Diamant

98% dintre mezeluri se produc în România, iar aproape 60% dintre acestea se vând în comerțul modern

Aşa cum am anunţat într-un articol anterior legat de subiectul Legii 321 sau „Legea supermarketurilor”, începând de azi, demarăm un set de materiale, cu mai multe episoade, care vor arăta direcţia greşită impusă de modificările aduse legii, pentru că nu e de ajuns doar să spui că ceva este greşit dacă nu şi demostrezi acest lucru, dacă nu aduci argumente concrete.

mezeluriPrin aceste materiale, vrem să transmitem informaţii clare legate de realitate, cu date, cifre concrete, adică aşa cum stau, de fapt, lucrurile, pentru a demonstra că Legea 321 nu are aplicabilitate în această formă.

Credit Foto: shutterstock.com

Datele vor arăta, printre altele, ce procent din retailul modern este acoperit de produsele româneşti, pe anumite categorii: carne, mezeluri, lactate, conserve, băuturi, legume&fructe şi câteva concluzii mai mult decât clare.

Pentru o reintroducere în context, reamintim cele 3 elemente centrale pe care Legea 321 şi modificările acesteia le vizează, alături de efectele ce se vor produce:

  • anularea taxelor de raft (efect – creşterea inflaţiei)
  • un termen de plată mai scurt pentru produsele fresh (efect – imposibilitatea producătorilor mici să-şi vândă produsele)
  • produse româneşti în proporţie de 51% prin aplicarea lanţului scurt de aprovizionare (efect – importuri noi cu afectarea producătorilor locali)

Detalii despre fiecare dintre cele 3 puncte de mai sus, puteţi citi AICI.

Azi vom discuta de categoria mezeluri, unde comerţul modern asigură mai mult de jumătate din vânzările de mezeluri la nivel naţional, ajungând la cca 59.6% din valoare, în 2015, în condiţiile în care ponderea comerţului modern a fost relativ constanţă în ultimii doi ani, conform calculului bazat pe studiul de Retail Audit Nielsen pentru categoria mezeluri, pentru piaţa totală din România, în perioada Decembrie 2013 – Noiembrie 2015 (Copyright © 2016, The Nielsen Company).

Mezeluri 2014 vs 2015

Explicaţii:  2014= Perioade cumulate  Dec-Jan 2014 – Oct-Nov 2014 şi 2015 = Perioade cumulate Dec-Jan 2015 – Oct-Nov 2015.

În România, în 2014, la categoria mezeluri, importul a reprezentat doar 2.31% din total categorie, restul de 97,69% fiind producţie locală, iar în 2015, importul a reprezentat doar 2,33%, restul de 97,67% fiind producţie locală.

Pondere local-import

Cum un procent de cca. 98% din întreaga categorie de mezeluri se produce în România, iar aproape 60% se vinde în comerţul modern, parte dintre prevederile Legii 321 nu doar că nu-şi găsesc aplicativitatea, dar dovedesc o lipsă de minimă informare privind realităţile pieţei.

Aceleaşi argumente le vom aduce şi pentru alte categorii.

Fără să creăm impresia vreunui război între comerţul modern şi cel tradiţional, iată cum arată în categoria mezeluri diferenţa de preţ dintre cele 2 canale (preţul mediu pe produs):

Preturi mt vs tt

Pe de altă parte, reducerea TVA din Iunie 2015 a fost implementată mult mai rapid în comerţul modern. Această viteză în alinierea la schimbările legislative a venit în sprijinul consumatorului, care a beneficiat imediat de reducerile de preţuri.

Astfel, preţul mediu /kg în categoria Mezeluri în Hipermarkets, Supermarkets şi Discounters a fost redus cu -12% în intervalul Iunie-Iulie 2015 faţă de Aprilie-Mai 2015, în timp ce acelaşi preţ a scăzut cu numai -5,7% în comerţul tradiţional, în aceeaşi perioadă, conform calculului furnizat de către Nielsen (Copyright © 2016, The Nielsen Company).

Asta din perspectiva faptului că impunerea Legii 321 de a comercializa minim 51% produse româneşti este aplicată numai retailului modern dar nu şi comercianţilor mai mici (n.r:, conform Legii 321 „…Fac excepţie comercianţii care realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active total de până la două milioane de euro, echivalent în lei.).

Cu alte cuvinte, legea încurajează comerţul nefiscalizat, în marea sa parte, în detrimentul celui fiscalizat, adică a retailului modern, acolo unde producătorii români îşi desfac produsele în cea mai mare proporţie.

Rata profitului producători & retaileri

Vânzările mari din retail ale producătorilor din categoria mezeluri contribuie la marjele de profit ale acestora – un lucru foarte bun, de altfel – marje sensibil mai mari decât cele ale retailerilor.

De curând Fox, unul dintre cei mai mari pro­du­cători de mezeluri din România, a anunţat că a în­cheiat anul 2015 cu o cifră de afaceri de peste 250 de milioane de lei, în creştere cu 9% faţă de anul precedent, reuşind să îşi mărească profitul net de patru ori, ajungând la o marjă de profit de 11% (sursa).

Grupul de firme Transavia, liderul pieţei de carne de pui din România, a ajuns în 2015 la o cifră de afaceri de 140 de milioane de euro şi a înregistrat un profit net de peste 12 mil. euro. Asta înseamnă o rată a profitului de 8,57% (sursa).

Prin comparaţie, dacă tot s-au publicat de curând datele financiare ale retailerilor din România pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, să amintim ratele de profit ale acestora pentru 2015:

  1. Kaufland România – 7,7%
  2. Lidl Discount – 3,64%
  3. Mega Image S.R.L. – 2,89%
  4. Carrefour România SA – 2,49%
  5. Profi Rom Food S.R.L. – 2,08%
  6. Selgros Cash & Carry SRL – 1,47%
  7. Auchan România SA – 1,19%
  8. Metro Cash&Carry România S.R.L. – 0,78%
  9. Rewe România SRL – 0,49%
  10. Billa România SRL – 0,33%
  11. Cora (România Hypermarche SA) – ( – 2,32%) – singurul retailer cu rată negativă.

Va urma

În fiecare dimineaţă, puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,995 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » FMCG » 98% dintre mezeluri se produc în România, iar aproape 60% dintre acestea se vând în comerțul modern

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: