Carrefour a încheiat în data de 12 iulie 2023 un acord cu Grupul Louis Delhaize, privind achiziția Cora și Match din Franța, reconfirmându-și poziția de lider pe piața franceză de retail alimentar.
Cora și Match operează 60 de hipermarketuri, 115 supermarketuri și au aproximativ 24.000 de angajați în Franța. Acestea au generat vânzări nete de 5,2 miliarde de euro în 2022 (4,3 miliarde de euro, excluzând benzina) și EBITDA de 189 de milioane de euro. Magazinele achiziționate prezintă o complementaritate geografică puternică pentru Carrefour, cu o cotă de piață solidă în regiunile de est și nord ale Franței, unde Carrefour are o prezență limitată. Tranzacția include achiziționarea proprietăților imobiliare a 55 de hipermarketuri și 77 de supermarketuri.
Tranzacția, cu finalitate estimată pentru vara anului 2024, evaluează activele achiziționate pe baza valorii întreprinderii de 1,05 miliarde de euro; aceasta va presupune valori progresive în ceea ce privește EPS-ul ajustat începând cu primul an. Integrarea magazinelor Cora și Match oferă un potențial semnificativ de sinergii, estimate la 110 milioane de euro în EBITDA pe bază anuală, la trei ani după finalizarea efectivă a tranzacției. Costurile de integrare asociate, întinse pe o perioadă de doi ani, sunt estimate la 200 de milioane de euro (investiții și costuri operaționale).
În paralel, Carmila, unde Carrefour deține o participație de 36%, a ajuns la un acord cu Grupul Louis Delhaize pentru a achiziționa participația de 93% pe care acesta o deține în Galimmo, care include 52 de galerii comerciale adiacente magazinelor Cora.
Prima achiziție majoră a retailerului în Franța
„Prin achiziția Cora și Match, Carrefour anunță prima sa achiziție majoră în Franța, după mai bine de douăzeci de ani, consolidându-și astfel pe piața internă poziția de lider în retailul alimentar. Această tranzacție ne va permite să ducem mai departe obiectivele setate în Franța de către familia Bouriez și Grupul Louis Delhaize, cu care Grupul Carrefour împărtășește, de altfel, un fundament cultural, istoric și de valori comune. Îmi exprim recunoștința în acest sens și le mulțumesc echipelor Cora și Match, a căror expertiză, angajament și cultură antreprenorială vor conferi multiple avantaje Grupului Carrefour.
Totodată, această tranzacție ne demonstrează abilitatea de a continua strategia de creștere prin achiziții cheie, generând cotă de piață și sinergii, datorită transformării inițiate acum șase ani, și datorită bilanțului nostru solid. Grupul Carrefour va oferi magazinelor achiziționate un model comercial și operațional puternic, complementar cu know-how-ul Cora și Match, prin intermediul mărcilor proprii, accelerării digitale și urmărind scopul nostru, tranziția alimentară pentru toți.”a declarat Alexandre Bompard, Chairman și CEO Grup Carrefour.
Grupurile Carrefour și Louis Delhaize sunt parteneri de lungă durată; acestea împărtășesc legături istorice și culturale puternice: primul magazin Cora, deschis în Garges-lès-Gonesses în 1966, a fost anterior una dintre primele francize Carrefour. Recent, Carrefour și Cora au stabilit o nouă colaborare. Pe 27 aprilie, Carrefour a anunțat achiziția activității Cora în România, urmând ca tranzacția să devină efectivă până la sfârșitul anului 2023. Activitatea Cora România include zece hipermarketuri și opt magazine Cora Urban, precum și aproximativ 2.400 de angajați.
Planul strategic
Achiziționarea Cora și Match permite Grupului Carrefour să-și reafirme poziția de lider pe piața franceză, într-un context în care oportunitățile tranzacționale cu active de calitate sunt limitate. Rețeaua de magazine Cora și Match beneficiază de locații excelente și oferă o complementaritate geografică puternică. Sub impulsul Grupului Louis Delhaize, Cora și Match au dezvoltat un know-how operațional și concepte recunoscute. Aceste magazine vor beneficia de toate atributele forte ale Grupului Carrefour, în special de poziția puternică la nivel de piață, cu creștere constante de peste doi ani, mărcile de top, gama recunoscută de produse marcă proprie Carrefour, excelența promoțională și de preț, precum și prezența puternică în e-commerce, atât prin Click & Collect, cât și prin livrarea la domiciliu.
Aceste elemente au contribuit la îmbunătățirea semnificativă a dinamicii comerciale și rentabilității activităților Grupului Carrefour din Franța în ultimii șase ani, în special în ceea ce privește formatul de hipermarket. În plus, magazinele achiziționate vor beneficia de inițiativele strategice ale planului Carrefour 2026, precum și de metoda de competiție și productivitate „Maxi”.
Sinergii
Combinarea punctelor forte ale Carrefour, Cora și Match va crea o valoare puternică, cu o estimare a sinergiilor anuale în valoare de 110 milioane de euro în EBITDA, la trei ani după finalizarea efectivă a tranzacției.
- Jumătate dintre acestea vor fi legate de optimizarea performanței comerciale: dezvoltarea omnicanal, optimizarea activităților non-alimentare, creșterea cotei de piață a mărcilor proprii, sinergii în logistică și achiziții;
- Cealaltă jumătate va proveni din reducerea costurilor de distribuție, inclusiv achizițiile de bunuri care nu sunt destinate revânzării și cheltuielile de marketing și publicitate.
Structura tranzacției
Achiziția se va realiza integral în numerar, la o valoare a întreprinderii de 1,05 miliarde de euro, reflectând un multiplu de achiziție EV/EBITDA post-sinergii de aproximativ x4,2, semnificativ în creșterea valorii, pe baza evaluării actuale a Grupului Carrefour.
Pașii următori
Tranzacția este supusă, în special, aprobării autorității concurențiale din Franța, precum și unor condiții specifice. Având în vedere complementaritatea geografică puternică a celor două Grupuri, aspectele privind concurența sunt limitate. Închiderea tranzacției este așteptată să se finalizeze în vara anului 2024.
Anexa 1 – Cifre cheie pentru 2022
Cora | Match | Cora + Match | |
Format | Hipermarketuri | Supermarketuri | – |
Nr. de magazine | 60 | 115 | 175 |
Suprafața de vânzare | 9 ,600 mp | 1 ,600 mp | – |
Vânzări nete (incl. benzina) | €3.9 mlrd | €1.3 mlrd | €5.2 mlrd |
Vânzări nete (excl. benzina) | €3.2 mlrd | €1.1 mlrd | €4.3 mlrd |
EBITDA (1) | €132 mil | €57 mil | €189 mil |
EBITDA margin | 4.1 % | 5.0 % | 4.4 % |
Notă: (1) EBITDA pre-IFRS 16
Grupul Carrefour
Cu o rețea multi-format de peste 14.000 de magazine în aproximativ 40 de țări, Grupul Carrefour este unul dintre principalii retaileri alimentari la nivel mondial. Carrefour a înregistrat vânzări de 90,8 miliarde de euro în 2022. Rețeaua sa integrată de magazine este operată de peste 335.000 de persoane, care contribuie la poziționarea Carrefour ca lider mondial în tranziția alimentară pentru toți, oferind alimente de calitate în fiecare zi, accesibile pretutindeni și la un preț competitiv. În total, peste 500.000 de persoane lucrează în magazinele Carrefour din întreaga lume.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail