Discounterii și magazinele de proximitate au rămas cele mai atractive formate din retail

Discounterii și magazinele de proximitate au rămas cele mai atractive formate din retail; cum arată comerțul online văzut prin prisma comportamentului de cumpărare real al gospodăriilor; mărcile private depășesc pragul psihologic de 20%. Acestea sunt câteva dintre concluziile recentului studiu GfK Consumer Panels & Services cu privire la evoluția consumului casnic în contextul COVID-19.

retail

Credit foto: Shutterstock

După mai bine de 2 luni de pandemie, în care toate planurile începutului de an au fost puse în așteptare sau au căpătat un nou contur, ne aflam cu toții – de la consumatori la business-uri – în etapa în care începem să ne adaptam la noua normalitate. Ceea ce a început că o criza sanitara, a devenit acum o provocare economica majora, cu efecte vizibile asupra comportamentul consumatorilor romani.

Din punct de vedere macroeconomic, daca ne raportam la cele mai recente estimări oficiale, cel puțin momentan Romania a reușit să evite recesiunea. PIB-ul României a avut un avans de 2,7% în primul trimestru al acestui an, în timp ce PIB-ul UE a înregistrat un declin de 3,2% fata de perioada similara a anului trecut, cea mai mare scădere din 2019 și până acum. Totuși, această evoluție include doar primele săptămâni de criza. Fondul Monetar Internațional a revizuit previziunea pentru economia României de la +3,5% la începutul anului la minus 5%.

Discounterii și magazinele de proximitate au rămas cele mai atractive din retail

În tot acest timp, stresul impus de pandemie, insecuritatea financiara, creșterea nivelului șomajului sau scăderea veniturilor au condus la un declin brusc în ceea ce privește încrederea consumatorilor atât în Romania, cât și în întreagă Europa. În aprilie, nivelul de încredere a scazul cu mult sub media pe termen lung și a atins în decurs de numai o luna nivelul minim înregistrat în perioada recesiunii din 2009. În Romania, scăderea nivelului de încredere a consumatorilor vine în contextul optimist al începutului de an când s-a situat pentru prima data după mult timp peste media europeana.

În primul trimestru al anului, sub efectul panicii generate de pandemia de COVID-19, dar și a primelor masuri impuse de autorități, cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 14% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Stocurile făcute de romani s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantităților de bunuri de larg consum cumpărate. Nivelul inflației a scăzut ușor fata de primul trimestru al lui 2019, însă romanii au continuat să se îndrepte către segmente inferioare de preț.

Din perspectiva canalelor de cumpărare, daca înaintea restricțiilor de deplasare romanii s-au orientat către magazinele mari, după instaurarea acestor masuri au existat mai multe oportunități pentru comerțul de proximitate. Chiar și în contextul în care în Romania și hipermarketurile joacă în proximitate din perpectiva amplasării lor, magazinele mici moderne și discounterii au înregistrat cele mai mari creșteri în primul trimestru al anului din retail. Vânzările s-au majorat mult și în hipermarketuri și supermarketuri, în timp ce comerțul tradițional a înregistrat o creștere ceva mai moderata.

Comerțul online văzut prin prisma comportamentului de cumpărare real al gospodăriilor

Pe măsură ce romanii au intrat în autoizolare, iar restricțiile de deplasare au devenit mai stricte, nevoia de livrare la domiciului a crescut, ceea ce a creat o noua serie de provocări pentru retailerii alimentari. Comparativ cu alte piețe, în Romania comerțului online de bunuri de larg consum este încă într-un stadiu incipient și acoperă mai puțin de 1% din vânzări din cauza unui nivel redus de penetrare. Chiar și în acest context, 13% mai multe familii și-au făcut cumpărăturile de larg consum online în primul trimestru din acest an fata de primul trimestru al anului trecut. În plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achiziționat în mod repetat din online.

Mărcile private depășesc pragul psihologic de 20%

Un alt efect generat de pandemia de COVID-19 asupra retailului alimentar a fost consolidarea mărcilor private, un efect de altfel obișnuit în perioadele critice din punct de vedere economic. În primul trimestru al anului, mărcile private au castigat teren în fata mărcilor naționale și au ajuns să acopere 21% din vânzările totale de bunuri de larg consum. Romanii au cumpărat astfel de produse mai des decât anul trecut și au cheltuit sume mai mari la vizita în magazin. Vânzările de mărci private s-au majorat cel mai mult în magazinele moderne de proximitate și în discounteri.

Exemple de categorii în care mărcile private au reușit să își crească cel mai mult numărul de cumpărători sunt apa, vinul, șampania și băuturile spirtoase, dar și detergenții de rufe, produsele pentru curățenie, produsele de hârtie, produsele pentru bebeluși sau produsele pentru animalele de companie.

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *