1. Discounterul
Formatul de tip discount rămâne fără echivoc o „afacere” europeană dar înregistrează creşteri pe toate continentele. În Europa cota de piaţă al acestui format a ajuns în 2010 la 10,41% faţă de 9,27% cât era în 2005, iar în 2015 va fi de 11,5%, conform unui studiu realizat de Planet Retail, prezentat la evenimentul Romania Retail Summit 2011 de Matthias Queck, Research Director Planet Retail.
În Europa este frapant faptul că prezenţa discounterilor este limitată doar în Europa Centrală şi de Vest, cu creşteri constante ale cotei de piaţă. În 2015 cota de piaţă a discounterilor din Europa de Vest era de 11,47%, în 2010 de 13,46%, iar în 2015 va fi de 14,99%, conform Planet Retail.
Europa Centrală va prinde din urmă Occidentul, deoarece există în continuare potenţial semnificativ de creştere, iar anumite pieţe din Europa de Vest se îndreaptă spre saturare. Conform aceleiaşi publicaţii, în 2015 cota de piaţă a discounterilor din Europa Centrală era de 4,15%, în 2010 de 7,42%, iar în 2015 va fi de 11,89%.
În Europa de Est, ce cuprinde şi fosta Uniune Sovietică, nu se înregistrează nicio creştere relevantă, iar în unele zone nici măcar prezenţa unor discounteri. Aici în 2005 nu exista niciun discounter, în 2010 cota de piaţă era la cota 0,02%, iar previziunile Planet Retail sunt de 0,03% cotă de piaţă în 2015.
Cum arată top 10 pieţe după cota de piaţă a formatului discouter:
1. Norvegia 39,3%
2. Germania 38,1%
3. Danemarca 25,0%
4. Austria 24%
5. Belgia 16,9%
6. Slovenia 14,2%
7. Olanda 12,9%
8. Polonia 12,4%
9. Cehia 12,0%
10. Elveţia 11,5%
….
USA 1,7%
După cum era de aşteptat în pieţele din ţările în curs de dezvoltare discounterii au cea mai rapidă creştere, de cele mai multe ori datorită planurilor ambiţioase de expansiune ale unui singur retailer, aşa cum e cazul României şi Bulgariei unde a intrat de curând discounterul Lidl. Iată situaţia celor mai rapide creşteri ale pieţii de discount, după cota de piaţă, conform Planet Retail:
La nivel de retailer, grupurile germane Aldi şi Schwarz Group conduc detaşat în top 10 discounteri, după vânzări:
În pofida crizei economice globale, discounterii s-au luptat pentru a-şi extinde operaţiunile în cât mai multe pieţe. Îmbunătăţirea şi extinderea fenomenului de private label, precum şi creşterea activităţii promoţionale ale formatelor concurente au făcut viaţa mai grea discounterilor. Aşteptata inflaţie a preţurilor la produsele alimentare şi redresarea economică ar putea ajuta discounterii să revină pe calea creşterii economice şi să reducă presiunea preţurilor asupra concurenţei şi a furnizorilor.