Studiu naţional Delikat: Cum arată mesele în familie la români si în ce direcţie se îndreaptă

Doar 4 din 10 români iau masa cu familia lor, la fel de des pe cât și-ar dori, conform celui mai recent studiu național desfășurat de brandul Delikat despre mesele în familie la români.

Pentru români, masa în familie reprezintă un ritual tradițional care de-a lungul generațiilor și-a pus amprenta asupra identității sociale românești. Direcția în care a evoluat societatea a determinat însă ca masa în familie să fie o tradiție din ce în ce mai dificil de urmat.

Studiu Delikat

Studiu Delikat

Studiu Delikat

Studiu Delikat

Principalele bariere pe care românii le întâmpină sunt legate de dificultatea de a reuni toți membrii familiei la masă în același timp (55%), lipsa timpului liber (39%), program de muncă prelungit sau inflexibil (38%), lipsa unui program comun cu familia (35%).

În acest context, inițiativa brandului de a desfășura o cercetare la nivel național despre mesele în familie la români, contribuie la identificarea barierelor actuale, a oportunităților și a modului în care putem îmbunătăți viitorul. În acest sens, cel mai important aspect pe care îl reflectă studiul național este faptul că românii înțeleg importanța meselor în familie și că simt lipsa reuniunilor cu cei dragi.

În general, la mesele în familie participă membrii familiei nucleu: cuplul, copii, părinții cuplului. Sigur, există și o frecvență în prezența celorlalți membrii ai familiei, însă este mai redusă: surorile sau frații participă în proporție de 25%, socrii în proporție de 11%, bunicii în proporție de 10 %, unchii și mătușile în proporție de 8%, iar nurorile sau ginerii cu o frecvență de 6%. În medie, la mesele în familie mai participă și colegi de birou sau școală (6%), veri (5%), chiar și vecini (4%).

În zona urbană, la mesele în familie participă și prietenii, cu o frecvență de 20%. Poate fi ușor de observat cum prietenii participă mai des la mesele în familie decât nepoții (20% vs 12%) sau bunicii (20% vs 10%), însă acest lucru poate fi ușor de explicat, având în vedere ca noile generații își extind familia în alte comunități și își consideră prietenii/colegii, la fel de apropiați precum membrii familiei. Bunicii sunt de asemenea prezenți la mesele în familie organizate de tinerii adulți, în proporție de 16%, în timp ce frații și surorile au o frecvență mai mare de participare (32%), inclusiv comparativ cu categoria vârstei mijlocii/seniorilor (15%).

În continuare, conform aceluiași studiu desfășurat de brandul Delikat, weekend-ul rămâne rezervat meselor în familie, duminica fiind ziua preferată pentru acestea. Zilele în care se servește masa în familie cel mai rar, pe toate segmentele de vârstă, sunt marți, miercuri și joi. Pentru că se bucură de mai mult timp pentru pregătiri, românii se reunesc cu familiile la masă în weekend și servesc preparate gătite în casă, mai elaborate, de mai multe tipuri, inclusiv desert. În timpul zilei, membrii familiei servesc mesele separat, la serviciu, la școală, la domiciliu, la restaurante, etc, fiind caracterizate de grabă, de presiunea temporală (oamenii trebuie să ajungă / să revină la locul de muncă, la școală etc.).

De sărbători pregătirea mesei în familie durează mai mult decât în celelalte zile sau ocazii speciale (75% vs. 52%), inclusiv decât cea din weekend. Pentru tineri și tinerii adulți (18-45 ani), mesele în familie organizate de sărbători sunt mai scumpe decât majoritatea (73% vs. 67%) și mai bogate în grăsimi (67% vs. 63%). În plus, aceeași categorie a declarat că împărtășește mai des experiențele de sărbători pe rețelele de socializare decât cu ocazia altor mese în familie (28% vs 24%) și că sunt obișnuiți ca oaspeții să aducă mâncare sau băutură.

Din fericire, același studiu arată că familiile cu copii conștientizează importanța meselor în familie. Principalul beneficiu perceput al meselor în familie este consolidarea relației dintre toți membrii familiei. În afară de acesta, mesele în familie au avantajul că familia poate servi masa liniștită, fără grabă, într-un mediu în care se simt protejați.

De altfel, masa ideală este cea care implică toți membrii familiei în procesul de pregătire, deoarece cuplul învață să își împartă responsabilitățile în familie, iar copii au ocazia de a comunica mai mult cu părinții, de a se implica direct în treburi casnice și de a învăța lucruri noi. De aceea, experiența mesei în familie începe odată cu pregătirea preparatelor, continuă cu aranjarea mesei și culminează cu momentele petrecute la masă, fiind liantul care susține o familie zi de zi.

Cu toate acestea, deși beneficiile meselor în familie sunt vizibile atât în viața copiilor, cât și a adulților, realitatea autohtonă reflectă foarte multe familii care nu au posibilitatea financiară de a se reuni la masă cu toți cei dragi. Există familii vulnerabile care nu au suficient spațiu pentru a organiza o masă pentru toți membrii, nu au bucătării amenjate unde pot găti sau poate nu au resurse financiare suficiente pentru ca o masă să fie considerată consistentă și să fie privită ca pe o ocazie pozitivă.

Pentru acestea, Delikat împreună cu Crucea Roșie, vor sprijini până la finalul acestui an, 7 familii nevoiașe din Galați, Urlați (județ Prahova), Jariștea (Vrancea) și Bacău, pentru ca acestea să aibă în fiecare săptămână o masă în familie. În plus, prin acest parteneriat, Delikat va oferi echipamente electrocasnice, în funcție de nevoile fiecărei familii. Inițiativa face parte din campania națională derulată de brandul Delikat, și este un prim-pas al proiectului de lungă durată prin care Delikat și Crucea Roșie își propun să sprijine cât mai multe familii, în a se bucura de mese împreună.

Studiul național „Mesele în familie la români” face parte din campania derulată de brandul Delikat, cu scopul de a crește gradul de conștientizare asupra importanței meselor în familie. Acesta constituie doar o primă etapă a campaniei, obiectivul fiind de a instaura Ziua Națională a Meselor în Familie, pentru a susține și promova în fiecare an, beneficiile meselor în familie, în toată țara. Studiul a fost desfășurat cu sprijinul agenției ISense Solutions în două etape: cantitativă și calitativă. Componenta cantitativă a cuprins un eșantion de 640 respondenți cu reprezentativitate națională (urban 67% & rural 33%), cu vârste cuprinse între 18 și 65 ani (50% bărbați & 50% femei). Numărul mediu al membrilor din familie a fost de 3 persoane, iar numărul mediu al copiilor din familie este 1.

Unilever este unul dintre cei mai importanți furnizori mondiali de alimente și produse de îngrijire personală, prezent în peste 190 de țări, ajungând la 2,5 miliarde de consumatori în fiecare zi. Unilever are mai mult de 400 de branduri ce pot fi găsite în casele din întreaga lume, inclusiv Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Ben & Jerry’s, Magnum și Axe.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,460 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » FMCG » Studiu naţional Delikat: Cum arată mesele în familie la români si în ce direcţie se îndreaptă
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: