Conform unui raport publicat de PMR, rata de crestere a sectorului de retail din Rusia a scazut sever de anul trecut ca urmare a inrautatirii conditiilor economice, incetinirii cresterii puterii de cumparare si deprecierii rublei. Ca urmare, valoarea piatei de retail a crescut cu doar 5% în 2009, dupa mai multi ani de crestere anuala de aproximativ 25%. Cu toate acestea, situatia s-a imbunatatit in acest an, iar piata de retail este de asteptat sa ajunga iarasi la cresteri de doua cifre in anii urmatori. Conform estimarilor, piata ruseasca de retail a fost evaluata la 14.6 trilioane de ruble (461 miliarde de $) in 2009, o crestere de 5% in comparatie cu anul trecut. Scaderea majora in rata de crestere – de la cresteri de aproximativ 25% anual intre 2004-2008 – a fost afectata negativ de descresterea de 7.9% in 2009 a valorii totale a bunurilor si servicilor, de declinul veniturilor, cresterea somajului si deteriorarea increderii consumatorilor.
Imbunatatirea conditiilor economice din acest an, si previziunile pozitive pentru urmatorii ani sunt motivele principale pentru imbunatatirea rezultatelor din sectorul de retail. A fost observata cresterea increderii consumatorilor pe mai multe trimestre, iar piata de retail va fi influentata pozitiv de o crestere a veniturilor. Conform previziunilor, piata de retail ruseasca va creste cu peste 9% in acest an, si sunt asteptate si alte cresteri in anii urmatori.
Impactul crizei a schimbat structura pietei rusesti de retail. Pe cand inainte de 2008 cota segmentului non-alimentar s-a aflat intr-o crestere sistematica in fiecare an, ea a scazut cu 3 puncte procentuale in 2009, la cel mai de jos nivel in mai mult de sapte ani. Cererea pentru necesitati, precum produse alimentare, este de obicei mai putin sensibila la schimbarile economice nefavorabile, in comparatie cu vazarile de produse non-alimentare. Ca rezultat, valoarea vanzarilor de produse alimentare in Rusia a mentinut o rata de crestere pozitiva anul trecut, spre deosebire de vanzarile din segmentul non-alimentar. Un procentaj semnificativ din consumatorii rusi s-au confruntat cu efectele crizei economice asupra vietii cotidiene. Asta le-a afectat deciziile de a achizitiona bunuri de folosinta indelungata in mod negativ. Electro-retailul si sectorul DYI au fost cele mai afectate segmente de pe piata non-alimentara.
In acelasi timp, segmentul alimentar a inregistrat o crestere considerabila a valorii, desi semnificativ mai mica decat in anii precedenti. Conform estimarilor, valoarea pietii de retail alimentar a crescut cu 13% anul trecut, asta insemnand 7.1 trilioane de ruble (224 miliarde de $). Ca si in anii precedenti, rata in formatul de retail modern continua sa cresca. Totusi, rata de crestere a fost moderata fata de ultimii ani, din cauza investitiilor mai mici in zona dezvoltarii cumparaturilor fata de perioada dinaintea crizei.
Cu o incredere a consumatorilor in scadere, cererea s-a limitat, in timp ce deprecierea rublei a afectat negativ rezultatele financiare ale companiilor, si a dus la o crestere a pasivelor creditorilor. Cu o incredere nepotrivita in credite pentru cheltuielile de functionare si investitii mari inainte de criza, s-a ajuns la probleme de lichiditate, crestere a datoriilor si dificultati in accesarea imprumuturilor externe pentru multi retaileri. Ca urmare, multe investitii pe termen lung au fost puse in asteptare, iar companiile s-au reorientat catre operatii eficiente si profitabile.