Concluzii după BEST OF ESOMAR ROMANIA, singurul eveniment local dedicat integral cercetării de piață

Pe 18 octombrie 2018 a avut loc a șasea ediție BEST OF ESOMAR ROMÂNIA, singurul eveniment local dedicat integral cercetării de piață, desfășurat sub umbrela “Understanding Digital Consumer”.

EsomarConferința s-a bucurat de participarea a peste 220 de specialiști din agenții de cercetare de piață și companii, peste jumătate reprezentând clienți din domenii diverse – FMCG, telecomunicații, servicii bancare și financiare, servicii de asigurări, domeniul farmaceutic, retail/comerț, clienți care beneficiază de servicii de cercetare de piață. Speakerii au oferit audienței diferite unghiuri de abordare în înțelegerea consumatorului complex de astăzi – consumatorul digital.

Evenimentul a fost deschis de către Alină Șerbanica, Reprezentant ESOMAR pentru România, care a evidențiat importanța acestui eveniment pentru industria de cercetare de piață din România și care a prezentat proiectele de referință derulate de către ESOMAR în ultimii 2 ani, proiecte care pun în valoare interesul pentru implementarea unei palete vaste de soluții digitalizate atât pentru cercetătorii și specialiștii din domeniu, cât și pentru clienți. Printre cele mai relevante au fost menționate: „ANA” – primul motor de căutare folosind „inteligența artificială” dedicat industriei de cercetare de piață și „ESOMAR Plus” – serviciu dedicat de consultanță în domeniul protecției datelor, în contextul modificărilor legislative de interes (GDPR, California Law, ePrivacy etc.).

Michalis Michael, fondator și CEO, @DigitalMR, unul dintre invitații speciali ai evenimentului, ne-a mărturisit: „A fost, probabil, cea mai mare conferință Best of ESOMAR la care am luat parte în ceea ce privește numărul de participanți. Am întâlnit o mulțime de oameni interesanți, atât prezentatori, cât și din partea publicului. Atmosfera a fost deosebită și evenimentul foarte bine organizat. M-am bucurat de fiecare moment al șederii mele în București.”

Monica Marinescu, Managing Director WaveTree.Zero, partener exclusiv al Exact Business Solutions pentru dezvoltarea de Comunități Online de Cercetare de Piață și Ana-Maria Popa, Consumer Insights Manager, Ursus Breweries: “Conferința a însemnat o experiență extrem de plăcută și revigorantă în jurul unui subiect fierbinte și foarte actual în cercetare: digitalizarea. Este o provocare pentru noi, ca industrie, să găsim căile corecte și mesajele relevante pentru a ajunge la consumatorii noștri și întotdeauna ajută să împărtășim viziuni și opinii cu cei mai buni experți din piață. În egală măsură, o mare oportunitate de networking, Best of ESOMAR este un eveniment la care este esențial să participăm!

A treia intervenție din conferința a venit din partea IBM, singura prezentare susținută doar de către client. Iată ce ne-au mărturisit Andreea Aramă, Social Media Insights Advisor, Europe, IBM și Akanksha Anu, Social Media Insights Analyst, Worldwide, IBM: “Într-o lume în care consumatorul devine tot mai digital, ascultarea online capăta un rol crucial în mixul de înțelegere a business-ului, completând celelalte surse de date, precum cercetarea tradițională. Ca cercetători, trăim o perioadă frumoasă, în care datele au ajuns să fie noul aur. Prin urmare, depinde de noi să ne îmbunătățim abilitățile și instrumentele pentru a scoate tot ce este mai bun din aceste date într-un interval de timp acționabil. Evenimente cum ar fi conferința Best of ESOMAR reprezintă o mare oportunitate pentru industrie să se adune împreună și să facă schimb de idei și de metodologii inovatoare. Ne bucurăm că ne-am alăturat acestui eveniment care ne-a plăcut foarte mult.”

Traian Năstase, Managing Partner, iSense Solutions, a explorat în prezentarea sa, împreună cu audiența de la Best of ESOMAR România 2018, subiectul familiei moderne: cum arată ea în opinia românilor, care sunt particularitățile unei astfel de familii, la ce anume este ea receptivă atunci când mărcile vor să o abordeze. A fost o călătorie interesantă, în care am aflat care este modalitatea de raportare a famillior moderne față de copii, cuplu și bunici, cum se alocă bugetul unei familii moderne și că familia modernă este aspirațională pentru o parte semnificativă dintre românii (63%) care declară că sunt parte a unei familii tradiționale.

Ioan Simu, director general Mercury Research, a vorbit despre amploarea pe care au luat-o canalele de social media atât în România, cât și în restul lumii, precum și importanța pe care o au în rândul milenialilor, dar și a Generației X. Rezultatele fac parte dintr-un studiu online realizat de curând în 15 țări, inclusiv România, completat de un studiu calitativ realizat local. Conform acestor studii, social media a devenit principalul furnizor de conținut în rândul ambelor generații, evoluție corelată și cu creșterea utilizării smartphone-urilor atât în România, cât și la nivel mondial. În România, aproape două treimi dintre români folosesc smartphone-ul cu o frecvență mai mare față de anul trecut și, odată cu aceasta a crescut accesarea platformelor de socializare, în principal Facebook.

Carmen Bododea, Research Consultant, Kantar TNS a prezentat rezultate din „Connected Life”, studiul anual global al agenției. Atunci când vine vorba despre dispozitive, activități și timp petrecut pe diferite medii și canale, consumatorul digital trece cu brio linia care separă digitalul de tradițional, când vine vorba de atitudini, influența și implicarea (engagement-ul) mediul online, aici consumatorii bine ancorați în două tabere cu viziuni opuse. În acest context, orice segmentare pur generațională a consumatorilor digitali este simplistă. Ea ar trebui să țină seama de atitudinile și nevoile pe care consumatorii le deservesc atunci când accesează mediul online, în special nevoile pe care le au atunci când folosesc mobilul, dat fiind faptul că au un comportament mobile-centric.

Alină Gheorghe, Client Service Manager, Daedalus New Media Research, a prezentat rezultatele unui studiu despre impactul smatphone-ului asupra stilului de viață în șase țări din regiune-România, Serbia, Bulgaria, Grecia, Ungaria și Croația. „O zi obișnuită din viață noastră începe cu verificarea știrilor pe smartphone și se încheie cu monitorizarea stării de sănătate. Pe parcursul întregii zile, oamenii folosesc smartphone-ul nu doar pentru a comunica, ci și pentru a se orienta sau pentru a se informa. Folosind panelul proprietar, Daedalus a confirmat și, unde a fost cazul, a infirmat popularitatea utilizării telefoanelor inteligente pentru diverse activități în cele șase țări, iar România este în multe dintre situații peste media pe regiune.”

Ioana Bobe, Senior Qualitative Researcher, ISRA Center, a vorbit împreună cu Lucia Manolache, Strategy Planning and Insights, BAT România, despre cum poate cercetarea de piață să evalueze impactul canalelor de comunicare de marcă neconvenționale. Utilizând exemplul festivalului Electric Castle, ele au arătat cum o cercetare hibrid, care îmbină inteligent metode digitale (etnografia mobilă și social media listening) cu tehnici imersive (interviuri etnografice, observația, jocul de rol), poate depăși simplul răspuns la obiective, pentru a deveni o platformă de conexiune autentică între clienți și consumatori.

Andra Constantinescu, Account Director la Kantar Millward Brown, a vorbit despre 7 modalități de a capta atenția, mintea și inima consumatorului digital în mediul lui. Deși foarte conectați, consumatorii digitali nu sunt întotdeauna și receptivi la comunicare în mediul online, atenția lor fiind – după cum s-a exprimat CMO-ul Unilever – o recompensă care se câștigă și nu un drept al reclamelor. Cele 7 principii derivă din experiența globală a Kantar Millward Brown, care însumează 20 de ani de pretestări de reclame publicitare. Ele pornesc de la considerarea contextului și cucerirea consumatorului digital de la prima “vedere”, și ajung la transmiterea unei emoții, integrarea mărcii de la început, calibrarea “discursului”, transmiterea unei impresii (versus emiterea unor mesaje explicite) și pretestare pentru a învață pentru viitor. Acest “ghid” apelează, așadar, atât la esența umană a consumatorului digital, cât și la comportamentele sale determinate de mediu.

Ana-Maria Gheorghe, Research Consultant, GfK România, ne-a vorbit despre lumea dominată de utilizarea tehnologiilor smart – în care creșterea categoriei smartphone-urilor se vede atât în unități, cât mai ales în valoare (studiul GfK „POS Data Tracking”) – care dă naștere unor noi atitudini în rândul consumatorilor: mai informați în luarea decizilor, mai oportuniști, într-o continuă căutare a comodității (GfK „FutureBuy”). În acest context, business-urile sunt provocate să ofere soluții smart – iar industria cercetării de piață nu este o excepție. În viziunea GfK, viitorul este reprezentat de soluții sindicalizate, care combină inteligența naturală cu cea artificială cu scopul de a integra diverse surse de date. Beneficiile rezidă în oferirea unei priviri de ansamblu asupra piețelor, cu răspunsuri la întrebări cât mai diverse, eficientizarea costurilor, accesul instant la insight-uri, prin intermediul unei platforme smart.

Despre o lume din ce în ce mai digitalizată a vorbit și Oana Popa Rengle, consultant în cercetare calitativă, Anamnesis, dar dintr-o perspectivă puțin diferită. Prezentarea ei s-a dorit o celebrare a forței cercetării calitative, fiind construită în jurul hashtag-ului #humanity și a ideii de “personal și conversațional”. Folosind exemplul boardgame-urilor, un (alt) instrument care aduce oamenii față în față și îndeamnă la conversație, Oana ne-a făcut să ne gândim la ce găsesc de fapt oamenii (jucători, dar și participanți în cercetare, totodată) în aceste experiențe. Printre altele: intimitate, conexiune reală, libertatea de a explora fațete diferite ale umanității (inclusiv trădarea sau minciuna), de a se descoperi și a-i descoperi pe ceilalți, de a controla și adapta regulile jocului. Toate acestea văzute ca puncte de start în a re-gândi și re-construi tehnicile de cercetare, chiar înainte de a ajunge la dihotomia analog vs digital.

Al doilea invitat special al conferinței, Siamack Salari, Research Fellow, Kings College London & Founder, Everydaylives ne-a mărturisit la încheierea acesteia: “Poti evalua calitatea unei audiențe după calitatea întrebărilor. Am primit răspunsuri și feedback-uri minunate, inteligente și provocatoare și observații bine închegate. Am aflat mai multe de la Best of ESOMAR decât au învățatcei din sală de la mine.”

ESOMAR

ESOMAR este organizația mondială care reglementează și încurajează dezvoltarea industriei de market research. Ea cuprinde aproximativ 6.000 de membrii individuali și 600 membrii corporate din peste 130 de țări din toată lumea, oferind posibilitatea de interacțiune pentru peste 45.000 de specialiști. Printre misiunile importante ale acestei organizații se numără: promovarea celor mai înalte standarde în industria de cercetare de piață, protejarea intereselor industriei, dezvoltarea promovarea celor mai bune practici internaționale în acest domeniu.

BEST OF ESOMAR 2018

Evenimentul BEST OF ESOMAR 2018 face parte din seria de evenimente regionale BEST OF, organizate în întreaga lume sub  egida ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research). BEST OF ESOMAR 2018 a fost organizat în parteneriat cu SORMA (Societatea de Marketing Cercetarea Opiniei Publice).

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,829 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Evenimente » Concluzii după BEST OF ESOMAR ROMANIA, singurul eveniment local dedicat integral cercetării de piață

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: