Recomandări, oportunități și bune practici în retail & FMCG, în contextul epidemiei cu noul coronavirus COVID-19

Situația actuală, în contextul epidemiei cu noul coronavirus COVID-19, este una nouă pentru toată lumea, inclusiv pentru nișa de retail & FMCG, și înainte să ne blocăm, social și economic, putem să găsim împreună soluții, având la bază sentimente de empatie și optimism. Iată câteva dintre soluțiile și oportunitățile pe care noi, publicația retail-FMCG.ro, le-am găsit și le recomandăm companiilor din nișa de retail & FMCG, cu ajutorul cărora putem trecem cu bine peste perioada aceasta, din care putem să ieșim impreună mai puternici – avem șansa să ne fim de folos unii altora:

– Retailerii pot identifica furnizori noi, ocazie cu care pot sprijini și mai mult producția locală
– Producători își pot adapta producția și pot produce produse noi, care sunt la mare căutare în acest moment
– Să nu-i uităm pe comercianții independenți
– Oportunitatea pe care o reprezintă comerțul electronic
– Identificarea unor servicii noi, adaptate la contextul actual
– Promovarea online a produselor și serviciilor
– Adaptarea mesajului de promovare a produselor/ serviciilor
– Să fim empatici și optimiști!

Retailerii alimentari pot identifica furnizori noi de produse, ocazie cu care pot sprijini și mai mult producția locală

retail & FMCGPentru a compensa lipsa unor stocuri de produse, în contextul volumului mare de cumpărături din această perioadă, retailerii alimentari pot identifica furnizori noi, pot diversifica gama de produse și pot, chiar, rechema furnizori mai vechi. În această situație de criză, orice soluție este binevenită.

Credit foto: Shutterstock

Prin demersul retailerilor de a diversifica gama de produse, unele dintre ele adaptate nevoilor actuale, retailerii pot sprijini producția locală, prin indentificarea și listarea unor producători din România, chiar dacă prețul de la raft poate ajunge să fie mai ridicat față de cel curent. Calculele curente nu-și mai au rostul. Aceste produse pot acoperi cererea crescută din prezent și pot dezamorsa, astfel, o presiune care se pune pe zona comercială.

Unele produse de import pot fi, astfel, înlocuite cu unele produse locale. Poate fi șansa unică pentru unii producători FMCG autohtoni, chiar dacă în mod curent nu au un departament de marketing & vânzări foarte bine pus la punct. Situația actuală este una excepțională și poate reprezenta ușa de intrare în retailul modern.

De asemenea, unii producători își pot adapta producția, acolo unde echipamentele permit acest lucru, si pot produce produse noi, care sunt la mare căutare în acest moment.

Să nu-i uităm pe comercianții independenți

Zilele acestea, marile rețele de magazine au avut parte de o explozie în vânzări, situație care va continua, iar cumpărătorii au experimentat cu această ocazie lipsa stocurilor la unele produse, dar și aglomerația specifică, pe care nimeni nu și-o dorește în aceste momente.

O soluție alternațivă la retailul modern o reprezintă comercianții independenți, care nu fac parte dintr-o anumită rețea de magazine, unii dintre ei fiind afaceri de familie, unde poate exista, se știe, o relație cumpărător – comerciant mult mai caldă, iar poziționarea magazinului este una în proximitatea casei.

Comercianții independenți nu sunt organizați în vreo asociație, în sensul că nu au o voce comună, sunt dispersați, dar reprezintă încă cca 35% din total comerț, o mână de antreprenori, pe care în aceste momente mai grele putem să-i sprijinim.

Oportunitatea pe care o reprezintă comerțul electronic

Comerțul online reprezintă una dintre marile oportunităti pe care criza actuală, legată de răspândirea noului coronavirus COVID-19, le poate oferi. Atât pentru retailerii clasici (fizici) care își pot atașa astfel de servicii de eCommerce sau le pot dezvolta pe cele existente, cât si pentru toate magazinele online care deja operează pe piață, mai mari sau mai mici. Este unul dintre acele momente când mulți consumatori descoperă comerțul electronic și se pot obișnui cu acesta, ca soluție permanentă de shopping.

Operatorilor de eCommerce le recomadăm să aibă o atenție sporită la calitatea serviciilor, iar unul dintre indicatorii cei mai importanți de calitate pentru serviciile de eCommerce îl reprezintă termenul de livrare.

Identificarea unor servicii noi pentru retail, adaptate la contextul actual

Furnizorii de servicii pentru retail (pentru zonele comerciale, în general) pot identifica servicii, echipamente și soluții noi sau le pot adapta pe unele dintre cele existente, ce pot veni în sprijinul consumatorilor, pentru a aduce un plus de siguranță în magazine, în contextul actual. Este, de asemenea, o oportunitate de business dar care poate rezolva una sau mai multe nevoi ale zilei de azi.

Promovarea online a produselor și serviciilor

În contextul actual, comunicarea este de aur, iar una dintre cele mai mari greșeli ce poate fi făcută pentru afacerea ta este să nu mai comunici nimic, iar Doina Vîlceanu, Chief Marketing Officer și Business Development Manager în cadrul ContentSpeed, via Revista Biz – proiectul BizRemote, spune foarte bine pe acest subiect:

„Cea mai mare greșeală care a fost făcută inclusiv în criza economică din 2009, a fost scăderea bugetelor de marketing și promovare. Marketingul este văzut ca un cost în loc de investiție și generator de venituri. Într-adevăr, tendința în situații de criză este să păstrezi cash-ul și să oprești investițiile. Însă cel mai rău lucru pe care poți să-l faci pentru afacerea ta este să nu mai comunici nimic”.

Redirecționarea unei părți importante din bugetele de promovare către online, unde, la ora actuală, se petrece mai mult timp, este o altă recomandare. De exemplu, bugetele pentru evenimentele anulate sau amânate în această primăvară se pot redirecționa către promovarea online. Online-ul este prezentul și viitorul oricărei afaceri.

Adaptarea mesajului de promovare a produselor/ serviciilor

Recomandarea tuturor este să se anuleze campaniile programate în trecut ale căror mesaj nu se mai potrivește în contextul actual și să se înlocuiască cu mesaje empatice și optimiste pentru consumatori, ca o contribuție, a noastră, a tuturor, la diminuarea efectelor epidemiei la nivel de societate și la nivel economic. „Câștigul” poate veni pe termen lung.

Să fim empatici și optimiști!

Un mesaj adresat companiilor din retail & FMCG și furnizorilor de servicii conexe acestor industrii:

Dacă ați desfăsurat sau desfășurați acțiuni/ inițiative menite să sprijine societatea și economia în această perioadă delicată a epidemiei cu noul coronavirus COVID-19, vă rog să ni le transmiteți pe adresa revista@retail-fmcg.ro și le vom face cunoscute comunității publicației retail-FMCG.ro!

„Vă rugăm să fiți cumpătați și chibzuiți la ce și cât cumpărați. Înțelegem frământările voastre, dar a cumpăra mai mult decât ai nevoie poate însemna uneori să îi lași pe ceilalți fără produsele de care și ei au nevoie.

Există cantități și stocuri pentru toți, dacă suntem solidari și ne gândim și la nevoile tuturor.

Doar împreună vom avea grijă de cei dragi nouă și de cei care sunt în vârstă sau vulnerabili. Facem tot ce putem pentru a face față acestei provocări. Vă asigurăm că prioritatea noastră, a tuturor, este să fim cu toții în siguranță și să vă oferim produsele necesare.” (Asociația Marilor Rețele Comerciale din România).

Concluzie

În loc  concluzie, vă lăsăm aceste rânduri scrise de prietenul și colaboratorul nostru Călin Coman, CEO & Creative Director la Handsome Advertising: „Recomandat este să înțelegem prin ceea trecem, să acceptăm și să ne comportăm ca și cum înțelegem asta și știm că e doar chestiune de timp până când lucrurile revin la normal.

Iar dacă vrem că efectele în economie să fie minime știti ce trebuie să facem? Să ne păstrăm cât putem de mult modul de viață. Pentru că dacă facem mișcări bruște (oprim orice achiziții non-food, ne baricadăm, scoate banii din bănci, nu mai folosim servicii, distribuim frică, etc)… economia va simți mișcările bruște. În curând. Și nu vrem seisme economice.

Economia trebuie să fie ajutată zilele acestea, altfel se va răzbuna rapid. Și poate fi ajutată de noi”.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 7,071 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Editorial » Recomandări, oportunități și bune practici în retail & FMCG, în contextul epidemiei cu noul coronavirus COVID-19

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: