Marinela Ardelean despre programul Deschidem Vinul Românesc by Carrefour – cum a ajuns vinul nostru apreciat peste hotare

Vinul autentic românesc a ajuns și peste hotare, iar experții americani au fost impresionați de gustul unic al soiurilor românești. Evenimentul de promovare al vinurilor noastre a reprezentat doar primul pas în transformarea vinurilor românești într-un brand de țară, obiectivul pe termen lung al programului Deschidem Vinul Românesc, dezvoltat de Carrefour. În continuare, Marinela Ardelean, international wine expert și ambasadoarea programului Deschidem Vinul Românesc, ne spune mai multe despre ce a însemnat experiența de la New York pentru vinul autohton, dar și ce urmează în cadrul programului, într-un interviu pentru retail-FMCG.ro:

Marinela Ardelean - Deschidem Vinul Românesc

Cum a început povestea programului Deschidem Vinul Românesc?

Mereu am fost pasionată de vin, de acest domeniu expansiv, creativ, dinamic, care se află într-o continuă evoluție. De aceea, încă de la început, din punctul zero al programului Deschidem Vinul Românesc, am fost entuziasmată de această idee – aceea de a da mai departe povestea vinului autentic românesc.

Programul s-a dezvoltat în anul 2019, cu scopul de a susține producătorii locali de vinuri, de a aduce vinul autohton în paharele românilor și de a-l transforma, în timp, într-un brand de țară. La început, ne-am dorit să spunem povestea vinului din cele 7 regiuni viticole ale României, am vrut să evidențiem particularitățile acestora. Ne-am îndeplinit obiectivul prin pilonul Vin din Regiunea Ta, unde accentul cade pe proximitate, pe locul unde se naște vinul și locul unde este ulterior consumat.

Din 2020, am extins programul cu 2 noi piloni: Exclusiv la Carrefour (vinuri special încredințate de crame românești reputate doar rafturilor Carrefour) și Premium (etichete care se bucură de o mare popularitate locală, fiind căutate de cunoscători și validate de experții Carrefour). La început, număram doar 16 crame și 79 de vinuri, iar acum, după 3 ani de la debutul programului, ne bucurăm că avem un portofoliu extins, cu peste 240 de vinuri de la mai mult de 70 de crame românești.

Pentru a selecta mereu cele mai bune vinuri pentru programul Deschidem Vinul Românesc, vizitez constant alături de experții Carrefour crame din România, de la cele cu notorietate pe piața locală, până la business-uri mici de familie, unde vinul a rămas o tradiție. După testarea și selectarea vinurilor și a cramelor, ne concentrăm asupra producătorilor, pe care îi ajutăm să pătrundă în retailul modern, oferindu-le vizibilitate, know-how și predictibilitate financiară.

Ce a însemnat experiența de la New York pentru vinurile românești?

Încă de când a apărut în 2019, programul a devenit tot mai cunoscut printre români – am crescut, ne-am extins portofoliul cu soiuri și crame noi și am reușit să aducem vinul autohton mai aproape de consumatori. Ulterior, a venit momentul să pătrundem ușor și pe piața internațională, să le arătăm și celor de peste hotare unicitatea soiurilor românești. Am făcut deja un prim pas în acest sens prin experiența de la New York, care mi-a întrecut așteptările.

Cele 6 vinuri degustate, unele dintre ele fiind create din soiuri care se găsesc doar pe suprafața României, i-au impresionat pe experții americani prin gustul lor unic. În urma aprecierii internaționale primite, vinurile noastre au ajuns printre recomandările celor mai bune vinuri de încercat în anul 2022, într-un articol Forbes US. În plus, The Iconic Estate a demarat deja procesul de listare pe piața din America a 2 vinuri (Hyperion Fetească Neagră și Hyperion Fetească Neagră Rose) și a spumantului iconic, de excepție, Rhein Extra, cea mai veche marcă de spumant românesc.

SUA este cea mai mare piață de vin din lume ca volum, iar New York poate fi definit ca acel loc unde trendurile iau naștere, este o piață extrem de matură, dinamică și competitivă, inclusiv pentru industria efervescentă a vinului. Am plasat evenimentul nostru exact în nucleul unui oraș „care nu doarme niciodată” și am reușit să aducem vizibilitate vinurilor românești, prin celebrele ecrane din Times Square. Pe billboard-urile luminoase a fost evidențiată unicitatea vinurilor noastre, iar o serie de influenceri, atât locali, cât și români din SUA, s-au alăturat inițiativei, devenind un adevărat subiect de conversație pe social media.

Care sunt atuurile vinurilor românești, acele elemente care le diferențiază de restul vinurilor?

Vinurile noastre se diferențiază de vinurile internaționale prin aromele specifice date de terroir, dar și prin raritatea lor. Un exemplu concret este Negru de Drăgășani, un soi cultivat pe doar 27 de hectare, adică aproximativ 1% din suprafața viticolă a României și a 18-a parte din suprafața Central Park. Acest soi extraordinar a fost prezentat și în cadrul evenimentului de degustare inedit care a avut loc la New York și i-a impresionat pe experții americani prin personalitatea și istoria sa bogată.

Încă un atu al nostru este faptul că avem terenuri viticole rămase încă neexplorate, care pot să primească certificate eco sau bio după replantare. Curentul eco este unul internațional, care începe să-și lase amprenta și asupra producției de vin din România – există deja câțiva astfel de producători români și mă aștept ca numărul lor să crească în următorii ani.

Degust vinuri în fiecare zi, uneori chiar până la 100 de mostre, soiuri din toată lumea, dar din 2012 am început să cunosc cu adevărat vinul românesc și să mă îndrăgostesc de el. Soiurile noastre sunt unice, rare, extraordinar de bune, de variate, iar calitatea lor se aseamănă izbitor de tare cu cea a vinurilor din Bordeaux. Încă un punct forte este și poziția geografică a țării noastre, ce se bucură de o microclimă avantajoasă care favorizează producția de vin. Prin urmare, nu este deloc întâmplător faptul că ne clasăm pe locul 6 în Europa la producția de vin și pe locul 13 în lume.

Ce urmează în acest an pentru Programul Deschidem Vinul Românesc?

Promovarea vinului românesc, atât la nivel național, cât și internațional, presupune un efort susținut. Dar este un efort pe care ni-l asumăm, un efort pe care vinul românesc îl merită – așa că nu ne oprim aici, ci continuăm să organizăm diverse inițiative de susținere a vinului românesc pentru a împărtăși povestea lui cu iubitorii de vin.

Pe plan local, continuăm să le oferim clienților noștri o experiență completă asupra a ceea ce are să ofere vinul autohton, prin promoții specifice, degustări offline sau online, vizite la crame, recomandări de vin și de pairing-uri perfecte pentru orice ocazie. În paralel, am dezvoltat și proiectul Străini cu Vinul, unde Dan Badea, stand-up comedian, îi învață pe români despre calitatea vinului autohton, alături de 2 francezi, un chef si un somelier.

Este nevoie să ducem constant vinul românesc peste hotare, pentru ca mai multe țări și culturi diferite să cunoască soiurile noastre și pasiunea pentru vinificație. Deja avem pe listă alte evenimente similare de promovare a vinului românesc, luăm în considerare ca următorul să fie pe teritoriul Europei, mai aproape de România. Vinul nostru merită piețe de desfacere generoase, merită să fie apreciat și cunoscut nu doar de români, ci și de străini.

În prezent, care sunt principalele provocări pentru producătorii români de vinuri, dar oportunitățile?

Deși România este unul dintre cei mai mari  producători de vin din Europa, iar românii sunt fideli vinului autohton, acesta nu este destul de cunoscut peste hotare. Exportul reprezintă sub 10% din totalul vinului realizat anual – străinii trebuie să ia contact cu gustul lui autentic și unic, calitatea desăvârșită, pasiunea producătorilor locali pentru obținerea celui mai bun vin și istoria bogată a vinului românesc. Pentru a reuși acest lucru, avem nevoie de campanii integrate de comunicare, care să spună povestea vinului românesc mai departe.

Trebuie să participăm la concursuri și expoziții internaționale, să creăm oportunități de vizitare a cramelor din România pentru jurnaliști, experți și profesioniști, să facem sampling în marile magazine și degustări profesionale și să îi invităm pe chefii vedetă să facă asocieri gastronomice împreună cu vinurile noastre.

Context

În urma unui eveniment inedit de degustare inițiat de Carrefour România și Marinela Ardelean, în parteneriat cu The Iconic Estate, la New York, experții au fost impresionați de calitatea celor 6 vinuri din programul Deschidem Vinul Românesc, realizate din 5 soiuri autohtone, dintre care unele cultivate exclusiv în România. Vinurile românești s-au remarcat prin gustul unic și au ajuns să fie apreciate și să ajungă printre preferințele și recomandările experților, în Forbes US.

Deschidem Vinul Românesc este un program național pe termen lung, dezvoltat de Carrefour România, cu misiunea de a sprijini industria vinului românesc și de a pune România pe harta internațională a vinului. Experții în vin ai programului călătoresc în țară vizitând crame, de la cele mai cunoscute mărci, până la micile afaceri ale familiilor de producători locali, în căutare de noi vinuri pe care să le promoveze la nivel național. După ce aceștia degustă și selectează vinurile, consultanții programului sprijină vinificatorii în eforturile de branding, promovare și distribuție, pentru a pătrunde cu succes în retailul modern.

De la debutul din 2019, peste 200 de etichete s-au alăturat programului, unele noi în retail, unele vândute exclusiv în Carrefour la nivel național și unele premiate la concursuri internaționale de vinuri, precum International Wine Contest Bucharest, Concours Mondial de Bruxelles, International Wine Challenge sau Decanter World Wine Awards.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te gratuit la newsletter

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

exporetail2022

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *