În plină eră tehnologică şi de creştere a numărului celor care deţin un smartphone s-a creat o oportunitate imensă de a face cumpărături – comod şi rapid, prin cumpărăturile online.
Se ştie că locuitorii din regiunile Asia – Pacific comandă cel mai mult online produse alimentare, în comparaţie cu alte regiuni ale lumii, principala explicaţie fiind procesul rapid de urbanizare ce a dus la o densitate mare de populaţie urbană, livrările la domiciliu fiind un model de a-ţi face cumpărăturile foarte viabil din punct de vedere economie de timp şi bani.
Mai mult de o treime (37%) dintre respondenţii din regiunea Asia-Pacific, și chiar mai mult în China (46%), spun că folosesc un serviciu de cumpărături online de produse alimentare cu livrare acasă, conform studiului „Global E-commerce and the New Retail” realizat de către Nielsen.
Dorinţa de a utiliza în viitor mediul digital pentru cumpărături de produse alimentare este mare şi în Africa, unele regiuni din Orientul Mijlociu şi în America Latină.
La nivel mondial, un sfert dintre respondenţi deja comandă online produse alimentare cu livrare acasă și mai mult de jumătate dintre aceştia (55%) sunt dispuși să facă astfel de cumpărături în viitor, conform aceluiaşi studiu Nielsen.
Această creştere este pusă pe seama maturizării generaţiei de nativi digitali – Millenials (21 – 34 de ani) şi Generaţia Z (15 – 20 de ani). “Millennials sunt la începutul carierei lor și încep să-şi întemeieze gospodării, în timp ce cei mai vechi membri ai generației Z vor absolvi în curând facultatea și se vor angaja. Aceste generații vor forma şi vor influenţa economia noastră timp de zeci de ani de acum încolo. Prin urmare, este foarte important ca retailerii și producătorii să înțeleagă modul în care aceşti consumatori folosesc tehnologia și includ digitalul în întreg procesul de cumpărare” a declarat Patrick Dodd, presedinte al Global Retailer vertical, Nielsen.
China domină comerţul online mondial de produse alimentare
Comerţul online cu produse alimentare din China va ajunge la valoare de aproape 180 de miliarde de $, în 2020 – de aproape cinci ori valoarea actuală (41 de miliarde de $), conform raportului „Top 10 Online Grocery Markets”, întocmit de IGD. O creștere de două cifre a componentei online a comerţului cu produse alimentare se aşteaptă să continue şi în alte pieţe. Acest lucru face ca investițiile în acest canal să fie pe primul plan pentru companiile care doresc să satisfacă nevoile noului cumpărator care s-a adaptat rapid la ceea ce se numeşte multichannel.
Între timp, în mai multe pieţe mature din punct de vedere comerţ online cu produse alimentare, cum ar fi UK (a doua piaţă ca mărime în comerţul online cu produse alimentare), se observă o puternică creştere şi o orientare către inovaţie. Segmentul de comerţ online click&colect (comandă online cu ridicare de la un punct fix) furnizează retailerilor modalităţi noi de fidelizare a consumatorilor şi de atragere a altora noi, dispuşi să-şi ridice singuri cumpărăturile din puncte de colectare aproape de casă.
În Belgia, retailerul Carrefour testează conceptul de punct de colectare mobil. Carrefour a introdus câteva puncte de colectare în parcările unor clădiri de birouri, denumite after-work, de unde consumatorii îşi pot ridica cumpărăturile după ce au comandat online. De asemenea, în Australia, doi mari retaileri au introdus dulapuri speciale pentru ridicarea cumpăraturilor şi soluţii tip drive-thru.
În UK, 27% dintre cumpăratori fac cumpărături online lunar, 11% dintre ei afirmând că este modul lor principal de a face cumpărături. Programele de fidelizare precum permisele de livrare ajută la mărirea frecvenţei de cumpărare şi la creşterea „bonului” de cumpărături.
Există, de asemenea, unele evoluții interesante şi în alte piețe mari, în special în SUA, unde Walmart şi-a crescut gama de produse alimentare pentru online pentru a stimula cumpărăturile online, estimând că achizițiile pentru astfel de produse ar putea ajunge până la un procent de 6% din total venituri, în 2017. Inovarea și livrarea rapidă sunt o mare provocare în această piață, în ton cu așteptările cumpărătorilor.
Între timp, în Germania, studiile IGD recente indică faptul că cumpărătorii sunt din ce în ce mai dispuşi să cumpere online produse alimentare, ceea ce a obligat retaileri precum Rewe să facă inverstiţii în acestă direcţie. Chiar discounterii Aldi şi Lidl îşi dezvoltă categorii ce se pretează cumpăraturilor online, precum mâncarea de animale şi vinul. Alături de Amazon, aceşti retaileri au potenţialul de a schimba dramatic piaţa germană.
Pentru retailerii FMCG şi furnizorii acestora, canalul online prezintă multe oportunităţi. În ţările mature, retailerii vor resimţi această creştere a canalului online mai ales în următorii 5 ani, deci un focus pe acest canal fast moving este esenţial. Se aşteaptă intrarea pe online şi a altor retaileri în aproape toate pieţele, deci flexibilitatea va fi de asemenea esenţială. Studierea şi înţelegrearea unor segmente ale comerţului online, precum click&collect, alături de tehnologia mobilă (inclusiv cea wearable), reprezintă mijloace de deblocare a unui nou potenţial.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Pingback: Sinteza săptămânii 20 - 24 iulie 2015
Pingback: Cele mai importante tendinţe din comerţul online mondial cu produse alimentare