Beneficiile tehnologiilor Big Data și Cloud pentru retail: Marian Sîmpetru, Managing Partner eSolutions

Ultimii ani au ilustrat realitatea că la nivelul întregii industrii de retail & FMCG s-a impus un model operațional care accentuează rolul tehnologiei, aceasta migrând de la suport pentru business-uri la impact în strategie, făcând diferența dintre profit și pierdere și dintre cotele de piață ale celor care investesc și ale celorlalți jucători. Contextul pandemic a accelerat această tendință, iar transformarea digitală a arătat ani de creștere într-unul singur, în strânsă aliniere cu nevoile în schimbare ale companiilor.

Datele reprezintă nu doar o resursă valoroasă, ci un adevărat combustibil în evoluția economică. Nimic din ceea ce ilustrează transformarea digitală nu ar fi posibil fără date și tehnologiile care ne permit să le înțelegem, interpretăm și valorificăm la adevăratul lor potențial. Mai mult, odată cu pandemia și noile provocări și nevoi de business, modelul strategic al fiecărei companii evidențiază oportunitatea uriașă pe care o aduc tehnologiile de big data în transformarea operațiunilor și proceselor decizionale odată cu integrarea accelerată a digitalizării.

Marian Sîmpetru, Managing Partner eSolutionseSolutions, o companie românească de tehnologie, care dezvoltă soluții integrate, complexe și sigure, cu accent pe îmbunătățirea proceselor de afaceri care stau în spatele software-ului, este unul dintre creatorii de tehnologie care a înțeles foarte bine acest context și care construiește, implementează și dezvoltă soluții Big Data pentru verticale cheie ale pieței, inclusiv sectorul de retail & FMCG, utilizând arhitecturi de microservicii pentru aplicații stabile și scalabile.

Despre beneficiile tehnologiilor Big Data și Cloud pentru retail am stat de vorbă cu Marian Sîmpetru, Managing Partner eSolutions (foto).

Gândim rezolvări tehnologice pentru retail de aproape 15 ani

Ne bucurăm că am avut ocazia să implementăm proiecte de acest tip în retail, una dintre zonele care au arătat o nevoie evidentă. Gândim rezolvări tehnologice pentru retail de aproape 15 ani, iar acum suntem în punctul în care, cu ajutorul soluțiilor bazate pe noile tehnologii din zona big data sau algoritmi de inteligență artificială, se poate optimiza activitatea din orice tip de magazin sau rețea de magazine, conducând la creșterea profitului și diminuarea costurilor operaționale.

Proiectele noastre presupun atât implementări de platforme de Big Data în Cloud sau On-Premise, dar și produse de tip SaaS, bazate pe algoritmi de AI (inteligență artificială) și Machine Learning, care rezolvă provocări ale industriei, precum: automatizarea implementării politicilor de preț, analiza concurenței, prognozarea cererii, conducând la o gestionare optimă a stocurilor, sau recomandări inteligente de shopping pentru clienți. Desigur, preocupările și nevoile diferă în funcție de tipul retailerului.

Valorificarea datelor disponibile

De exemplu, jucătorii din retailul brick & mortar se concentrează mai degrabă pe îmbunătățirea proceselor operaționale, prin implementarea de soluții complexe, peste platformele de big data, care devin surse unice de date operaționale. În implementările noastre, îi ajutăm pe retaileri să valorifice datele pe care le au la dispoziție, având ca obiectiv eficientizarea operațiunilor companiei. O astfel de platformă de big data centralizează informații despre stocuri, prețuri, vânzări, promoții, comenzi, din toate magazinele și depozitele.

Când vorbim despre lanțuri de retail, fluxurile de date procesate într-o zi sunt uriașe. Astfel, se asigură accesul la date, în timp real, pentru întregul ecosistem de aplicații, conducând la eficientizarea și simplificarea proceselor interne, în special prin scăderea timpilor de procesare a datelor. Jucătorii mari au investit și au inclus în strategiile lor aceste direcții dinainte de a fi dictate de nevoi specifice contextului pandemic pentru că au înțeles că insight-urile și concluziile pe care le pot avea din datele deținute pot crea valoare.

Platforma de Big Data On-Premise, dezvoltată pentru unul dintre cele mai mari grupuri de retail

Un exemplu la care voi face referire este platforma de big data on-premise pe care am dezvoltat-o pentru unul dintre clienții noștri, un grup de retail de top la nivel european. O companie de retail aflată în expansiune are un volum de date în creștere permanentă, în strânsă aliniere cu noile deschideri, are informații care îi parvin pe canale diferite și generate de sisteme eterogene, are nevoie de date în timp real, făcând dificilă asigurarea consistenței datelor și vizibilității asupra acestora.

Cea mai bună soluție pentru a răspunde acestor nevoi, dar și pentru rezolvarea nevoii de centralizare, prelucrare și transmitere a unui volum uriaș de date inconsistente este implementarea unei platforme de Big Data, într-o construcție în care orice componentă să poată scala orizontal pentru nevoi noi ale business-ului sau în funcție de cum evoluează tehnologia, oferind, bineînțeles, disponibilitate și acces rapid la date, dar și posibilitatea de a adăuga permanent noi funcționalități și fluxuri. Aceasta devine un “single point of truth”, facilitând și o abordare standardizată a canalelor, pentru o strategie omnichannel coerentă.

Câteva cifre

Încerc să dau o imagine a ceea ce înseamnă rezultate într-un astfel de proiect. În cazul platformei de big data la care făceam referire mai sus, colectăm informații despre 500.000 de produse unice (inclusiv cele care nu mai sunt active) din peste 400 de magazine, datele fiind actualizate și servite către alte aplicații aproximativ în timp real.

Sunt agregate 35 de milioane de înregistrări care redau imaginea fiecărui produs (stoc, preț, atribute, promoții etc.) din toate magazinele. Fluxurile de date procesate într-o zi depășesc 10 miliarde de înregistrări.

Astfel, platforma contribuie la eficientizarea și simplificarea proceselor interne, asigurând accesul la date, în timp real, întregului ecosistem de aplicații al retailerului, devenind sursă unică de date operaționale. Pentru clienți, întregul proces se traduce, între altele, în îmbunătățirea experienței de cumpărare atât în magazine, cât și prin intermediul platformei de eCommerce și serviciilor de livrare produse.

retail

The big picture in the Big Data Technology

Analizând tendințele globale, vom observa că utilizarea tehnologiilor de big data avansează alături de adopția accelerată de cloud, o direcție dominantă în ultimii ani, demonstrată de evoluția principalilor furnizori din piață (Amazon, Microsoft, Google) cu afaceri în creștere trimestrială de 45% (aproximativ 30 miliarde USD în Q4 2021), dar și de estimările analiștilor care vorbesc deja despre o piață de 150 miliarde USD.

Gartner consideră platformele cloud native vitale și strategice pentru business în următorii 3-5 ani, iar McKinsey previzionează că 70% dintre companii vor folosi platforme hybrid-cloud sau multi-cloud, cu ajutorul cărora datele și procesele pot fi gestionate în cloud, tendința permițându-le companiilor să-și mărească viteza și agilitatea într-un mediu sigur, în timp ce își scad costurile și complexitatea.

Într-un astfel de context impredictibil și dinamic, vorbim despre necesitatea regândirii implementărilor tradiționale, despre o altfel de utilizare a infrastructurii care presupune procese automate, actualizări frecvente și, în general, arhitecturi agile care răspund schimbărilor digitale accelerate, iar shift-ul se face către cloud computing.

O platformă Big data în Cloud, care optimizează și eficientizează procesele de analiză și raportare

Voi continua seria exemplelor cu un alt proiect în această zonă a retailului, o platforma de big data în cloud, ce are scopul de a simplifica și democratiza accesul la date, astfel încât clientul să își poată optimiza și eficientiza procesele de analiză și raportare.

Provocarea majoră a fost de a realiza o implementare care să reprezinte un format unitar la nivel de grup și să poată fi replicată în toate țările și care să permită implementarea ușoară de noi algoritmi de machine learning și inteligență artificială, pentru a servi unei mai bune dimensionări și, implicit, eficientizării campaniilor promoționale.

Ulterior, o astfel de platformă poate reprezenta baza pentru noi algoritmi care să fundamenteze politicile de preț, fidelizare, personalizare sau aprovizionare.

Ca rezultate, avem o platformă de big data dezvoltată 100% în Google Cloud folosind tehnologii specifice, model distribuit de toate entitățile din grup, cu informații share-uite rapid și simplu în toate regiunile. Aceasta prelucrează și gestionează milioane de înregistrări pe zi din principalele surse de date ale retailerului.

Analiza acestor date poate contribui la identificarea tiparelor de interacțiune, segmentarea clienților și eficientizarea campaniilor gândite pe baza acestor insight-uri. Acțiunile viitoare includ implementarea de surse noi de date și noi algoritmi pentru prelucrarea propriu-zisă a informațiilor.

eSolutions

Cu o experiență de 20 de ani în dezvoltarea de software, eSolutions este o companie de tehnologie, care dezvoltă soluții integrate, complexe și sigure, cu accent pe îmbunătățirea proceselor de afaceri care stau în spatele software-ului. Pionieri în implementarea de proiecte de Big Data pe piața locală, eSolutions are o echipă de peste 100 persoane și un portofoliul care include sute de aplicații și produse personalizate. eSolutions organizează cursuri specializate încă din 2005, iar în 2016 a creat creat o nouă divizie, ca urmare a cererii ridicate: eSolutions Academy.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

2performant.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *