă rugăm să ne contactați: gabriela.carstoiu@retailzoom.net / cristina.cioaba@retailzoom.net / bogdana.gheorghe@retailzoom.net.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail