Scăderea prețurilor după reducerea TVA la alimente a fost mai accentuată în comerțul modern față de cel tradițional

Marii retaileri au redus preţurile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele tradiţionale cu 9,1%, după reducerea TVA la alimente, de la 24% la 9%, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

FMCG prod„Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, preţurile au scăzut atât în comerţul tradiţional, cât şi în cel modern: 12,8% în comerţul modern şi 9,1% în comerţul tradiţional.

Credit foto: Shutterstock

Se observă că scăderea preţurilor în comerţul modern a fost mai pronunţată decât în cazul comerţului tradiţional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Am luat în considerare pentru această analiză un coş de 18 produse de bază”, a explicat Bogdan Chiriţoiu.

Acesta susţine că reducerea mai mică de preţ din zona comerţului tradiţional ar putea fi pusă pe seama faptului că, în acest sector, concurenţa nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare.

Preşedintele Consiliului Concurenţei a declarat că nu au fost observate creşteri mari de preţ înainte de 1 iunie, ci numai creşteri reduse, respectiv o majorare la sfârşitul lunii mai de sub un procent.

Bogdan Chiriţoiu a spus că instituţia va continua să monitorizeze preţurile din magazine şi în lunile următoare, scopul principal al analizei fiind acela de a vedea dacă ar putea să apară înţelegeri anticoncurenţiale între retaileri.

„În cazul în care concurenţa funcţionează bine şi companiile nu se înţeleg între ele, atunci mă aştept ca reducerile de taxe să se transfere în preţul la raft. Dacă nu văd procesul acesta de reducere, atunci este posibil să fie rezultatul unei înţelegeri, dar poate fi o consecinţă a puterii de piaţă pe care o are retailerul, mai ales dacă nu are niciun concurent în zonă şi are public captiv”, a declarat Chiriţoiu.

De asemenea, acesta a explicat că retailerii nu pot fi obligaţi să reducă preţurile ca urmare a scăderii taxelor, dar că în acest sector concurenţa este foarte puternică şi o asemenea decizie ar fi echivalentă cu o „sinucidere economică”.

Analiza Consiliului Concurenţei a cuprins perioada 4 mai – 5 iulie 2015, pentru 18 produse de bază, frecvenţa datelor furnizate fiind săptămânală. Nouă retaileri din comerţul modern au participat la analiză: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. În cazul comerţului tradiţional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din întreaga ţară.

Cele 18 produse ale căror preţuri au fost analizate sunt: carnea de porc, pulpa fără os, refrigerată, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conservă, ceapa galbenă, vrac, cartofii albi, vrac, bananele, vrac, merele Golden, vrac, laptele dulce pasteurizat, grăsime 1,5%, cutie de carton, 1 litru, telemeaua de vacă, vrac, caşcavalul Dalia, 400 de grame, apa plată, pet, 2 litri, Coca-Cola, pet, 2,5 litri, uleiul de floarea soarelui, pet, 1 litru, ouăle de găină, mărimea M, calitate A, făina albă de grâu, 000, 1 kilogram, orezul alb, bob rotund, 1 kg, ciocolata cu lapte, tabletă, diverse gramaje.

Taxa pe Valoare Adăugată (TVA) s-a redus de la 1 iunie 2015 de la 24% la 9% pentru toate categoriile de produse alimentare. Potrivit Hotărârii privind modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cota redusă de TVA de 9% s-a aplicat pe tot lanţul economic de la producţie până la vânzarea către consumatorul final de către toţi furnizorii, indiferent de calitatea acestora, respectiv producători sau comercianţi.

Sursa: Agerpres.ro

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,830 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Analize » Scăderea prețurilor după reducerea TVA la alimente a fost mai accentuată în comerțul modern față de cel tradițional

Spune-ți părerea

  1. […] de la 24% la 9% la produsele alimentare şi băuturile non-alcoolice, de departe cel mai important eveniment legislativ din România, în 2015, a dus la creşterea vânzărilor, în termen de volum, pe mai multe […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: