În contextul unui climat economic mai dificil, generat în principal de inflație, consumatorii au fost nevoiți să își ajusteze obiceiurile de consum și strategiile de adaptare pentru a-și gestiona eficient bugetul. Astfel, coșul de cumpărături este ajustat întâi de toate prin reduceri de volume pentru produsele alimentare și de îngrijire a casei, urmate de produsele de îngrijire personală, potrivit unei analize realizată de RetailZoom și a rezultatelor unui studiu Ipsos realizat anul trecut.
Consumatorii monitorizează îndeaproape promoțiile (55%), folosesc cantități mai mici de produse (32%) și urmează listele de cumpărături (31%) pentru a face alegeri mai economice. Acestea sunt cele mai importante dintre strategiile de adaptare la cest context.
Despre acest context, despre competiția Votat Produsul Anului, aflată la a 15-a ediție în acest an, despre avantajele folosirii etichetei Votat Produsul Anului și cum influențează această recunoaștere deciziile de cumpărare ale consumatorilor, am stat de vorbă cu Mihaela Păduraru – Country Manager Votat Produsul Anului România.
Ce avantaje conferă unui produs dreptul de a folosi eticheta “Votat Produsul Anului®, într-un context economic mai dificil, în care consumatorii reevaluează opțiunile lor de cumpărare? Poate fi acesta un diferențiator la raft?
Da, cu siguranță, este un important diferențiator la raft. Logo-ul ‘’Votat Produsul Anului’’ poate fi câștigat în urma participării în cadrul unei competiții anuale, care în România a ajuns la a 15-a ediție și care are la bază un amplu și complex studiu de piață, realizat pe consumatorii români.
Este un concept care funcționează în prezent în peste 40 de țări, fiind lansat în Franța, în 1987, având rezultate dovedite în vânzări, de-a lungul anilor, indiferent de contextul economic. Funcționează, practic, ca recomandarea unor consumatori către alți consumatori.
În condiții economice mai restrictive, consumatorii tind să fie mai deschiși să găsească alternative pentru optimizarea coșului de cumpărături și, de aceea, prezența unui astfel de instrument în comunicarea unui produs sau la raft, reprezintă o semnalizare și o diferențiere foarte puternică în raport cu competiția.
Logo-ul poate fi folosit de către produsele desemnate câștigătoare în cadrul competiției pentru o perioadă de 12 luni, pe teritoriul României, în toate mijloacele de comunicare.
Vezi câștigătorii Votat Produsul Anului 2023
Cum influențează această recunoaștere deciziile de cumpărare ale consumatorilor? Sunt mai atenți consumatorii la informațiile furnizate pe ambalaje sau în comunicarea produsului?
În comunicarea produsului câștigător, alături de logo-ul Votat Produsul Anului există întotdeauna și un disclaimer, un text justificativ, care informează în mod corect și complet consumatorii asupra modului în care a fost obținută acestă distincție și care au fost criteriile de evaluare pe baza cărora produsul a fost desemnat câștigător: inovaţie, atractivitate și intenţie de cumpărare.
Accentul este pus pe inovația produselor, atât în procesul de evaluare de către consumatori cât și în întrunirea condițiilor de eligibilitate pentru intrarea în competiție, fiind necesar ca acestea să fi inovat cu cel mult 18 luni înainte de începerea studiului de piață și să fie prezente fizic în retail. Acest disclaimer menționează și numărul respondenților care, anual, este de minim 4.000 de consumatori, conferind o mare greutate rezultatelor.
Ca dovadă, conform ultimului studiu de piață, desfășurat online de către compania de cercetare de piață Exact Business Solutions, în perioada Martie – Mai 2023, pe 6.447 consumatori români, cu vârste între 18 și 65 ani, educație medie & superioară, utilizatori de internet, din mediul uban:
- 73% dintre consumatori au încredere în eticheta Votat Produsul Anului
- 79% dintre consumatori ar cumpăra un produs ce poartă eticheta Votat Produsul Anului
Cum ați observat că a evoluat percepția consumatorilor față de produsele câștigătoare ale acestei competiții în comparație cu alte produse de pe piață?
Lăsăm cifrele să vorbească de la sine. Conform aceluiași studiu:
- 70% dintre consumatori au încredere mai mult într-un produs care poartă logo-ul Votat Produsul Anului
- 41% dintre consumatori au declarat că ar schimba produsul pe care îl cumpără de obicei cu un produs, din aceeași categorie, care poartă logo-ul Votat Produsul Anului
Cum ar descrie companiile și brandurile participante impactul pe care l-a avut câștigarea acestui titlu asupra vânzărilor și a recunoașterii produselor lor pe piață?
Logo-ul Votat Produsul Anului ajută în creșterea vânzărilor, la nivel global media acestei creșteri fiind de 25%. Și pe plan local, avem exemple de rezultate cu importante creșteri în vânzări, pe care companiile le-au împărtășit cu noi în urma folosirii logo-ului, ele depinzând bineînțeles de mulți factori, cum ar fi de exemplu: penetrarea produsului în piață, de frecvența de cumpărare a produsului, de intensitatea campaniei de comunicare.
De altfel, un fapt care vorbește de la sine este că multe dintre brandurile care au înscris produse și au câștigat, se întorc în edițiile ulterioare și continuă să înscrie noi inovații, an de an.
Înscriere Votat Produsul Anului 2024
Care au fost reacțiile după prima ediție a competiției “Votat Produsul Anului Marcă Proprie Distribuitor’’, din 2023, și dacă această va continua și în 2024?
Prima ediție “Votat Produsul Anului Marcă Proprie Distribuitor’’ și-a desemnat primii câștigători în 2023 și a fost foarte bine primită de mediul de business, întrucât în contextul economic actual, o competiție dedicată mărcilor proprii este una strategică.
Cota de piață a mărcilor proprii se situează pe un trend constant crescător în ultimii ani, consumatorul a devenit familiarizat cu acestea, a devenit obișnuit să evalueaze și să compare între ele produse aparținând mărcilor proprii.
Continuăm competiția “Votat Produsul Anului Marcă Proprie Distribuitor’’ și în 2024, desigur, înscrierile fiind deschise tot până la data de 15 Februarie, și așteptăm înscrieri de produse aparținând mărcilor proprii ale retailerilor, lansate pe piață după 1 Septembrie 2022.
Pentru ediția Votat Produsul Anului 2024, înscrierile sunt deschise până la data de 15 Februarie 2024. iar datele de contact se regăsesc pe platforma dedicată www.produsulanului.com.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail
Înregistrare
