În mijlocul unei economii globale fără precedent, aflată în continuă schimbare, alegerile pe care consumatorii le fac cu privire la ce, unde și când cheltuiesc azi pot fi indicii pentru direcția în care ne îndreptăm. Raportul „Portofele în schimbare”, lansat de Institutul Mastercard Economics, analizează preferința consumatorilor din întreaga lume pentru obiceiurile care oferă comoditate, experiențe sau ambele.
Credit foto: Shutterstock
Cel mai recent raport al Institutului Mastercard Economics aplică măsurători economice unice și de mare frecvență pentru a răspunde la trei întrebări cheie: ce, unde și când – își schimbă consumatorii preferințele când vine vorba de cumpărături. Cele mai importante concluzii sunt:
Ce: Cu prețuri mai mari, care forțează consumatorii să-și reconsidere cheltuielile discreționare și esențiale, călătoriile și produsele alimentare au dominat în ultimii ani.
Consumatorii continuă să prioritizeze călătoriile. Rezervările de zboruri făcute de consumatori, în această vară (mai – august), la nivel global, au depășit cu 15% nivelul din 2019, în ciuda marilor provocări de logistică și a presiunii prețurilor. Zborurile pe distanțe scurte sunt principala sursă a creșterii numărului călătoriilor la nivel global (+20% în comparație cu zborurile pe distanțe lungi), cu excepția țărilor europene unde călătorii au alternative bune la zboruri pentru călătorii mai scurte.
Ușurința de a mânca în oraș atrage clienții în restaurant. Cheltuielile la restaurant au crescut cu 25% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce cheltuielile alimentare – influențate de inflația alimentară – au crescut cu 14%. În ceea ce privește tendințele pe termen lung, cheltuielile pentru cumpărăturile online de alimente au crescut cu 70% față de perioada de dinainte de pandemie (2019), în timp ce cheltuielile pentru cumpărăturile de alimente realizate în magazinele fizice au crescut cu 25%. Aceste date reflectă tranziția la digital, favorizată de pandemie, și preferința pentru cumpărături mai comode.
Unde: Micile afaceri au suportat consecințele închiderilor determinate de pandemie și au încercat să facă rapid tranziția în online.
Micile afaceri înregistrează creșteri în serviciile online. Business-urile mici (cu activitate în zone precum pregătire fiscală, training-uri și servicii de îngrijire personală) cresc de 1,5 – 2 ori mai rapid decât marile companii online de servicii. Acest lucru este valabil în special pentru Belgia, Brazilia, Canada, Italia și Singapore.
Marii comercianți depășesc detașat micile companii în tranziția la digital. În sectorul retail, vânzările e-commerce ale marilor companii au crescut cu 66% comparativ cu creșterea de 27% înregistrată de micile companii, în luna august 2022 comparativ cu 2019. Decalajul este evident, în mod special, în economiile mai dezvoltate precum Australia, Germania, Hong Kong și Singapore.
Când: Vremurile în care consumatorii își programau cheltuielile în anumite zile au devenit istorie. Munca de acasă și tranziția către mediul digital au șters granițele, iar ziua de ieșit în oraș este, acum, aparent, în fiecare zi. Acest lucru are implicații semnificative la nivel de angajați și aprovizionare, pentru retaileri, restaurante și alte afaceri.
Atât cheltuielile asociate achiziției de produse, cât și cele dedicate experiențelor s-au mutat în cursul săptămânii.
- La nivel global, aproximativ 5% din totalul cheltuielilor realizate anterior în marile magazine, în weekend, se realizează, acum, în timpul săptămânii. Acest procent reprezintă aproximativ 22,3 miliarde de dolari din vânzările marilor magazine la nivel global.
- În SUA, se observă o tranziție clară a cheltuielilor din weekend în timpul săptămânii în cazul cinematografelor, unde 3% din vânzările înregistrate până acum sâmbăta și duminica s-au mutat în timpul săptămânii – în special în zilele de joi, și, într-o mai mică măsură, de luni.
„Schimbarea preferințelor în materie de cheltuieli se produce pe măsură ce consumatorii se adaptează noului ritm de viață. Deși se confruntă cu creșterea prețurilor și a ratelor și o incertitudine economică tot mai mare, consumatorii continuă să își evalueze obiceiurile de cheltuieli, în funcție de stilul lor de viață.”, a declarat Bricklin Dwyer, economist-şef Mastercard şi Directorul Institutului Mastercard Economics.
Obiceiurile de consum ale românilor nu s-au schimbat semnificativ comparativ cu 2019
Datele disponibile pentru România reflectă mici creșteri față de anul 2019, indicând faptul că obiceiurile de consum nu s-au schimbat substanțial față de perioada de dinainte de pandemie, și, totodată, o uniformitate în ceea ce privește distribuția cheltuielilor de-a lungul săptămânii, cu diferențe mici între zilele de lucru și cele de weekend.
Segmentele care au înregistrat o tranziție a cheltuielilor din weekend în timpul săptămânii sunt
shopping-ul în marile magazine (2,33%), serviciile de cosmetică și înfrumusețare (1,57%) și serviciile oferite de cabinetele veterinare (2,61%). Weekendul rămâne în continuare intervalul preferat pentru cheltuielile ce țin de cumpărături alimentare (2,04%), mers la cinematograf și teatru (3.52%) sau servit masa în oraș (1,77%).
Raportul integral „Portofele în schimbare: noile obiceiuri de consum” este disponibil aici. Alte rapoarte realizate de Institutul Mastercard Economics pot fi găsite aici.
Institutul Mastercard Economics
Fondat în 2020, Institutul Mastercard Economics realizează măsurători unice, recurente și acționabile asupra economiei, pentru a oferi liderilor din mediul de afaceri și din guvern informațiile necesare pentru a lua decizii informate, cu rezultate mai bune.
Mastercard
Mastercard, www.mastercard.ro, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Coeficientul nostru de decență (DQ) este pilonul de bază al culturii care ne reprezintă și pe care se sprijină tot ceea ce facem în companie și în afara ei. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail