Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reunește principalii producători de băuturi răcoritoare din România, anunță o scădere de 5% a volumului de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din anul 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a introducerii accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conținut de zahăr.
Creșterea prețurilor băuturilor răcoritoare
Aceasta se adaugă scăderii de 10% în volum în anul 2023, față de anul 2022, ca efect al creșterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse.
Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creșteri de preț pentru consumator implicând o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20-25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje la peste 2.5l. Creșterea directă a prețului înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală a inflației din România și +5 puncte procentuale peste rata medie a inflației din industria alimentară.
Consecințele imediate și directe se vor traduce, în continuare, așa cum avertizam anterior, în redimensionarea afacerilor, pierderea locurilor de muncă, reducerea investițiilor sau renunțarea la acestea, toate cu efecte negative majore asupra bugetului de stat și a consumatorilor, precum și o încetinire a procesului de dezinflație, atât de important pentru economia României în aceste momente.
La acestea se vor adăuga alte consecințe negative precum:
- Distorsionarea lanțului comercial natural, prin găsirea de soluții de către comercianți de a evita plata taxelor, fie prin comerț ilegal, respectiv o creștere a practicilor evazioniste, fie prin creșterea comerțului cu țări terțe;
- Modificarea obiceiurilor de consum, mai ales în rândul tinerilor, cu consecința naturală ca o parte dintre consumatori să se îndrepte către produse alcoolice care vor avea un preț similar cu cel al băuturilor răcoritoare;
- Scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment de află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor și impozitelor, etc.
“Continuăm să analizăm cu mare atenție evoluția datelor din sectorul băuturilor răcoritoare și impactul pe care acciza introdusă de la 1 ianuarie 2024 o are asupra industriei noastre. O analiză concludentă și echilibrată se va putea realiza la spre finalul acestui an, pentru a putea surprinde efectul accizei pe o perioadă de cel puțin trei trimestre. Rămânem un partener transparent și deschis dialogului cu autoritățile și ne dorim să putem contribui cu datele necesare în vederea realizării unor analize corecte, care să ia în calcul nu doar încasările la bugetul statului, cât și efectele asupra industriei. Din nefericire, estimarea actuală arată un trend de scădere a volumelor comercializate, deoarece prețul la raft al unei băuturi răcoritoare a crescut semnificativ”, a declarat Alice Nichita, Președintele Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare (ANBR).
Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare consideră această măsură de suprataxare a băuturilor răcoritoare ca fiind discriminatorie, deoarece ea nu vizează întreaga cantitate de zahăr din dieta unei persoane. Zahărul din băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA). Mai mult, zahărul din băuturile răcoritoare nu este diferit de zahărul adăugat în alte categorii de produse.
ANBR
ANBR (Asociatia Națională a Băuturilor Răcoritoare) este o asociație non-profit, al cărei scop este să reprezinte interesele membrilor săi. ANBR este membră a ROMALIMENTA (Federația Patronală din Industria Alimentară) și a UNESDA (Uniunea Europeana a Asociațiilor Producătorilor de Băuturi Răcoritoare).
ANBR militează pentru impunerea și menținerea unor standarde de igienă și calitate la nivel european, pentru informarea corectă a consumatorilor și pentru promovarea comportamentului responsabil al membrilor asociației în problema nutriției echilibrate și a ingredienților folosiți de aceștia. ANBR își propune să fie un partener de dialog activ și responsabil atât pentru instituțiile implicate în activitatea sectorului băuturilor răcoritoare, cât și pentru toți cei interesați de dinamica acestui sector aflat în ultimii ani în România într-o continuă dezvoltare.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail