„ACASĂ” este o inițiativă a retailerul PROFI, acum parte din grupul Ahold Delhaize, și reprezintă cel mai mare proiect de reformă a satului românesc, gândit dinspre mediul privat spre mediul public, în contextul valului de mutare a românilor de la oraș către sate. Proiectul a fost anunțat și dezbătut în cadrul Forumului de Bun și Bine, eveniment organizat de Profi în cadrul platformei de responsabilitate socială „Punem suflet în România”, ce a avut loc pe data 14 octombrie 2025, la Palatul Parlamentului.
Satul românesc nu este doar un loc pe hartă, ci este parte din ceea ce suntem
„Satul românesc trăiește două realități: una cu care ne-am obișnuit în ultimii mulți ani cu oameni care pleacă din sat, lăsând în urma lor goluri, și una mai nouă cu oameni care se întorc, căutând un rost în frumusețea simplă a zonei rurale, comunități întregi care s-au reîntors, aducând cu ele energie, idei și inițiative.
Dar aceste inițiative sunt adesea separate, cu prea puține punți între ele. Putem lăsa aceste locuri să se stingă sau putem construi aici un viitor în care să ne dorim să ramânem.
De ce ACASĂ?
Am numit inițiativa noastră „ACASĂ”, pentru că nu vorbim doar despre clădiri sau drumuri. Acasă înseamnă siguranță, apartenență, comunitate. Înseamnă locul unde tradiția se întâlnește cu viitorul și unde oamenii pot trăi cu demnitate și speranță. Ne dorim sate care nu sunt doar vizitate, ci locuite. Sate care nu doar supraviețuiesc, ci înfloresc.
Am întâlnit în România comunități extraordinare, oameni cu idei și inițiative valoroase. De multe ori, aceste inițiative funcționează separat, intersectându-se doar pe alocuri. Am simțit nevoia unei viziuni comune, în continuarea modului în care înțelegem la Profi să punem suflet în comunitate și în România.
Inițiativa noastră nu aduce soluții prefabricate, ci creează un spațiu de colaborare. Ne propunem să construim un model sănătos, în care comunitatea este în centru, iar companiile, autoritățile și ONG-urile devin resurse care sprijină comunitatea.
Lucrăm la un proiect pilot într-o zonă rurală extinsă din Transilvania, formată din mai multe sate care își unesc forțele și resursele. Această zonă este reprezentativă pentru provocările și potențialul satului românesc de azi. Aici putem înțelege ce funcționează cu adevărat, putem testa soluții și putem construi un model de bună practică care, odată dovedit, să fie replicat și în alte regiuni ale țării.
Abordăm satul ca pe un întreg, iar asta include și sănătatea oamenilor care depinde de accesul la medici și la prevenție, economia locală strâns legată de oameni pregătiți și de educație și, desigur, atenție și implicare pentru a proteja patrimoniul și natura.
Totul este interconectat și are în centru comunitatea. Sprijinim crearea unei fundații-catalizator, care să coordoneze acest proces și care, odată ce găsim cea mai bună metodă, să poată oferi un model de bună practică pentru întreaga țară,” a explicat Gabriela Sîrbu, directoarea de sustenabilitate a retailerului Profi.
De la Via Profi, la ACASĂ
Proiectul ACASĂ își are radăcinile în conceptul Via PROFI, platforma online care permite căutarea și contactarea directă a producătorilor artizanali de bunătăți locale, grupați pe domenii și județe. Odată cu lansarea platformei, în 2023, s-a demarat un amplu proces de identificare, iar apoi de susținere a producătorilor locali din diferite zone din România.
Prin Via Profi, retailerul aduce în prim-plan producătorii locali, cărora le oferă o vizibilitatea meritată, contribuind în același timp la dezvoltarea economiei locale. Concret, oricine intră pe www.via-profi.ro poate ajunge la producători și produsele lor, din aproape toată România, fără niciun fel de intermediere.
Mai mult, în cadrul programului Raftul cu Bunătăți Locale, Profi listează produselor unor mici producători în unele dintre magazinele Profi, respectând sezonalitatea și particularitățile fiecăruia, la pachet cu câteva facilităti comerciale importante: termene scurte de plată, poziționare specială și semnalistică adecvată a produselor în magazine, promovarea acestora pe toate canalele de comunicare și alte facilități de ordin logistic.
O șansă dată producătorilor locali, un bine pentru comunitate
Ei bine, în cadrul acestui demers de identificare și susținere a micilor producători locali, „a avut loc contactul direct cu satul românesc, cu România, văzută cu totul altfel decât ceea ce înțelesesem eu, locuind la oraș și lucrând într-o companie mare. Am văzut și m-am intersectat cu o lume despre care nu știam că există, cu o lume atât de mare și atât de frumoasă si care funționează după alți „indicatori de performanță”: de fapte bune, de pasiune și de ce lăsăm în urma noastră.
Acesta a fost momentul în care am înțeles că trebuie să lucrăm și să acționăm diferit: noi, companiile mari, trebuie să încurajăm oamenii să meargă „pe teren”, pentru că în acest fel realizezi cât de mult poți să faci, cu puțin, dar cu condiția să fii acolo, în inima satului, în diferite domenii precum: sănatate, educație, cultură sau altele.
Cănd vezi acești producători locali mici, care intră practic într-o competiție cu produsul lor, realizezi că îi sprijini nu doar să-și valorifice produsele și munca, ci le redai bucuria oamenilor și mândria produsului lor, păstrarea acestui lucru, ca brand al lor, o realitate care schimbă, de fapt, comunitatea din care aceștia fac parte.
De ce am demarat proiectul ACASĂ? Pentru că noi am realizat că, deși există multe inițiative similare, extraordinar de frumoase, acestea nu sunt conectate între ele și că este nevoie să existe o vizune comună de a face bine separat dar urmărind binele întregii comunități. Scopul proiectului este de a crea un model funcțional, implementat de mediul privat și ONG-uri, iar apoi să fie preluat de autoritățile locale pentru a reinventa satul,” a precizat Călin Costinaș, Deputy CEO Profi.
Profi – Forum de Bun și Bine
Forum de Bun și Bine, eveniment organizat de Profi în cadrul platformei de responsabilitate socială „Punem suflet în România”, ce a avut loc pe 14 octombrie 2025, este primul eveniment CSR intensiv al PROFI, dedicat atât organizațiilor care „fac bine”, cât și producătorilor locali, cu scopul de a susține satul românesc, identitatea locală, tradițiile și antreprenoriatul în zone rurale.
Evenimentul își propune să aducă în prim-plan teme de interes major pentru societatea românească – de la servicii echitabile pentru mediul rural și sprijinirea producătorilor locali, la protejarea patrimoniului cultural și stimularea implicării civice.
Ediția din acest, care a avut mai mult de 400 de participanți, a presupus participarea unor invitați de rang înalt – reprezentanți ai Guvernului, ai Parlamentului European, ai corpului diplomatic și ai mediului de afaceri, reprezentanți ai Casei Regale, ONG-uri, iar în plus a expus perspective exclusive din partea liderilor care conturează direcțiile de dezvoltare rurală.
În cadrul forumului s-a desfășurat un amplu panel, cu mai multe teme precum: sănătate, educație, cultură, valori tradiționale, întreprinderi sociale și sprijin pentru producătorii locali.
Profi
Prin numărul angajaților celor mai bine de 1.700 de magazine proprii și partenere din peste 890 de localități urbane și rurale, Profi, parte din grupul Ahold Delhaize, este în topul angajatorilor privați din România. SUPER, GO și LOCO, formatele de magazin ale rețelei, au o gamă de 5.000 de produse apreciate de cei peste 1,6 milioane de clienți care zilnic își fac aici cumpărăturile. Mai bine de 94% dintre aceste produse provin de la parteneri din România
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail