In ultimii doi ani am experimentat o recesiune economica globala, scaderea cheltuielilor in consumul de energie, materiale de ambalare volatile si accesul mai dificil la investitiile de capital. Potrivit ultimului raport Canadean, numit „Inovatie in ambalajele bauturilor 2010”, aceasta combinatie nedorita de factori a dus la o incetinire si, in unele cazuri, la inversarea completa a mai multor tendinte de design al ambalajelor la diverse bauturi.
Timp de mai multi ani, factori cheie al design-ului de ambalaj au fost utilizarea de valoare adaugata si caracteristicile de confort, materiale pentru ambalaje mai sofisticate, ambalaje mai compacte, forme, design-uri si printuri mai elaborate. Dar in ultimii doi ani accentul s-a mutat pe factorii de cost, precum reducerea de materiale, imbunatatiri in eficienta liniei, o greutate cat mai mica a ambalajului, tehnici de umplere si eficienta financiara. Toate aceste scopuri trebuie sa fie atinse, daca e posibil, fara pierderea funtionalitatii si a calitatii, la acelasi pret sau chiar unul mai mic.
Deoarece unele tari au inceput sa iasa din recesiune in 2010, exista semne ca schimbarile economice pe termen lung, demografice si de consum au inceput sa aiba o influenta superioara din nou, cauzand revenirea in trend a design-ului de ambalaj.
Acestea sunt concluziile raportului Canadean, care analizeaza evolutiile-cheie in design-ul de ambalaj la nivel global, in ultimii doi ani.
Cu deteriorarea conditiilor economice, o putere de consum mai mica si cresterea ocuparii fortei de munca in multe tari din intreaga lume, competitia intre retaileri a crescut enorm din 2008. Acest lucru a dus la o punerea unei presiuni pe scaderea preturilor si, implicit, pe costurile de ambalare.
Principalii beneficiari a acestor lucruri erau in principiu magazinele cu discount. Ei au inregistrat o crestere accelerata in multe tari, luand locul supermarketurilor, in vreme ce consumatorii cautau ca banii lor sau aiba o valoare mai mare. Ca raspuns, multe supermarketuri si-au reinnoit si si-au extins gamele pentru a concura cu discounterii de pe piata. Asta a dus la o explozie in fabricarea marcilor proprii la nivel mondial si, deci, o mai mare competitie si presiune pe preturile produselor si ambalajelor.
Pentru ca unele tari au reusit sa iasa din recesiune in 2010, aceasta strategie pare sa fi dat roade pentru supermarketuri, desi sunt inca afectate de costurile si reducerea materialelor, par sa se intrevada semne de revenire in design-ul de ambalaj tinandu-se cont de valoare si factori de confort.
Unele tendinte-cheie la nivel mondial in ultimii doi ani includ:
– Continuarea utilizarii PET-ului in cele mai multe categorii de bauturi – o revenire pe piata a PET-ului reincarcabil pentru bauturi carbogazoase si apa ambalata.
– Ambalarea bauturilor in PET-uri la temperaturi ridicate, precum anumite sucuri si nectarurile – folosirea PET-ului cu imbuteliere la temperaturi ridicate ,fara nervuri, in diferite categorii de produse cum ar fi ice-tea si cafea.
– Utilizarea extinsa de materiale plastice bio-degradabile.
– Trecerea de la ambalaje grele, rigide la ambalaje si pungi usoare, flexibile.
– Folosirea materialelor plastice etans.
– Folosirea materalelor usoare si extinderea masurilor de economisire a lor, de la brandurile mari la cele mici.
– Reducerea greutatii sticlelor fara pierderea functionalitatii si performantei.
– Punerea accentului pe problemele de mediu si o schimbarea in preocuparea pentru reciclare, deseuri si emisiile de carbon in impactul mediului asupra produsului si ambalajului.
China este acum cea mai mare uzina de ambalare, iar cosumul intern in China si pe alte piete emergente incepe sa se dezvolte. Ca rezultat, in timp ce costul de imbuteliere si mediul vor ramane mereu factori cheie in ambalarea produselor, caracteristicele anterioare de piata sunt de asteptat sa revina ca factori cheie ai inovatiei in ambalarea produselor. Asta inseamna cresterea venitului disponibil, o intoarcere la tranzactionare si caracteristici de comfort precum cele care stau a baza schimbarilor demografice precum tendinte pe termen lung , mai multe ore de lucru, urbanizare si globalizare. Toti acesti factori demonstreaza ca ambalajul va continua sa joace un rol important in determinarea succesului sau esecului unui produs sau brand nou in urmatorii 5 ani.
„Inovatie in ambalajele bauturilor 2010”, este un nou raport publicat de Canadean cu scopul de a oferi un rezumat al trendurilor si evolutiilor in design-ul de ambalaj pe piata globala a berii, produselor lactate si a bauturilor racoritoare. Raportul este o actualizare a studiului Canadean din 2008, concentrandu-se in special asupra evolutiei din ultimii 2 ani.