Cushman & Wakefield: Centrele comerciale din România sunt printre cele mai noi din Europa

România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, în condițiile în care 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimii 10 ani, față de o pondere de doar 38% la nivelul Europei, potrivit unei analize a Cushman & Wakefield.

comercialeAstfel, dintr-un stoc existent de malluri (fără retail park-uri și galerii comerciale) de aproape 2,1 milioane de metri pătrați, aproape 1,7 milioane de metri pătrați au fost livrați în perioada 2007 – 2016.

În acest clasament, România este depășită de Bulgaria și Serbia, care de asemenea intră în categoria piețelor emergente din ultimii zece ani, în timp ce piețele mature, precum Germania, Franta și Marea Britanie, se află în partea inferioară a topului, în condițiile în care mai puțin de 20% din stocul comercial al acestor țări a fost construit în ultimii zece ani, potrivit unei analize a Cushman & Wakefield.

Anul trecut, pe piața europeană au fost finalizate centre comerciale cu o suprafață închiriabilă de 4,5 milioane de metri pătrați, în scădere cu 6% față de 2015. România, cu livrări de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat la nivel european.

În Europa Centrală și de Est (ECE), livrările de centre comerciale au scăzut cu 17% în 2016, după un declin de 11% în 2015. Activitatea puternică de dezvoltare din ultimii zece ani a dus la o creștere semnificativă a densității centrelor comerciale în multe dintre capitalele regiunii. Praga, București și Budapesta sunt excepțiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densității din Europa Centrală și de Est.

Rusia continuă să fie cea mai mare piață de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa Centrală și de Est, în ciuda faptului că livrările de 1,2 milioane de metri pătrați realizate în 2016 au fost la cel mai scăzut nivel din 2005.

În 2016, Europa de Vest a înregistrat o creștere de 15% a livrărilor de centre comerciale. Franța a fost din nou cea mai activă țară din această regiune și va continua să fie activă și în viitor, datorită încrederii consumatorilor și a brandurilor internaționale intrate pe piață. Italia și Spania au înregistrat o creștere puternică în anul 2016, în timp ce activitatea de dezvoltare în regiunea Benelux a fost robustă, fiind finalizate proiecte „cheie”, precum Docks Bruxelles. Activitatea de dezvoltare în Marea Britanie a scăzut cu 17% față de anul precedent.

În viitor, ne așteptăm ca dezvoltatorii să se orienteze către zonele în care există o densitate scăzută a stocului de centre comerciale, cheltuieli de consum ridicate și riscuri reduse sau stocul existent a ajuns la maturitate și are nevoie de îmbunătățiri, reamenajari sau extinderi.

În ultimii ani, concurența puternică din partea altor segmente de comerț cu amănuntul și schimbarea comportamentului consumatorilor au obligat proprietarii centrelor comerciale să caute modalități de a se diferenția prin oferta lor. Creșterea cumpărăturilor on-line și progresul tehnologic creează provocări, dar și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale, în condițiile în care cumpărătorii caută să-și sporească experiența de cumpărături fizice cu o experiență socială / de petrecere a timpului liber. Activitatea de dezvoltare se concentrează din ce în ce mai mult pe noile formate, cu o prezență mai puternică a operatorilor din industria alimentară și a băuturilor, de petrecere a timpului liber și de divertisment, pentru a spori traficul și timpul petrecut în centrul comercial.

Cushman & Wakefield a identificat cele mai noi tendințe în rândul centrelor comerciale din Europa, care vor avea un impact puternic asupra dezvoltării pieței în viitor:

  1. Extinderile centrelor comerciale existente
  2. Transformarea centrelor comerciale în spații sociale multifuncționale
  3. Creșterea importanței ofertei de cafenele și restaurante
  4. Divergența centrelor comerciale: proiecte regionale vs. locale
  5. Convergența elementelor omnichannel
  6. Creșterea centrelor comerciale care adoptă concepte și formate noi
  7. Dezvoltarea sau transformarea unor centre comerciale în proiecte cu destinație mixtă
  8. Tehnologie

Cushman & Wakefield este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, ajutându-și clienții să transforme modul în care oamenii lucrează, cumpără și trăiesc. Cei 43.000 de angajați ai companiei din mai mult de 60 de țări furnizează perspective locale și globale, reușind să creeze o valoare semnificativă pentru proprietarii și investitorii din întreaga lume. Cushman & Wakefield se poziționează printre cele mai mari firme care oferă servicii imobiliare, având venituri de 5 miliarde de dolari în cadrul serviciilor principale ale companiei: închirieri, gestionarea activelor, piețe de capital, administrarea proprietăților (numit C&W Services), servicii globale de administrare, gestionarea investițiilor (numit DTZ Investors), servicii de proiect și de dezvoltare, reprezentarea chiriașilor, evaluare și consultanță.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,867 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Retail » Cushman & Wakefield: Centrele comerciale din România sunt printre cele mai noi din Europa
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: