Dorința de cumpărare, în România, este la nivelul maxim din septembrie 2008

În România, dorința de cumpărare este la nivelul maxim din septembrie 2008, conform rezultatelor studiului GfK privind climatul european de consum pentru primul trimestru din 2016.

Dorinta de cumparare-Mar2016

Asemenea majorității celorlalte țări europene, așteptările economice au scăzut și în România în primul trimestru al anului. Indicatorul a ajuns la valoarea de 3 puncte în luna martie, ceea ce reprezintă o scădere de 7 puncte în comparație cu luna decembrie, precum și o scădere de peste 19 puncte în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Această tendință descendentă este surprinzătoare, dat fiind faptul că economia a crescut cu 4,3%, respectiv 3,4% în cele patru trimestre ale anului 2015, în comparație cu aceleași perioade ale anului anterior. Ultima oară când consumatorii români au fost atât de pesimiști cu privire la perspectivele economiei a fost în octombrie 2014.

Șomajul a înregistrat doar o ușoară scădere în decursul ultimului an. Totuși, așteptările în ceea ce privește veniturile au crescut cu aproape 7% în primul trimestru al anului, atingând nivelul de 22 de puncte în luna martie. În consecință, consumatorii se așteaptă ca veniturile lor să își revină în următoarele câteva luni, fie ca rezultat al unor creșteri salariale directe, fie ca rezultat al scăderii ratei șomajului (deoarece numeroși oameni vor reveni în activitate).

Asteptari privind veniturile-Mar2016

În România, disponibilitatea pentru cumpărare a crescut semnificativ în acest trimestru, indicatorul crescând cu 11 puncte între decembrie și martie. Această creștere s-a concretizat în revenirea indicatorului în zona pozitivă a scalei, atingând aproape 4 puncte – cea mai înaltă valoare din septembrie 2008. Foarte probabil, decizia guvernului de a reduce TVA-ul cu 4 puncte procentuale începând de la 1 ianuarie 2016 a contribuit la acest rezultat. Totuși, consumatorii sunt încă departe de momentul în care vor cheltui banii pe produse și servicii scumpe, deoarece, în acest moment, marea lor majoritate abia dacă dispun de fondurile necesare traiului zilnic.

Asteptari privind economia-Mar2016

La nivel european, în timpul primului trimestru al anului 2016, războiul din Siria (ca sursă a crizei refugiaților), amenințarea teroristă din Europa, posibilitatea ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană și continuarea recesiunii din marile țări în curs de dezvoltare au afectat climatul de consum și, în special, așteptările economice și speranțele de creștere a veniturilor consumatorilor europeni. În intervalul decembrie 2015 – martie 2016, indicele climatului de consum în Europa a scăzut cu 3,2 puncte, la nivelul de 9 puncte.

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum în Europa au la bază un sondaj al consumatorilor efectuat la cererea Comisiei Europene în toate țările Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de țări. Aceste persoane sunt reprezentative pentru populația adultă din UE.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *