Ce putem face pentru a îmbunătăți sistemul de gestionare a deșeurilor de ambalaje și a scoate România din coada clasamentului european?

Deșeurile de ambalaje reprezintă o resursă valoroasă care permite recuperarea materialelor, dacă este respectat procesul corect de separare și sortare. Ambalajul, în sine, poate avea potențialul de a crește eficiența resurselor. În schimb, în România crește, din păcate, cu o viteză mai mare generarea și cantitatea de deșeuri acumulate și nevalorificate, risipite. În acest sens, este nevoie de o schimbare de paradigmă pentru că deșeurile sunt o materie secundară ce poate fi recuperată și valorificată într-un procent mult mai mare decât se face astăzi. Acest proces este îngreunat, însă, de provocări ce țin de infrastructura sistemului din România, interpretarea metodologică a legislației, dar și de conștientizarea și educarea la nivel național. De aceea, un rol important îl au OIREP-urile, adică acele companii care au logistica și fluxurile necesare să preia răspunderea producătorilor, inclusiv din industria FMCG, pentru colectarea și valorificarea deșeurilor de ambalaje generate de aceștia.

deșeurile de ambalaje

Context

La nivel national ne confruntăm cu un grad foarte redus de colectare selectivă.

Conform Raportului de ţară privind evaluarea din 2019 a punerii în aplicare a politicilor de mediu ale UE (EIR), întocmit de Comisia Europeană, România reciclează doar 14% din cantitatea totală de deșeuri, ținta asumată de țară pentru 2020 fiind de 50%. În același timp, aproape 70% din cantitatea de deșeuri generată este depozitată la gropile de gunoi.

În topul țărilor din UE, Romania se află pe locul 26 din cele 27 de țări membre în ceea ce privește procentul de reciclare, fiind „depășiți” doar de Malta, cu 6,5%. Romania este departe de a se situa pe acelaşi nivel cu alte țări din Uniunea Europeană, media ratei deșeurilor reciclate fiind de 47,2% în 2018, cea mai mare rată a reciclării deșeurilor fiind în Germania, de 67,3%.

Gestionarea corectă a deșeurilor de ambalaje este imperios necesară în condițiile în care materialele nereciclate sunt practic resurse risipite (pierderi în lanțul economic), dar și poluează (în cazul deșeurilor din plastic, gradul de poluare a atins cote epidemice).

Pentru a adăuga perspectiva domeniului din punct de vedere economic, piața natională a ambalajelor este estimată la aproape 890 milioane euro anual. Din punct de vedere cantitativ, pe piața locală se introduc anual peste 1,8 – 1,9 milioane de tone de ambalaje, dintre care mai puțin de 15% sunt realizate din materiale biodegradabile, ceea ce înseamnă o obligație de reciclare de aproximativ 1.1 – 1.2 milioane de tone de deșeuri în fiecare an.

„Plătești pentru cât arunci”

Colectarea separată a deșeurilor a devenit obligatorie în România. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2019, este obligatorie implementarea sistemului „Plătești pentru cât arunci”, iar taxele pentru gunoiul depozitat la groapă au crescut de la 30 lei/tonă în 2019, la 80 lei/tonă în 2020.

Creșterea prețului pentru depozitare reprezintă o inițiativă care își propune încurajarea colectării separate și valorificarea materialului reciclabil. În țări precum Austria, Anglia sau Belgia există taxe de depozitare de până la 160 de euro pe tonă, de care sunt strâns legate ratele de reciclare de până la 63% raportate de către aceștia.

Sistemele de taxare, responsabilizarea producătorilor și educarea consumatorilor sunt factori care pot influența rata de reciclare și implicit reduce nivelul de poluare al țării.

Îndeplinirea obiectivelor de țară este un efort susținut și continuu, iar soluția oferită de către UE a trecut testul timpului în multe țări membre. Specialiștii europeni ne spun că singurul mod în care sistemul poate funcționa la parametrii optimi este prin responsabilizarea operatorilor economici, a autorităților locale și, nu în ultimul rând, a cetățeanului.

Poziția și rolul companiilor tip OIREP

OIREP-urile au rolul și capacitatea de a prelua răspunderea operatorilor economici – în cazul nostru producătorii din industria FMCG – și de a valorifica deșeurile ambalajelor puse pe piață de către aceștia.

În vederea gestionării cantităților de ambalaje puse pe piață la nivel național, operatorii economici au obligația de a raporta cantitățile de ambalaje si de a susține inclusiv financiar colectarea și valorificarea deșeurilor provenite din ambalaje cel puțin până la atingerea țintelor minime prevăzute în lege.

Dacă ar trebui să își îndeplinească individual țintele, un producător ar trebui să colecteze și să recicleze doar propriile ambalaje, ceea ce este un proces foarte dificil și costisitor. Din această perspectivă, avantajul de a lucra cu un OIREP este că acesta organizează și susține colectarea tuturor tipurilor de ambalaje, care sunt trimise spre reciclare, indiferent de producătorii de la care provin.

La nivel național sunt licențiate 13 astfel de companii care, în prezent, joacă un rol foarte important pentru România în atingerea țintelor de reciclare a deșeurilor de ambalaje. Prin activitatea acestora, există un grad mai mare de control asupra a ceea ce se întâmplă cu deșeurile.

Dacă sistemul de responsabilizare a operatorilor economici este deja implementat de ani buni, un pas în direcția corectă este responsabilizarea autorităților locale, dar și asigurarea finanțării acestora, care a fost legiferată în anul 2019. Este un început, însă nu poate avea sorți de izbândă decât dacă toți cei implicați acționează responsabil și-și asumă obligațiile avute.

GreenPoint Management, este o companie de tip OIREP (organizație care implementează răspunderea exstinsă a producătorului) care, potrivit raportului de sustenabilitate din 2019, a gestionat la nivel național 253.000 de tone de ambalaje introduse pe piață, cifră care o poziționează drept lider național în domeniul gestionării deșeurilor de ambalaje.

La ce ne putem aștepta în 2021

Anul 2021 vine cu măsuri care, implementate corect, pot scoate România din coada clasamentului european. Impactul imediat îl va avea implementarea SIATD (sistemul informatic prin care AFM își dorește să aibă acces în timp real la piața trasabilității deșeurilor de ambalaje). Este un sistem complex, dar atât de important într-un domeniu asupra căruia încă planează o umbră de neîncredere, mai ales în urma recentelor declarații ale ministrului Mediului, Mircea Fechet.

De asemenea, Consiliul European a anunțat introducerea taxei de 0,8 euro/kg de ambalaj de plastic pus pe piață și nereciclat începând cu anul 2021, ca parte a pachetului de măsuri de redresare economică post Covid-19, estimat la 750 miliarde euro pentru perioada 2021 – 2027. În acest moment tot ce știm este că, dacă ar fi să ne raportăm la datele anului 2019, impactul estimat al acestui mecanism asupra României, ca țară, este de aproximativ 142 milioane euro, rămânând ca autoritățile de la București să decidă cum să împartă responsabilitatea pentru acești bani.

Nu în ultimul rând, se fac pași importanți în direcția implementării unui sistem garanție-depozit la nivel național începând cu anul 2023, prin care fiecare dintre noi va lăsa o garanție de 50 de bani în momentul în care cumpără o băutura ambalată în sticlă, PET sau doză de aluminiu, bani pe care îi va recupera în momentul în care returnează ambalajul. Acest mecanism este foarte important pentru reciclatori, deoarece le asigură acestora materie primă de înaltă calitate, necontaminată, reducându-le astfel dependența de materialele din import (care, în momentul de față sunt mult mai curate decât cele din piața națională).

Cresterea gradului de colectare și reciclare prin transparentizarea activității OIREP-urilor

Toate aceste instrumente sunt menite sa crească gradul de colectare și reciclare prin transparentizarea activității OIREP-urilor (și capacitarea autorităților pentru a acționa în timp real), dar și responsabilizarea celorlalți actori de pe lanț. Prea mult timp, țintele României au fost atinse prin efortul exclusiv (sau preponderent) al producătorilor și importatorilor. Este momentul ca, atât cetățeanul, cât și autoritățile locale, să-și asume partea lor de răspundere și să susțină atingerea obiectivelor naționale.

Deși există incertitudine în piață cu privire la noile mecanisme ce urmează să fie introduse din ianuarie 2021, acestea vor avea efect asupra noastră, a tuturor, iar producătorii din industria FMCG și retailer-ii vor avea un rol important în asigurarea succesului lor. De asemenea, trebuie să ținem un ochi pe piețele comunitare mai mature și modul în care aceștia gestionează situația, tinand cont de trecerea obligatorie in urmatoarea perioadă la practici aferente unei economii circulare.

„În contextul actual, companiile de tip OIREP ar trebui să dezvolte parteneriate alături de companii pentru a înlesni implementarea acestor mecanisme, iar relația să fie una win-win. Prin resursele generate din astfel de relații putem avea o creștere în numărul și calitatea proiectelor menite să susțină dezvoltarea zonei de deșeuri din România.

Aceasta este viziunea adoptată de noi, la GreenPoint Management. În fiecare an, pentru a  îmbunătăți calitatea relațiilor de business, depunem eforturi nu numai pentru a furniza tarife sustenabile, dar și pentru a ne susține partenerii în implementarea viziunii acestora cu accent pe implementarea politicilor ce țin de economie circulară. Strategia de business pe 2021 este scrisă plecând de la aceste premise,” a declat Adela Lazăr, Președinte GreenPoint Management.

Contact

Pentru colectare deșeuri provenite de la ambalaje, companiile din industria FMCG pot contacta compania GreenPoint pe www.greenpoints.ro.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

2performant.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *