Piaţa de produse de hârtie de uz casnic din România este în creştere în ultimii ani, pe fondul preocupării românilor pentru condiții de igienă adecvate, fiind dispuşi să aloce mai mult din venitul lor pentru asemenea produse. Astfel, creşterea categoriei în 2013 (volum retail) faţă de 2012 a fost de 3,6%, iar pentru întreg anul 2014 creşterea va fi de 3%, faţă de 2013, conform prognozei Euromonitor Internaţional.
Pentru a face față concurenței din partea companiilor internaționale, companiile locale, cele care controlează o parte importantă a pieţei de produse din hârtie pentru uz casnic din România, investesc în modernizarea tehnologiei de producție, pentru a permite economii semnificative de costuri, de obicei co-finanțate prin fondurile structurale ale UE.
Plecând de la acest context, am urmărit evoluţia companiei româneşti Rom Paper, unul dintre cei mai mari producători de șervețele din România, un exemplu de consecvenţă în antreprenoriat, de la care avem toţi câte ceva de învăţat. Am stat de vorbă cu Claudiu Puchin, unul din cei doi fondatori ai Rom Paper, o afacere de familie 100% românească, care ne-a împărtăşit câteva din secretele succesului afacerii sale.
Rom Paper acoperă o gamă completă, de la produse clasice la produse de calitate superioară, sofisticate.
Rom Paper a investit în spaţii productive şi pentru depozitare, în conformitate cu standardele în domeniu, ce permit realizarea unor fluxuri de producţie eficiente. Activitatea de producţie se desfăşoară într-o fabrică nouă şi modernă, care asigură, pe lângă spaţiul necesar producţiei, şi condiţii moderne de lucru.
Cum s-a născut afacerea Rom Paper? Unde se află sediul, depozitul şi de unde se face distribuția naţională?
Rom Paper s-a născut în urmă cu 12 ani, din dorința de a avea propria afacere. Cu 10.000 de dolari, sumă împrumutată de la prieteni și familie, am pus bazele acestei companii, care are sediul și fabrica în localitatea Cristian, la câţiva kilometri de oraşul Braşov, povestește Claudiu Puchin.
Care au fost principalele provocări și oportunități din industrie? Ce potențial de creștere are categoria aceasta de produse? Cu ce vă diferențiați în contextul acestei piețe?
Dezvoltarea rețelelor de magazine de retail modern a fost principala oportunitate de care ne-am putut bucura. Chiar și în acest moment considerăm că avem o piață cu potențial de dezvoltare, ca urmare a creșterii nivelului de trai, a schimbării mentalității oamenilor, dar și a adaptării la legislația europenă din domeniul industriei alimentare. De-a lungul anilor, pentru a avea o calitate deosebită a produselor realizate, am investit peste 4.500.000 de euro în utilaje și spații productive. În acest sens, utilajele automate de procesat existente în fabrica Rom Paper sunt produse în Uniunea Europeană.
Ce canale de distribuție acoperiți?
Distribuim prin toate canalele: retail modern, retail tradițional şi HoReCa. În cazul clienților din retailul tradițional și HoReCa lucrăm prin intermediul distribuitorilor.
În retailul modern, în ce rețele de magazine sunteți prezenți? Ce obiectiv de extindere aveți?
În plan local, suntem prezenți cu produse pe rafturile unui număr important de hipermarketuri și încercăm să ne extindem și pe alte piețe externe, cum ar fi Serbia, Macedonia, Croația sau Grecia, în plus față de cele șase în care suntem deja prezenți. De asemenea, este evident că scopul nostru este să pătrundem și în rețelele interne unde nu activăm.
Cum ați reușit să rentabilizați afacerea din punct de vedere logistic, dat fiind că produsele au o valoare mică versus volumul mare al acestora?
Serviciul de transport este externalizat integral, iar în acest moment colaborăm cu case de expediții.
Care sunt principalele branduri? Realizați și produse privat label pentru retaileri?
Cel mai nou brand al producătorului Rom Paper este Mototol, lansat la finalul lunii august 2014, cu un design special al ambalajelor, al căror element central sunt ghemotoacele de hârtie. Toate cele patru game Mototol se bazează pe o calitate superioară a hârtiei, de altfel, și mesajul brandului fiind „Mototol de ajutor“.
Al doilea brand al nostru este Fine Touch by Rom Paper, pe care mulți cumpărători români sunt deja obișnuiți să-l găsească pe rafturile magazinelor.
În plus, realizăm produse privat label pentru 6 retaileri.
Cum arată un top 5 produse vândute de către compania dvs.?
1. Șervețele la cutie, 150 bucăți;
2. Șervețele de masă albe, 33×33 cm/100 bucăți;
3. Șervețele deep colors, 2 str./50 bucăți;
4. Monorole de 100 m;
5. Șervețele la cutie, 100 bucăți.
Cum a evoluat cifra de afaceri a companiei în ultimii ani?
Cifra de afaceri a avut constant un trend ascendent, în acest moment reușind să fim lideri de piață pe segmental șervețelelor la cutie și al șervețelelor de masă colorate.
Ce investiții ați făcut în acest an?
În acest an am investit 1,5 milioane de lei. Este vorba despre o finanțare obținută de la EximBank, cu care avem o colaborare îndelungată, pe care am folosit-o în achiziționarea unei linii automate de producție a șervețelelor. Această investiție am făcut-o pentru a crește productivitatea și a diversifica gama de produse.
Ce obiective de business v-ați propus pentru 2014? Cum sunteți cu acest obiectiv la jumătatea anului?
Ne-am propus o creștere de 15%, iar în acest moment suntem peste acest obiectiv.
Unde exportați? Cum ați reușit să luptați împotriva produselor foarte ieftine din China?
Exportăm în Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria și Republica Moldova. În legătură cu produsele din China, avantajul nostru constă în faptul că produsele de acest gen au volum mare, ceea ce face aproape imposibil importul lor.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Pingback: Sinteza săptămânii 8 -12 septembrie