Comisia Europeană a anunțat un set de bune practici menite să dezvolte competitivitatea în retail la nivel European, iar măsurile anunțate au implicații multiple, unele dintre acestea atingând aspecte ce țin de dreptul concurenței.
„Anticipez că setul de bune practici elaborat de Comisia Europeană va aduce câteva modificări de substanță retailului național.
Credit foto: Shutterstock
De altfel, inclusiv Comisia citează practici implementate deja de către alte state membre, în atingerea obiectivelor promovate prin acest document, cum ar fi: abrogarea limitărilor privind vânzările promoționale sau vânzările sub cost; vânzarea medicamentelor eliberate fără rețetă medicală (numite și OTC-uri) și în alte locații, nu doar în farmacii; eliminarea obligațiilor de aprovizionare (într-un anumit procent) din producția națională. Legislația noastră include astfel de restricții, care vor trebui reevaluate în lumina bunelor practici recomandate la nivel european.”, a declarat Georgiana Bădescu, partener în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.
Cu privire la obligația de aprovizionare, Comisia mai punctează o chestiune foarte sensibilă: o practică a furnizorilor de talie internațională de a restricționa achizițiile transfrontaliere (sancționabilă, de altfel, în măsura în care s-ar translata într-o încălcare a dreptului concurenței). Cu alte cuvinte, se pare că furnizorii mari ar redirecționa retailerii naționali către subsidiara lor națională, evitând astfel posibilitatea unui retailer din România, de ex., de a se aproviziona direct de la un furnizor din Germania, de ex. Comisia subliniază încă o dată importanța asigurării libertății de a accesa orice sursă de aprovizionare, de oriunde de pe teritoriul UE, încurajând autoritățile naționale să ia măsurile legislative necesare pentru a propaga respectarea acestei libertăți.
„Un alt aspect foarte important semnalat de Comisie este necesitatea de a asigura un nivel de concurență adecvat și un regim de nediscriminare între retailul off-line (prin puncte de vânzare sau magazine fizice) și cel on-line (mult mai permisiv și accesibil pentru consumatori). Va fi interesant de urmărit cum se va implementa la nivel național această acțiune, inclusiv din perspectiva investigației sectoriale a Consiliului Concurenței asupra comerțului on-line, care este posibil să se materializeze printr-un set aplicat de recomandări către legiuitor și autoritățile naționale de reglementare.„, a declarat Georgiana Bădescu.
Sectorul de retail este unul dintre cele mai mari sectoare din economia Uniunii Europene, cu aproape una din 10 persoane lucrând în peste 3,6 milioane de companii de retail. Acest sector este într-o schimbare continuă odată cu dezvoltarea comerțului conline și a retailului multichannel și are potențial mare de dezvoltare. Acesta este motivul pentru care Comisia ajută Statele Membre UE și operatorii să depășească provocările curente prin punerea unor restricții în domeniu.
Retailul este al doilea cel mai mare sector de servicii din Uniunea Europeană după serviciile financiare, generând 4,5% din valoarea adăugată din economia Uniunii Europene și furnizând 8,6% dintre locurile de muncă din UE. Gospodăriile din UE cheltuiesc o treime din bugete în magazinele de retail.
Retailul este de asemenea un factor principal pentru inovație și productivitate. Prin interacțiunile sale cu celelalte sectoare economice, un sector de retail performant poate avea efecte pozitive asupra economiei. Mai puține restricții în retail înseamnă o performanță mai mare în producție. Un sector de retail mai eficient poate oferi consumatorilor prețuri mai mici ceea ce creează o cerere mai mare pentru producerea unor produse inovative.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
