Asociația Berarii României dorește să își exprime opinia ca urmare a recentelor măsuri fiscale anunțate de către Ministerul de Finanțe pentru anul 2014, în strânsă legătură cu acordul cu instituțiile financiare internaționale, mai exact, în legătură cu preconizata creștere a valorii accizei în lei prin ajustarea cu media anuală a indicelui prețurilor de consum.
“Sutem îngrijorați de această practică constantă a autorităților române de a nu oferi predictibilitate mediului de afaceri și de a constitui pe hârtie creșteri ale veniturilor bugetare prin sporirea accizelor. Realitățile pieței ultimilor ani ne-au demonstrat însă că presiunea fiscală nu face altceva decât să conducă la o diminuare a consumului, deci la o scădere a veniturilor colectate la buget. Am analizat volumele de vânzări înregistrate pe piața berii după primele opt luni ale lui 2013, perioadă ce a urmat creșterii de acciză cu aproximativ 16% în lei aplicată la începutul anului. Așa cum preconizam atunci, sub impactul acestei măsuri, piața a înregistrat deja o contracție de 8%, semnificativă și edificatoare pentru eficacitatea acestui tip de intervenție fiscală. Istoria începutului de an se repetă acum însă: Guvernul României a anunțat recent măsuri de aceeași natură, îngrijorătoare deopotrivă pentru producători și pentru iubitorii berii – creșterea valorii accizei în lei prin ajustarea cu media anuală a indicelui prețurilor de consum.”, a declarat Constantin Bratu, Director general Asociația Berarii României.
Scăderea cu 8% a consumului de bere pe primele opt luni ale anului în curs, față de anul trecut, a adus piața la cel mai mic nivel de după 2008, aferent perioadei menționate. În contextul unei puteri de cumpărare încă fragile a românilor, presiunea fiscală sporită asupra producătorilor de bere ca urmare a creșterii nivelului accizei la începutul anului în curs și-a pus puternic amprenta asupra trendului pieței.
“Experiența ultimilor ani, în care sub impactul unor factori de natură economică și fiscală piața berii a înregistrat contracții semnificative – înclusiv sub raportul valorii adăugate generate în economie și a numărului locurilor de muncă create -, ne-a dovedit că măsurile care se regăsesc acum în proiectul de ordonanţă conduc o dată în plus la descurajarea mediului de afaceri, a investiţiilor şi a creşterii economice, alimentând o spirală descrescătoare a economiei. Mai mult, considerăm incorectă schimbarea regulilor în mod arbitrar, fără a lua în considerare potenţialele implicaţii sectoriale şi la nivelul întregii economii, pe termen scurt și lung. Facem un apel către autorități pentru respectarea principiilor transparenţei legislative, a stabilităţii fiscale şi predictibilităţii în mediul de afaceri, premisele creșterii economice. Totodată, ne exprimăm o dată în plus convingerea că proiectul prezentat de Guvern trebuie să includă în primul rând măsuri menite să crească gradul de colectare şi să combată evaziunea fiscală.” a adăugat Constantin Bratu.
Cu o producție locală în proporție de 98%, sectorul berii are cel mai mare aport la bugetul de stat în privința accizei colectate în categoria băuturilor alcoolice, respectiv aproape 60% din accizele plătite sunt acoperite de bere, în condițiile în care nivelul evaziunii în producția de bere este zero. Taxele colectate în prezent pentru bugetul de stat reprezintă aproximativ 45% din prețul unei beri. Orice taxare suplimentară înseamnă o creștere a acestui nivel și, ca și în cazul altor produse accizabile, va face berea mai puțin accesibilă. Într-un mediu economic încă afectat de criza economică, recenta măsură anunțată de Ministerul de Finanțe nu face altceva decât să lase mai puțină bere pe mesele românilor, în condițiile în care puterea de cumpărare sub presiunea noilor taxe va fi în continuă scădere.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
În perioada noiembrie – decembrie 2013, campaniile de publicitate de pe site-ul retail-FMCG.ro vor avea discounturi semnificative. Dacă doriți o estimare a costurilor pentru campania dvs. pe site-ul retail-FMCG.ro, accesaţi pagina de Publicitate.
Pentru un conținut unic, accesați AICI secțiunea Premium.