Oportunități pentru piața produselor sănătoase preambalate din România

„100% natural”, „organic”, „fără conservanți” – toate acestea sunt expresii care descriu caracteristici tot mai frecvente ale unuia dintre segmentele cu cea mai rapidă creștere din categoria produselor alimentare preambalate din România.

Nadejda GologanovConform estimărilor analistului Euromonitor International, Nadejda Gologanov (foto stânga), valoarea vânzărilor de produse alimentare sănătoase preambalate a înregistrat o creștere de 15% în 2013. Se preconizează că anul 2014 va înregistra o evoluție similară, chiar dacă cu o rată de creștere ușor redusă, de aprox. 8%.

Alimentele organice preambalate, de departe cel mai important și mai clar delimitat segment al pieţei alimentelor sănătoase preambalate, a crescut cu 20%, în 2013, atingând un nivel valoric al vânzărilor de 60 de milioane lei. Sectorul produselor de panificație și-a adjudecat cea mai mare pondere a vânzărilor de produse alimentare sănătoase preambalate, cu o valoarea de 1,4 miliarde lei, sau 35% din total.

Categoria a crescut cu aproape 17% în 2013, nu la fel de mult ca alte categorii mai puțin consolidate pe piață, precum snacksurile dulci, uleiurile și grăsimile sau produsele tartinabile – în special mierea. Categoria produselor lactate s-a plasat pe locul doi din punct de vedere al valorii vânzărilor de alimente sănătoase preambalate, cu 1.3 miliarde lei, reprezentând o creștere de aproape 15%, urmate de dulciuri, cu o valoare a vânzărilor de 356 milioane lei și cu o creștere de 1% față de anul precedent. Se estimează că și în anul 2014 aceste categorii vor rămâne în topul vânzărilor de produse alimentare sănătoase preambalate din România.

 1

Sursa: Euromonitor International

Dimensiunea pieţei pentru produsele alimentare sănătoase preambalate din România aproape s-a dublat față de anul 2008, din punct de vedere valoric, ajungând în 2013 la un total de 4 miliarde lei. Această evoluție s-a datorat creșterii preocupării pentru sănătate în general și incidenței afecțiunilor determinate de stilul de viață, precum bolile cardiovasculare, obezitatea, osteoporoza și diabetul, toate acestea determinându-i pe consumatori să se orienteze în alimentația zilnică către alternative naturale. De asemenea, această creștere a fost corelată cu numărul tot mai mare al magazinelor de retail care oferă o gamă largă de produse sănătoase, fapt care a contribuit la o mai mare vizibilitate pe piață a acestui tip de produse.

Distribuția produselor alimentare sănătoase preambalate

Pe măsură ce produsele alimentare sănătoase preambalate au intrat în dieta consumatorului roman, acestea au început să fie găsite din ce în ce mai des pe rafturile magazinelor clasice de retail. Chiar dacă micile magazine din comerţul tradiţional și alte magazine specializate pe produse alimentare sănătoase, ecologice sau bio, au fost cele care au pus bazele pieței pentru acest tip de produse, ponderea lor în totalul vânzărilor categoriei a înregistrat o scădere constantă. În 2013, micile magazine independente reprezentau, pentru prima dată, mai puțin de 17% din piața produselor alimentare de sănătate preambalate.

Cele mai largi canale de distribuție, hypermarketurile și supermarketurile, au însumat aprox. 38% și, respectiv, 19% din totalul vânzărilor categoriei. Circa 71% din valoarea totală a vânzărilor de produse alimentare sănătoase preambalate au fost realizate prin lanțurile moderne de retail, printre care se numără supermarketurile, hypermarketurile, magazine de proximitate, magazinele de tip discount și retailerii food-service. Restul de 29% a fost reprezentat de mici magazine independente si alți comercianti traditionali. În perioada 2014 – 2018, distribuția produselor alimentare sănătoase preambalate va continua să se dezvolte într-un ritm similar, majoritatea vânzărilor urmând a fi înregistrate în marile lanțuri de retail.

2

Sursa: Euromonitor International

Schimbările rapide ale stilului de viață au modificat tipul de alimente oferite consumatorilor

În România, piețele pentru produse sănătoase, de origine naturală, sunt într-0 creștere rapidă, generând un potențial imens de profit pentru producătorii de alimente. În ultimii zece ani s-a constatat o preocupare tot mai puternică a consumatorilor pentru sănătate. Pe lângă alimentele organice, care reprezintă majoritatea vânzărilor din categoria produselor alimentare de sănătate preambalate, alimentele funcționale îmbogățite joacă un rol major în cadrul segmentului, promovând conceptul de „sănătate în mișcare”. Acest tip de alimente include ingrediente sănătoase, care s-au dovedit că susțin starea generală de sănătate, prevenind anumite boli, sprijinind sistemul imunitar și aducând alte beneficii.

Schimbările rapide din stilul de viață au determinat schimbări și în natura și tipul alimentelor oferite publicului. Consumul de alimente procesate și snaks-uri a devenit de neevitat în rândul populației active. Aceste piețe au crescut ponderea ingredientelor naturale precum aromele, coloranții, emulsifianții etc. Acest fapt se datorează percepției consumatorilor conform căreia ingredientele naturale au un impact pozitiv asupra stării generale de sănătate, în timp ce ingredientele de sinteză, unul negativ.

Prin urmare, producătorii de alimente au răspuns cu promptitudine acestei tendințe, înlocuind complet sau parțial ingredientele artificiale cu echivalentele lor naturale. Totuși, una dintre provocările cu care se confruntă aceștia este obținerea din ingrediente naturale a unui gust echivalent cu cel obținut din ingrediente de sinteză, consumatorii nefiind încă dispuși să facă concesii în ce privește gustul produselor. Așadar, este imperativ ca producătorii să investească o parte semnificativă din profituri în cercetare-dezvoltare pentru rezolvarea acestei probleme.

Noi oportunități

Preocupările legate de sănătate și conștientizarea stării de sănătate sunt în creștere în rândul consumatorilor români și vor continua să crească într-un ritm tot mai rapid, odată cu îmbătrânirea populației. Consumatorii caută acum produse care să îi ajute să îți mențină sau să își îmbunătățească starea de sănătate, schimbându-și preferințele față de produsele pe care le cumpără pentru familie.

Cererea de produse alimentare sănătoase preambalate crește rapid, cu o rată medie anuală prognozată pentru următorii cinci ani de 5%, urmând ca până în anul 2018 să atingă o valoare totală de piață de circa 5,5 miliarde lei. Se estimează că publicul român va fi dispus să plătească un preț premium pentru produse care le asigură sănătatea. Prin urmare, companiile care își vor putea adapta produsele pentru a răspunde preocupărilor în creștere legate de sănătate, vor fi cele care vor genera un răspuns pozitiv din partea consumatorilor și care vor câștiga o poziție avantajoasă pe piață.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,858 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Esențial » Oportunități pentru piața produselor sănătoase preambalate din România
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

  1. […] Oportunități pentru piața produselor sănătoase preambalate din România […]

    Răspunde
  2. […] de produse alimentare sănătoase preambalate este pe trend ascendent, cu o rată medie anuală de creştere estimată la 5%, şi va atinge […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: