Provocarea deșeurilor alimentare din întreg lanțul de aprovizionare: creșterea sustenabilității și reducerea costurilor

La nivel mondial 1.3 miliarde tone de alimente sunt aruncate în fiecare an. Astfel, se irosesc nu doar resurse valoroase ci și bani. Potrivit Consiliului Uniunii Europene, pierderea de alimente și deșeurile alimentare au costat economia mondială 840 miliarde euro1. La nivelul Uniunii Europene, apar 88 milioane de tone, ceea ce corespunde unei pierderi de 143 miliarde de euro.

Testo

În timp ce lipsa infrastructurii se face în principal vinovată pentru alterarea alimentelor în țările în curs de dezvoltare și în țările cu limite asociate, principala cauză în țările industrializate o reprezintă consumatorul final. Acest lucru este demonstrat și de cifrele din Germania. Cu cât lanțul de distribuție se apropie de clientul final, cu atât mai multe alimente sunt irosite. În mod concret, aceasta înseamnă că 61% din pierderi se produc în timpul transportului de la producător către angrosist, în timp ce clientul final contribuie cu 39% la cantitatea totală de deșeuri alimentare.

Deșeurile alimentare în distribuția alimentelor

Deșeurile alimentare și pierderile alimentare sunt, de asemenea, o problemă în comerțul cu ridicata și cu amănuntul. Studiile au plasat cantitatea de alimente irosite în comerțul alimentar german la 2,575 milioane tone. 90% din această cantitate poate fi evitată.

Comerțul cu ridicata și cu amănuntul, în special lanțurile de magazine, joacă un rol important în contribuția la scăderea deșeurilor alimentare prin măsuri centralizate. Pe lângă aceasta, ca interfață pentru consumatorul final, comerțul poate genera conștientizarea clienților cu privire la problema risipei de alimente, fiind un exemplu pentru aceștia.

Testo

Deșeurile alimentare și cauze

Pierderile din distribuție sunt aproape întotdeauna evitabile, deoarece majoritatea produselor sunt încă sigure pentru consum. De puține ori se întâmplă ca motivele pierderilor să se regăsescă în restricțiile tehnologice. Cauza principală a acestor pierderi este mixul dintre marketing și așteptările consumatorilor.

Aceasta înseamnă că majoritatea consumatorilor se așteaptă ca alimentele să îndeplinească un standard ridicat de prospețime, disponibilitate, aspect vizual și textură, în timp ce anumite măsuri de marketing continuă să intensifice aceste așteptări.

Reducerea deșeurilor alimentare

Reducerea pierderilor de produse alimentare este profitabilă din trei puncte de vedere:

•   Economie de costuri

Rentabilitatea este ridicată de-a lungul întregului lanț de aprovizionare cu valoare adăugată, de la producător, prin distribuție la consumatorul final, deoarece mărfurile cumpărate și plătite sunt re-vândute sau consumate integral.

•   Protejarea resurselor

Evitarea deșeurilor alimentare reduce presiunea asupra resurselor climatice, de apă și pământ – cu efecte considerabile: o reducere a deșeurilor alimentare cu 50% duce deja la o scădere a gazelor cu efect de seră de aproximativ 37%2

•   Combaterea foametei

Minimizarea pierderilor din distribuție înseamnă că există o cantitate mai mare de alimente disponibile pe piața mondială, adică mai multe persoane pot fi hrănite din mărfurile produse

Donarea de alimente

O posibilitate importantă pentru creșterea sustenabilității și o contribuție semnificativă în societate o reprezintă donarea de alimente. Alimentele care nu mai pot fi vândute sunt o parte integrantă a proiectelor umanitare, cum ar fi băncile de produse alimentare pentru persoanele cu venituri mici.

În plus, o donație către o unitate socială (de exemplu, grădinițe, case de bătrâni, cluburi sportive) aduce avantaje nu doar celor care beneficiază de o masă gustoasă, ci susține și imaginea companiei donatoare. Din acest motiv, companiile ar trebui să se gândească la posibilitățile pentru o distribuție responsabilă social a alimentelor.

Reciclarea responsabilă

Produsele care nu mai sunt potrivite pentru consumul uman ar trebui sortate și colectate selectiv. În contextul reciclării responsabile, ele pot fi utilizate în continuare ca furaje pentru animale, compost sau pentru recuperarea energiei.

Exemplele demonstrează: reducerea deșeurilor alimentare printr-o distribuție echitabilă și reciclarea conștientă au un impact major asupra sustenabilității și în asigurarea alimentelor suficiente pentru o populație mondială în creștere. Economiile de costuri și beneficiile de imagine fac ca prin minimizarea pierderilor din distribuție să se creeze o situație de câștig total.

Testo

Motive pentru minimizarea deșeurilor alimentare: ce spun părțile interesate

Care sunt cu adevărat factorii determinanți pentru companii, orașe sau țări să reducă risipa de alimente? Datele colectate arată clar faptul că există motive economice solide care pot stimula reducerea pierderilor și deșeurilor alimentare. Într-un studiu3, Hanson și Mitchell au examinat aproximativ 1.200 de bussinesuri din 17 țări, precum și peste 700 de companii reprezentative pentru sectoare diferite. Companiile activau în sectoare precum producția de alimente, retail alimentar (rețele de magazine alimentare), industria ospitalității (de exemplu, hoteluri și facilități de recreere) și servicii alimentare (de exemplu, cantine și restaurante).

Rezultatele vorbesc de la sine: după ce au investit în reducerea deșeurilor alimentare, 99% dintre companii au reușit să obțină un randament pozitiv al investițiilor. Hotelurile, restaurantele, cantinele și retailerii de produse alimentare au ajuns chiar la un raport între 5:1 și 10:1. Aceasta înseamnă că, pentru fiecare euro investit în reducerea pierderilor și deșeurilor de alimente, s-au obținut până la 10€.

Reducerea deșeurilor alimentare poate fi considerată și o investiție profitabilă

Aceste cifre arată că reducerea deșeurilor alimentare poate fi considerată și o investiție profitabilă. Cu toate acestea, nu există doar rațiuni economice care motivează reducerea risipei alimentare. Există, de asemenea, o listă întreagă de factori nefinanciari determinanți, printre care:

•   Responsabilitatea asigurării aprovizionării cu alimente;

•   Reglementările privind managementul deșeurilor;

•   Creșterea sustenabilității;

•   Consolidarea relațiilor între părțile interesate;

•   Conștientizarea unei responsabilități etice;

• Îmbunătățirea imaginii și publicitatea

Deși aceste aspecte pot fi cuantificate doar cu mare dificultate în ceea ce privește valoarea lor în numerar, o analiză calitativă a conversațiilor relevă că acestea sunt motive cruciale și factori determinanți pentru ca țările și întreprinderile să inițieze reducerea deșeurilor alimentare.

Reducerea pierderilor și a deșeurilor alimentare cu ajutorul sistemului digital de management al calității de la Testo

Pierderile și deșeurile alimentare din lanțul de aprovizionare pot fi diminuate și prin intermediul unui sistem digital de management al calității.

Testo, un jucător important în managementul digital al calității pentru siguranța alimentelor, propune oroducătorilor din industria alimentară, retailerilor alimentari, restaurantelor și companiilor din întreg lanțul de aprovizionare, o soluție digitală integrată, un sistem care optimizează procesele aferente asigurării calității și sporește siguranța alimentară, prospețimea și calitatea produselor.

Acest sistem digital de management (SMC) al calității în care datele nu se mai colectează pe hârtie, ci prin intermediul listelor de verificare digitale, majoritatea verificărilor sunt complet automatizate, iar operatorii sunt ghidați în realizarea verificărilor și sprijiniți cu module de training, facilitează o metodă de  Management prin excepție.

În plus, utilizatorii unui astfel de sistem beneficiază de:

  • Răspuns mai rapid la schimbări
  • Implementarea intuitivă a noilor măsuri
  • Procese fluide grație automatizării
  • Colectarea digitală a datelor pentru mai multă transparență
  • Auditarea la distanță simplificată

Testo

Testo, expert în tehnologia de măsurare, lider pe piața mondială a tehnologiei de măsurare portabilă și un jucător important în managementul digital al calității pentru siguranța alimentelor, are o experiență de 60 de ani pe piața de profil. Brandul Testo este unul recunoscut pe plan internațional, iar deschiderea filialei din România în 2011 a reprezentat un pas natural în evoluția companiei. Testo România este prezentă pe piața românească atât prin cele două birouri din Cluj-Napoca și București cât și prin partenerii de distribuție din toată țara.

Surse

1Rat der Europäischen Union (2016), Schlussfolgerungen des Rates: Lebensmittelverluste und Lebensmittelverschwendung, 10730/16, Juni 2016

2Brian Lipinski, Clementine O’Connor & Craig Hanson (2016), SDG Target 12.3 on Food Loss and Waste: 2016 Progress report, September 2016

3Craig Hanson & Peter Mitchell (2017), The Business Case For Reducing Food Loss and Waste – A report on behalf of Champions 12.3, März 2017


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

2performant.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *