Tendințe pe segmentul de retail: creșterea vânzărilor online și expansiunea comercianților și în orașe mai mici

Principalele tendințe pe segmentul de retail, în 2018, sunt creșterea vânzărilor online și sporirea semnificativă a numărului de proiecte comerciale dezvoltate în orașe secundare și terțiare, conform CBRE, liderul mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, care a anunțat datele referitoare la evoluția pieței de retail, în prima jumătate (S1) din 2018.

retail

Credit foto: Shutterstock

Potrivit reprezentanților CBRE, 367.000 mp sunt în prezent în construcție, cu date de livrare în 2018 și 2019. Acestea sunt cuprinse în 19 proiecte, dintre care 13 noi și 6 extinderi. În S1 2018 au fost terminate spații ce totalizează circa 30.000 mp localizați în proiecte din Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui.

Stocul modern de spații de retail se situează, în momentul de față, la 3,52 milioane metri pătrați, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spații de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 – 2008.

Distribuirea stocului modern de spații

La nivelul stocului modern de spații de retail, aproximativ 32% se află în București, iar 38% este împărțit în 10 orașe: Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești. Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt în prezent în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt:

·         Openville, din Timișoara, cu 47.000 mp;

·         AFI Palace Brașov, cu 45.000 mp;

·         Târgoviște Mall, cu 33.000 mp;

·         Shopping City Târgu Mureș, cu 32.900 mp;

·         Shopping City Satu Mare, cu 28.700 mp;

·         DN1 Balotești, cu 28.000 mp;

·         Baia Mare Value Center, cu 22.500 mp;

·         Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 mp.

Din proiectele aflate în construcție, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale și 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spații de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcții existente.

De unde vine creșterea?

“Activitatea în sectorul spațiilor de retail continuă să fie dinamică și în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017. Observăm o creștere a activității regionale, în orașe secundare, dar și în orașe terțiare. Acest lucru se datorează creșterii puterii de cumpărare la nivelul întregii țări. O altă tendință importantă este și majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creștere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, față de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

În S1 2018, nouă chiriași au intrat, majoritatea în premieră, pe piața locală a spațiilor de retail: retailerul german Kik; brandul german, Hugo Boss; compania canadiană care deține lanțul de cafenele Esquires Coffee; brandul românesc de încălțăminte, S-Karp; singurul magazin monobrand deschis în Europa de Est de marca de ceasuri elvețiene TAG Heuer; retailerul vestimentar internațional Comma; Karaca, retailer de produse de uz casnic din Turcia; Miniso, retailer japonez de produse pentru casă și accesorii si retailerul sloven de produse pentru casă, sportive și de călătorie, Vitapur Home.

“Creșterea consumului în România a dinamizat piața spațiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Acesta este un semn că piață românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon.

Nivelul chiriilor

În S1 2018, chiria prime (chiria de referință pentru proiectele de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat la 80 euro/ mp , iar în cazul parcurilor de retail a oscilat între 8 și 15 euro/ mp. Chiria prime în cazul unităților de retail stradale a fost de
55 euro/ mp . Randamentul prime (randamentul înregistrat de proiectele de clasă A, din zonele cel mai bine cotate) raportat pentru centrele comerciale a fost de 6,5%.

CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 și S&P 500 cu sediul central în Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2017. Compania are peste 80.000 de angajați (fără a include afiliații), răspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari și deservește proprietari și chiriași prin intermediul celor peste 450 de birouri (excluzând filialele) din întreaga lume.

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,829 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Analize » Tendințe pe segmentul de retail: creșterea vânzărilor online și expansiunea comercianților și în orașe mai mici

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: