Mastercard susține și consideră necesară adoptarea cadrului legislativ care reglementează plata, încasarea, înregistrarea și fiscalizarea sumelor de tip bacșiș în industria HoReCa și care face posibil și în România modelul uzual din Europa. Astfel, Mastercard salută proiectul de lege aprobat de comisia de buget din Camera Deputaților, care stabilește regulile fiscale aplicabile sumelor încasate sub această formă de venit de către operatorii economici ce desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN: 5610 – „Restaurante” și 5630 – „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”, precum și modul de înregistrare contabilă.
Credit foto: Shutterstock
Bacșișul este o practică des întâlnită ca formă de recunoaștere a calității serviciilor oferite de către personalul din HoReCa, iar acordarea și valoarea bacșișului vor rămâne, în continuare, la latitudinea clientului.
Reglementarea bacșișului
Reglementarea bacșișului are avantaje pentru operatori și clienții acestora, precum și pentru economia națională. Consumatorii vor putea opta oricând pentru achitarea bacșișului cu cardul, nemaifiind limitați de numerar, în contextul în care plățile digitale sunt din ce în ce mai utilizate de către consumatori în ultimii ani.
Pentru angajații din industrie, fiscalizarea veniturilor din bacșiș va însemna atât garantarea creșterii puterii lor de cumpărare, cât și creșterea veniturilor declarate, ceea ce le asigură posibilitatea să facă dovada veniturilor reale și îi avantajează din punct de vedere al scorului de credit, precum și la momentul acordării pensiei. Nu în ultimul rând, reglementarea acordării bacșișului aliniază România la legislația europeană și facilitează introducerea în circuitul economic al unor sume de bani care, în prezent, sunt acordate în numerar și care alimentează, în mare măsură, economia subterană.
„Mastercard a fost întotdeauna aproape de industria HoReCa prin soluțiile de plată oferite și programe dedicate. Iar reglementarea bacșișului reprezintă o temă și o preocupare comună în ultimii ani, datorită tuturor beneficiilor pe care le poate genera, pe toată linia – de la consumatori la operatori și angajați la albirea economiei. În cele mai multe țări din Europa și din lume, achitarea bacșișului cu cardul, odată cu nota de plată, este o normalitate de mulți ani. Ne bucurăm că noutățile din plan legislativ ne aduc mult mai aproape de aplicarea acestei măsuri convenabile în România”, a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația.
Organizația HORA, vocea reprezentativă a industriei HoReCa în România, a susținut, de asemenea, încă de la început, reglementarea veniturilor de tip bacșiș.
„În ultimii ani, acest subiect a fost adus de nenumărate ori, atât în discuție publică, în cadrul dialogurilor cu oficialitățile, cât și în mass-media, de fiecare dată toți participanții căzând de acord că este un pas firesc către o practică europeană, care numai în România nu era implementată până la această dată. Organizația HORA salută această inițitivă, pe care nu o vede ca pe o măsură de supra impozitare, ci ca pe o măsură cu impact 100% pozitiv asupra tuturor celor care activează în această industrie.” a declarat Ion Biriș, Președinte HORA.
Conform Raportului Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci a Camerei Deputaților, operatorii economici au obligaţia de a înmâna clientului nota de plată, înainte de emiterea bonului fiscal. În acel moment, consumatorul va alege dacă dorește să plătească bacșiș, precum și valoarea acestuia, fie ca sumă procentuală, cuprinsă între 0% şi 15% din nota de plată, fie ca suma absolută. Bacşişul va fi evidenţiat ca atare pe același bon fiscal cu produsele achiziționate /serviciile prestate şi introdus în baza de date a casei de marcat cu denumirea „bacşiş”.
Înregistrarea în contabilitate
Ulterior, sumele provenite din încasarea bacșișului se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct. Din punct de vedere fiscal, sumele încasate ca bacșiș de către operatorul economic vor fi declarate ca venituri din alte surse și impozitate cu 10% la data plății salariilor, impozitul urmând să fie virat la bugetul de stat. Apoi, venitul impozitat se distribuie integral salariaților, pe baza unei evidenţe nominale a acestora. Operatorii economici vor stabili, printr-un regulament intern, procedura și modalitatea de distribuire către salariați a sumelor provenite din încasarea bacșișului.
Ca etapă următoare, proiectul de lege urmează să fie votat în plenul Camerei Deputaților, iar dacă întrunește majoritatea de voturi, proiectul va ajunge la Președintele României pentru promulgare.
Mastercard rămâne aproape de autorități, operatori și consumatori pentru a contribui la implementarea modelului descris, la scară națională, în cel mai scurt timp.
Mastercard
Mastercard, www.mastercard.ro, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Coeficientul nostru de decență (DQ) este pilonul de bază al culturii care ne reprezintă și pe care se sprijină tot ceea ce facem în companie și în afara ei. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail