Consiliul Concurenței a analizat impactul preluării rețelei Plus de către Lidl

Cota de piaţă a grupului Schwarz (care operează reţelele Kaufland şi Lidl) în România se situa între 25% – 50% în unele zone din ţară, în 2012, după doi ani de la preluarea efectivă a reţelei Plus de către Lidl, este una dintre concluziile analizei Consiliului Concurenţei privind impactul acestei tranzacţii asupra pieţei de retail.

IMG-1633Preluarea reţelei Plus (103 magazine) de către Lidl a fost autorizată de autoritatea de concurenţă în noiembrie 2010. La momentul achiziţiei, grupul Schwarz, din care face parte Lidl, activa în România prin intermediul Kaufland. În urma analizei tranzacţiei, Consiliul Concurenţei a identificat 16 pieţe locale pe care Kaufland şi Plus înregistrau cote de piaţă cumulate de peste 15% , pe 5 dintre acestea depăşeau 30%, ajungând chiar la 45%.

Atât Lidl, cât şi Kaufland au deschis magazine noi în zonele analizate, ceea ce înseamnă că o parte a creşterii cotelor de piaţă se datorează creşterii organice a grupului. În alte cazuri cota cumulată a Kaufland şi Lidl a scăzut. De această dată, scăderea s-a datorat deschiderilor multiple de magazine ale concurenţilor.

Toate pieţele analizate înregistrează intrări de noi concurenti şi extinderea celor deja existenti. De exemplu, în Râmnicu Valcea, lanţurile locale (Annabella, Diana şi Euromarket) au ajuns la o cotă cumulată de cca. 23% din piaţă în anul 2012. De asemenea, anii 2011 – 2012 au marcat şi iesirea unor concurenţi de pe piata: Interex şi Minimax Discount în totalitate, iar Carrefour Market a ieşit de pe unele piete.

Un alt aspect analizat de Consiliul Concurenţei este cel al preţurilor de achiziţie de la producători/importatori. Evoluţia preţurilor medii de achiziţie ale Lidl şi Kaufland a fost comparată cu evoluţia preţurilor de achiziţie ale concurentilor şi anume: Real, Auchan, Carrefour, Penny, Profi şi Cora. Atât Kaufland, cât şi Lidl au înregistrat creşteri ale preţurilor de achiziţie, menţinând, însă trendul pieţei. Deşi grupul a înregistrat o creştere a cotei pe piaţa de achiziţii, acesta nu a fost în pozitia care să îi permită să-şi manifeste o putere sporită de cumpărare în relaţia cu furnizorii.

De asemenea, Consiliul Concurenţei a analizat şi comportamentul retailerului Kaufland, pre- şi post- preluare a reţelei Plus. Astfel, s-a constatat că în aprox. 94% din cazuri prețurile Kaufland au evoluat în mod similar cu cele ale concurenţilor. Tranzacţia nu a condus la creșteri generalizate de prețuri ale Kaufland, situația care se întâlnește mai des fiind chiar de scădere a prețurilor. De exemplu, se poate mentiona situatia preturilor de vanzare a produsului „carne de porc”. Preţurile aplicate de Kaufland la acest produs au scăzut pe 4 pieţe din 5 analizate.

Consiliul Concurenţei a analizat şi evoluţia preţurilor pe anumite categorii de produse comercializate de Lidl.

Preturile medii aplicate de Lidl au urmat, în general, trendul pieţei şi al concurenţilor din zonă. Tendinţa generală a Lidl a fost una de scădere de la un nivel superior al preţului aplicat de Plus, înaintea realizării operaţiunii. Mai mult, pe majoritatea categoriilor analizate şi pe majoritatea pieţelor geografice, preţul mediu aplicat de Lidl a scăzut, în anumite situaţii chiar sub cel al concurenţilor sau cel aplicat de Kaufland. Doar în ceea ce priveste categoriile ulei, pâine şi lapte, preţurile medii au înregistrat creşteri pe toată perioada analizată, dar aceste creşteri au fost constatate în toate lanţurile de magazine analizate.

Vânzarile de marcă proprie în total vânzări (exprimate cantitativ) ajung la peste 50% în ţări ca Spania şi Elveţia, peste 40% in Marea Britanie, Belgia şi Portugalia, în timp ce în România se situează in jurul valorii de 12%.

Analiza Consiliului Concurenţei asupra vânzărilor în cele mai mari lanţuri de magazine a reliefat faptul că Lidl se află pe primul loc în topul retailerilor cu cele mai mari vânzari de marcă proprie.

În cazul Lidl, vânzările de marcă proprie au reprezentat, odată cu momentul intrării pe piaţa din România, o prioritate. Mărcile proprii prezente în lanţul Lidl sunt furnizate atât de producători români, cât şi din import (preponderent ţări ale Uniunii Europene). Furnizorii români sunt majoritari pe categoriile carne, ouă, ulei, în timp ce pe categoriile lactate şi mezeluri predomină produsele din import. De asemenea, şi pe rafturile Kaufland sunt comercializate mărci proprii, ponderea celor furnizate de producători români fiind mai mare decât în cazul Lidl.

Analizând evoluţia ponderii mărcii proprii în cazul vanzarilor Lidl se constată că aceasta s-a dublat în perioada 2010 – 2012 (perioada preluarii Plus de catre Lidl).

Categoria mărcilor proprii este o problemă de interes pentru Consiliul Concurenţei, care va continua să monitorizeze evoluţia acesteia în contextul actual al unei pieţe de retail în continuă creştere şi schimbare.

Părerea ta despre revista retail-FMCG.ro contează pentru noi. Te rugăm să completezi acest chestionar şi să ne dai un feed-back. Durează doar 30 de secunde. Mulţumim!

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

În perioada noiembrie – decembrie 2013, campaniile de publicitate de pe site-ul retail-FMCG.ro au discounturi semnificative. Dacă doriți o estimare a costurilor pentru campania dvs. pe site-ul retail-FMCG.ro, accesaţi pagina de Publicitate.

Pentru un conținut unic, accesați AICI secțiunea Premium.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *