Marii retaileri alimentari se confruntă cu o criză de personal. Piața a revenit la comportamentul de dinainte de criza sanitară

Deficitul de personal pentru marile rețele din comerțul alimentar modern, experimentat înainte de pandemie, se repetă astăzi, fiind observat și de ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară. Acest fenomen este mai accentuat pentru recrutarea de angajați care vizează activități din categorii precum: lucrători comerciali, casieri, pickeri sau lucrători polivalenți.

Essa GroupÎn prezent, ESSA Group are parteneriate pe termen lung cu cinci rețele de tip hipermarket, supermarket și cash&carry, asigurând serviciile în aproximativ 2.108 puncte de vânzare. ”Ponderea cea mai mare de angajați, pentru anul 2021, se întâlnește la categoria picking.

Credit foto: Shutterstock

Avem solicitări de peste 300 persoane, pentru o singură comandă, durata de delegare fiind de cel puțin șase luni, la nivel național. În trimestrul al doilea al acestui an, s-a resimțit lipsa de personal disponibil.

Piața a revenit practic la comportamentul de dinainte de criză, la momentul în care angajatorii erau cei intervievați și nu candidații. Numărul mic de aplicanți și cel mare de job-uri disponibile face ca flexibilitatea angajatorilor să fie una foarte mare”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.

Plata în funcție de performanță

Din datele companiei reiese că angajatul „bun la toate” era ușor de recrutat și selectat într-o perioadă similară ca și mediu economic cu cea a anului trecut. Mai concret, în 2020, în plină pandemie, prin blocarea activității din sectoare precum HoReCa sau ca efect al revenirii unor români din străinatate, ESSA și-a mărit baza de date peste nivelul nevoilor de la acel moment.

”În ceea ce privește plățile pentru angajatul ideal, există câteva limitări ce derivă din condițiile generale de muncă din unitatea în care acesta este delegat. Astfel, o salarizare excesivă va conduce la demotivarea personalului deja existent, în timp ce o salarizare sub nivelul practicat în unitate va conduce la pierderea respectivului angajat. Cea mai eficientă soluție rămâne cea cu plata în funcție de performanță”, continuă Eugen Saulea.

Piața de retail, context

Deficitul de personal pentru pozițiile punctate – lucrători comerciali, casieri, pickeri – este explicat și prin faptul că retailerii alimentari au înregistrat o lipsă de candidați pentru pozițiile superior plătite și poziționate în zona calificată. Iar motivul este simplu: această lipsă a permis accesarea pozițiilor respective și de către cei cu pregătire inferioară, ceea ce a condus la descoperirea sectoarelor din structurile de execuție. Potrivit ESSA, acest fenoment este unul de actualitate, în sensul că personalul slab pregătit sau insuficient pregătit accesează pozițiile de middle management, efectul fiind transformarea job-urilor de execuție în unele tranzitorii.

”Suntem în situația în care semestrul al doilea al acestui an a început cu un deficit de peste 400 de persoane în organigrama unui mare retailer. Perspectiva de a acoperi un astfel de deficit, într-un termen relativ scurt, este posibilă doar cu investiții salariale mari, care să depășească ofertele curente ale competitorilor. Vedem o creștere de 20% a cererii pentru suport, recrutare și selecție în trimestrul al treilea și o creștere cu până la 40% în trimestrul al patrulea”, mai spune Eugen Saulea.

La nivelul general al pieței, de la începutul acestui an, cele mai multe comenzi din zona de retail au venit pentru pozițiile de picker. Comerțul online reprezintă o nișă pe care o vizează toți marii retaileri pentru o dezvoltare accelerată pe termen scurt și mediu. Anul 2021 aduce o constantă în ceea ce privește comenzile online, variațiile de volume fiind nesemnificative de la o lună la altă. Chiar dacă măsurile de relaxare au făcut posibilă deplasarea în locațiile de proximitate, pentru aprovizionarea zilnică, sistemul de comenzi online a rămas unul cu o pondere majoritară pentru aprovizionarea unei familii.

ESSA Group

Fondat în 2010 de antreprenorul Eugen Saulea, ESSA Group este astăzi unul dintre cei mai cunoscuți jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară. În 2020, grupul a raportat afaceri de 15 milioane de euro, în creștere ușoară față de anul anterior. Printre serviciile din portofoliul companiei se numără: recrutarea şi plasarea de forţă de muncă, BTL şi evenimente, servicii management POSM (materiale de comunicare), call center şi merchandising . În prezent, ESSA oferă servicii în sistem leasing şi outsourcing pentru peste 30 de clienţi, furnizori şi producători, dar şi pentru marile lanţuri de retail precum Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro Cash & Carry, Mega Image.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te gratuit la newsletter

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *